۰
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۷

روابط روسیه و ترکیه بر سر سوریه شکراب شد

اردوغان روسیه را متهم کرد که شمال سوریه را باید از کردها پاکسازی کند اما مسکو تأکید کرد که چنین توافقی با رئیس جمهور ترکیه نکرده است.
روابط روسیه و ترکیه بر سر سوریه شکراب شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از روسیا الیوم،«ولادیمیر جباروف» سناتور روسی در واکنش به اتهام های«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره عدم اجرای تعهداتش برای«پاکسازی» شمال سوریه از افراد مسلح کرد گفت که هدف اردوغان از این اتهام تقویت محبوبیتش است.
جباروف که معاون اول رئیس کمیته بین المللی در  مجلس فدراتیو روسیه را به عهده دارد تأکید کرد که ترکیه نیاز به یک جنگ پیروزمندانه دارد که در آن پیروزی بزرگی  به دست بیاورد.
وی تصریح کرد: من بر این باورم که اردوغان در وضعیت سختی به خاطر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به سر می برد به همین دلیل می بینیم که او نیاز به کسب پیروزی در یک جنگ دارد.
این سناتور روسی تا کنون نشینده است که ضرورت دارد روسیه باید یک منطقه را از کردها پاکسازی کند.
سناتور روسی تأکید کرد که ما با تروریست ها می جنگیم و اردوغان با کردها می جنگد.
جباروف تأکید کرد که دولت ترکیه  به وعده های خود درباره استان«ادلب» سوریه عمل نکرد و این استان را از وجود تروریست ها پاکسازی نکرد.
وی اشاره کرد که حرف های اردوغان عملی نشده است.
جباروف در ادامه گفت که ترکیه خودش را به لحاظ اقتصادی تقویت کرد به طوری که مرکزی برای گاز در اراضی این کشور با همکاری روسیه ایجاد شد امری که باعث افزایش نفوذ آنکارا می شود.
شب یکشنبه ارتش ترکیه با مشارکت ده ها جنگنده و پهپاد شمال سوریه و شمال عراق را بمباران کرد.
این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در هواپیما طی بازگشت از قطر با اشاره به حملات روزهای اخیر کشورش به مناطق شمالی عراق و سوریه اظهار کرد: ما در سال ۲۰۱۹ با طرف روسی در سوچی توافقی امضا کردیم که طبق آن، آنها مسئول پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها هستند.
وی گفت: متأسفانه، اگرچه ما بارها و بارها این مسئله را به آنها (مقامات روسیه) یادآوری کرده‌ایم، اما آنها این کار را نکرده و نمی‌کنند.
اردوغان تاکید کرد: ما گفتیم که ساکت نمی‌نشینیم و اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند، خودمان اقداماتی را علیه تروریست‌ها در سوریه انجام خواهیم داد. هیچ محدودیتی وجود ندارد و ادامه این روند در دستور کار قرار دارد، ما همه اقدامات لازم را در زمین و هوا انجام داده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.
روسیه و ترکیه اکتبر ۲۰۱۹، یک پیش‌نویس توافق ۱۰ ماده‌ای را امضا کردند، این توافق مربوط به استقرار واحدهای پلیس نظامی روسیه در سمت سوریه از مرز مشترک با ترکیه است و هدف از آن تسهیل عقب نشینی گروه‌های کُرد و خارج کردن تسلیحات آنها تا ۳۰ کیلومتری مرز دو کشور بود.
طی چند روز اخیر حملات متقابلی میان ارتش ترکیه و گروه‌های کُرد مستقر در مناطق شمالی سوریه و عراق صورت گرفته است.
دولت ترکیه شبه‌نظامیان کرد را مسئول انفجار در خیابان استقلال استانبول در ۱۳ نوامبر می‌داند که منجر به کشته شدن شش تن و مجروح شدن بیش از ۸۰ تن شد. هیچ گروهی مسئولیت انفجار در این خیابان شلوغ را بر عهده نگرفته و گروه‌های کرد نیز دست داشتن در این انفجار را رد کرده‌اند. دولت ترکیه اما حزب کارگران کردستان را مسؤول این انفجار دانسته است.
در جدیدتر ین اقدام ترکیه در شمال سوریه جنگنده های ترکیه بر فراز شهرهای قامشلی و تل تمر در حومه حسکه سوریه پرواز کردند.
آنکارا به دنبال کشته شدن دو نفر و مجروح شدن شش نفر دیگر بر اثر حملات موشکی از شمال سوریه به منطقه مرزی استان غازی عنتاب ترکیه، حملات خود به شمال سوریه را تشدید کرد.
یک منبع ترکیه ای گفت: پنج موشک به یک مدرسه، دو خانه و یک کامیون اصابت کرد.
منابع رسانه ای اعلام کردند که این موشک ها از منطقه عین العرب سوریه شلیک شده که تحت کنترل شبه نظامیان شورشی سوریه (قسد) موسوم به «نیروهای دموکراتیک» است.
همزمان، آنکارا اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور دوباره بمباران اهدافی در شمال سوریه را آغاز کرده است و از کشته شدن بیش از 180 شبه نظامی در حملات هوایی و زمینی طی دو روز گذشته خبر داد.
نشست آستانه
«الکساندر لاورینتییف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه اعلام کرد که روسیه از شرکای ترک خود می خواهد که خویشتنداری کرده و از تشدید تنش در سوریه خودداری کنند.
لاورنتییف در آغاز نوزدهمین دور مذاکرات راه حل بحران سوریه در آستانه گفت که از شرکای ترک خود می خواهیم از خود خویشتنداری نشان دهند و نه فقط در شمال و شمال شرق سوریه بلکه در همه اراضی سوریه باعث تشدید تنش نشوند.
این دیپلمات روس تأکید کرد که ترکیه از قبل عملیات هوایی خود در سوریه و عراق را به اطلاع روسیه نرسانده است و این مساله در نشست آستانه مطرح می شود.
وی خروج نیروهای آمریکیی از سوریه را کمکی به برقراری ثبات در این کشور دانست.
 این در حالی است که امروز آستانه، پایتخت قزاقستان، شاهد آغاز نوزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در قالب آستانه به مدت دو روز است.
در کنار هیأت سوری به ریاست ایمن سوسان دستیار وزیر امور خارجه، معاون و هیئت های کشورهای ضامن روند آستانه «روسیه، ایران و ترکیه» در این نشست بین المللی شرکت می کند به گونه‌ای که هیئت روسی به ریاست الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه و هیئت ایرانی به ریاست علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی شرکت دارند.
همچنین در این نشست نمایندگانی از دفتر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ و نمایندگانی از کشورهایی که به عنوان ناظر در فرایند آستانه شرکت دارند مانند لبنان ، عراق و اردن، و هیئت های دیگر شرکت دارند.
قرار است در روز اول این نشست، رایزنی‌ها و بحث‌های دوجانبه و سه جانبه بین هیئت‌های شرکت‌کننده درباره موضوعات دستور کار انجام شود این در حالی است که گفت وگو ها صبح روز دوم که جلسه عمومی برای اعلام بیانیه پایانی این نشست برگزار می‌شود، ادامه دارد. و سپس نشست های خبری برخی از روسای هیئت های شرکت کننده برگزار خواهد شد.
وزارت امور خارجه کشور میزبان، قزاقستان، پیشتر اعلام کرده بود بررسی وضعیت میدانی سوریه از جمله موارد مربوط به شرایط انسانی، اقتصادی و اجتماعی و بسیج تلاش‌های جامعه بین‌الملل بر اساس قطعنامه شورای امنیت، برای بازسازی سوریه پس از بحران و ایجاد شرایط برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در دستور کار این نشست است.
هیئت سوری روز گذشته برای شرکت در نوزدهمین نشست بین المللی سوریه در قالب فرایند آستانه وارد پایتخت قزاقستان شد.
گفتنی است روند آستانه از زمان آغاز به کار در اوایل سال 2017 تا کنون در مجموع شاهد 19 نشست بوده است که دو مورد از آنها در تفرجگاه سوچی روسیه در سواحل دریای سیاه بوده است. نشست پیشین یعنی هجدهمین نشست نیز 15 و 16 ژوئن گذشته برگزار شد.
کد مطلب: 181360
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *