۰
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

قیمت دلار با مخابره خوش بینی‌های برجامی و ارزپاشی‌های بانک مرکزی در حالی به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسیده که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی می‌تواند قیمت دلار را تا قیمت ۲۷ هزار تومان کاهش و در صورت شکست مذاکرات به کانال ۳۸ هزار تومان سوق دهد.
پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دلار روز گذشته در حالی روند کاهشی به خود گرفت که این روند در معاملات شبانه هم دنبال شد. روز شنبه قیمت دلار در صرافی ملی ۲۸۰۵۱ تومان اعلام شد. این در حالی است که در لحظه تنظیم این خبر دلار در بازار آزاد روند نزولی دارد و در کانال ۳۰ هزار تومانی در حال کاهش است. نبض دلار بیش از گذشته در دست مذاکرات برجامی است. 
افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و سیگنال‌های مثبت برجامی و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرده و به حدود ۳۰,۶۰۰ تا ۳۰،۸۷۰ رسانده است. قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی نیز روند کاهشی را ادامه می‌دهد.
دلار تا کجا سقوط می‌کند؟
عباس علوی راد، اقتصاددان به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اگر توافق هسته‌ای انجام شود، در گام اول و در کمترین زمان قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومان سقوط خواهد کرد و در صورتی که بند‌های توافق به ویژه رفع انسداد‌های بانکی و ورود ایران به بازار انرژی در سطح جهان بدون وقفه عملیاتی شود قیمت دلار به حوالی ۲۷ هزار تومان عقب گرد خواهد داشت.
وی ادامه داد: با این همه تصور دلار زیر ۲۵ هزار تومان بسیار دشوار است.
در بازار دلار چه گذشت؟
این اقتصاددان با بیان اینکه روند قیمت دلار در ۷ هفته ابتدای تابستان ۱۴۰۱ دو تصویر متفاوت از خود بر جای گذاشته است، گفت: تصویر اول مربوط به بازه زمانی اول تیر تا ۲۵ تیر است. در تصویر اول دو ویژگی محرز است. اول نوسان قابل ملاحظه دلار در محدوده ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.
علوی راد تصویر دوم را مربوط به ثبت بالاترین قیمت دلار از ابتدای تابستان تاکنون در این بازه زمانی است دانست و افزود: تصویر دوم مربوط به بازه زمانی ۳۰ تیر تا ۲۳ مرداد است. در تصویر دوم هم دو ویژگی، اما کاملا متفاوت با تصویر اول محرز است. اول اینکه دلار از حدود ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان با یک روند کاهشی ملایم و مستمر همراه است. دوم اینکه پایین‌ترین قیمت دلار از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ در تصویر دوم و مشخصا در ۲۳ مرداد یعنی ۳۰ هزار و ۳۴۰ تومان ثبت شده است.
سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار
این اقتصاددان با طرح این پرسش که چرا در تصویر دوم یعنی ۲۵ تیر ماه تاکنون روند قیمت دلار کاهشی و به پایین‌ترین سطح از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ می‌رسد؟، گفت: در اینجا دو عامل نقش تعیین کننده داشته است. اول مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و مشخصا عملیاتی کردن خرید و فروش ارز در قیمت‌های توافقی نزدیک به بازار آزاد بوده است.
علوی راد افزود: دوم تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته‌ای در وین است. مجموعه تحولات این دور از مذاکرات نشان می‌دهد کفه ترازوی خوش بینی‌های به نتیجه رسیدن مذاکرات نسبت به بی نتیجه بودن و خاتمه مذاکرات کمی سنگین‌تر بوده است.
کانال شکنی دلار محتمل است؟
این اقتصاددان گفت: پرسش دوم و مهم‌تر این است که روند قیمت دلار در هفته‌های پیش رو چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد اگر ایران و طرف‌های غربی توافق هسته‌ای را رسماً اعلام کنند در گام اول و در کمترین زمان قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومان سقوط خواهد کرد. در گام دوم در صورتی که بند‌های توافق به ویژه رفع انسداد‌های بانکی و ورود ایران به بازار انرژی در سطح جهان بدون وقفه عملیاتی شود قیمت دلار به حوالی ۲۷ هزار تومان سقوط خواهد کرد. با این همه تصور دلار زیر ۲۵ هزار تومان بسیار دشوار است.
علوی راد، اما سناریوی دوم برای قیمت دلار را این گونه تشریح کرد: در نقطه مقابل، چنانچه به هر دلیل مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، در گام اول قیمت دلار خیلی سریع به کانال ۳۲ هزار تومان باز خواهد گشت، ولی تا پایان سال ۱۴۰۱ ظرفیت فراتر رفتن از کانال ۳۸ هزار تومان را نخواهد داشت.اقتصاد۲۴
کد مطلب: 181457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *