; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - ارثیه مردی که فرزند ندارد به چه کسانی می‌رسد؟ - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارثیه مردی که فرزند ندارد به چه کسانی می‌رسد؟

5 آذر 1401 ساعت 8:30

قانون مدنی ایران طی ماده‌های قانونی تکلیف وراث هر متوفی را مشخص و سهم آن‌ها را از ارثیه تعیین کرده است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ طبق ماده ۸۶۱ قانون مدنی، زن و شوهر از یکدیگر ارث خواهند برد. البته به دو شرط که در عقد دائم باشند و در زمان فوت، همسر در قید حیات باشند. ارث بردن مرد و زن از یکدیگر دو حالت دارد. یکی در حالتی است که صاحب فرزند هستند و حالت دوم در صورت عدم وجود فرزند است.
ارث مرد بدون فرزند
اگر مردی فوت کند و اولادی نداشته باشد و از او اموالی باقی مانده باشد یک چهارم اموال به همسرش و مابقی بین وراث دیگر تقسیم می‌گردد. این فرد اگر اولاد داشته باشد یک هشتم اموال به همسرش خواهد رسید.
در صورت فوت مرد بدون اولاد، اگر وی وصیت کرده باشد که تمام ارث و اموالش به همسرش برسد، این وصیت فقط در مورد یک سوم از اموال او جایز خواهد بود. در این حالت مابقی اموال بین وراث دیگر قابل تقسیم است.
در تقسیم اموال مرد بدون اولاد به دلیل نبود فرزند، طبقه اول یعنی پدر و مادر وی تنها وراث او هستند. ارث وی به سه قسمت و سهم مادر یک سوم و سهم پدر دو سوم مابقی خواهد بود.
در صورت نبود پدر و مادر مرد بدون اولاد، تقسیم ارث در طبقه دوم بین جد و جده (پدربزرگ و مادربزرگ) و برادر و خواهرهای متوفی و اولاد آن‌ها انجام خواهد شد. در صورت نبود افراد هر طبقه ارث به طبقه بعد منتقل می‌گردد.
ارث مرد متاهل بدون فرزند، در صورت تعدد زوجین
اگر متوفای مرد بدون اولاد، چند زن عقدی داشته باشد و بجز این زنان وارث دیگری نداشته باشد اموال به شکل مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌گردد. اگر بجز زنان وارث دیگری هم داشته باشد به هر کدام یک چهارم اموال متوفی خواهد رسید.
اگر زنی شوهرش فوت کند و مهریه وی توسط مرد پرداخت نشده باشد زن می‌تواند علاوه بر سهم خود، مهریه‌اش را نیز از وراث دیگر طلب کند. ورثه باید مهریه را یا از اصل مال یا فروش اموال متوفی پرداخت نمایند.


کد مطلب: 181548

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/181548/ارثیه-مردی-فرزند-ندارد-کسانی-می-رسد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir