کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا تمام ارث به تک فرزند می‌رسد؟

12 آذر 1401 ساعت 8:10

در قانون مدنی، تمام قوانین و مقررات مربوط به سهم‌الارث وارثین متوفی تعیین شده است. یکی از سوالاتی که وجود دارد آن است که اگر پدر و مادری تنها یک فرزند داشته باشند، آیا تمام ارث آن‌ها به همین فرزند می‌رسد یا به افراد دیگر نیز ارثی تعلق می‌گیرد؟


به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ زمانی‌که شخص فوت می‌کند، اموالی که از وی باقی می‌ماند، به وارثین وی برطبق قانون به‌صورت قهری تعلق می‌گیرد.
میزان سهم‌الارث تک فرزند
میزان سهم‌الارث تک فرزند به زنده بودن یا نبودن همسر، پدر و مادر متوفی وابسته است. چنانچه اشخاص مذکور در قید حیات نباشند، تک فرزند متوفی عملا تنها وارث وی است و کل ماترک (اموال بر جا مانده از متوفی) را به ارث می‌برد. چنانچه هر یک از اشخاص نام برده در قید حیات باشند، از ماترک سهم می‌برند و بنابراین میزان سهم‌الارث تک فرزند متوفی کمتر خواهد شد. سهم‌الارث همسر متوفی یک هشتم است. پدر و مادر متوفی نیز چنانچه در قید حیات باشند هر یک به میزان یک ششم از ماترک ارث می‌برند.
میزان سهم الارث تک پسر
چنانچه مرحوم تنها دارای یک پسر باشد بدون آن‌که پدر یا مادر و نیز همسر داشته باشد، کل ارث، به فرزند پسر تعلق می‌گیرد.
سهم‌الارث دختر
دختر نیز چنانچه تنها ورثه مرحوم باشد، کل ارث را مالک می‌شود. برطبق قانون هیچ شخصی نمی‌تواند فرزند یا فرزندان خود را از ارث محروم نماید اما در زمان حیات خود می‌تواند برای دختر خود اموالی را براساس وصیت انتقال دهد. انتقال در این وصیت تا یک سوم اموال شخص متوفی قابل اجرا است. در نتیجه فرزند دختر می‌تواند مال بیشتری نسبت به سهم‌الارث خود داشته باشد.
مدارک لازم بری انحصار وراثت تک فرزند
تک فرزند متوفی برای ارائه دادخواست صدور گواهی حصر وراثت باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:
    گواهی فوت متوفی
    استشهادیه محضری
    شناسنامه متوفی
    عقدنامه یا رونوشت آن
    شناسنامه تک فرزند
    وصیتنامه متوفی (در صورت وجود)
مراحل انحصار وراثت تک فرزند
قبل از هر چیز ابتدا فرزند متوفی باید مدارک لازم را تهیه نماید. برای تهیه استشهادیه محضری، فرزند باید فرم مخصوص استشهادیه را در دفاتر اسناد رسمی تکمیل نماید. توجه کنید که برای تکمیل فرم استشهادیه به امضای ۳ نفر شاهد نیاز است. پس از گواهی شدن فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی، گام بعدی مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی است. با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی فرزند باید دادخواست صدور گواهی حصر وراثت ارائه نماید.
پس از ارائه دادخواست، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی نسبت به انتشار آگهی حصر وراثت نامحدود در روزنامه اقدام می‌کند. شورای حل اختلاف برای اینکه اطمینان حاصل کند شخص ذی‌نفع دیگری بجز فرزند متوفی وجود ندارد، یک آگهی در روزنامه منتشر می‌کند. یک ماه فرصت می‌دهد تا چنانچه شخصی ادعای ذی‌نفع بودن دارد مراجعه کند. درغیراین‌صورت پس از گذشت یک ماه گواهی حصر وراثت نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر می‌شود.


کد مطلب: 181551

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/181551/آیا-تمام-ارث-تک-فرزند-می-رسد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir