۰
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲

چرا نرخ اجاربها افزایش پیدا کرد؟

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران‌ املاک گفت: در این فصل از سال با کمبود عرضه مواجه هستیم و نه تنها در این مدت ساخت و ساز افزایش پیدا نکرده بلکه خبری از وعده‌های دولت درباره نهضت ملی مسکن هم نیست و از آنجایی که در کنار انتظارات تورمی، عرضه به حداقل رسیده شاهد ادامه روند افزایش اجاره بها در نیمه دوم سال هستیم .
چرا نرخ اجاربها افزایش پیدا کرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بازار مسکن و اجاره‌بها سال ۱۴۰۱ را با تلاطم قیمتی شروع کرد و این افزایش قیمت‌ها در تابستان و در فصل جابه جایی مستاجران به اوج خود رسید. اما نکته حائز اهمیت این است که این افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره معمولا محدود به یک بازه زمانی مشخص یعنی اواخر بهار تا اواسط شهریورماه می‌شد و به نیمه دوم سال سرایت پیدا نمی‌کرد.
برخلاف روال معمول سال‌های گذشته افزایش نرخ اجاره در دو ماه نیمه دوم سال هم ادامه‌دار بود و مستاجران را غافلگیر کرد. بطوریکه گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد ماهیانه اجاره بها در اردیبهشت ۱.۹ درصد، خرداد ۲.۷ درصد، تیر ۴.۵ درصد، مرداد ۴.۶ درصد، شهریور ۴.۶ درصد و مهر ۷ درصد بوده است.
عبدالله اوتادی،‌ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران‌ املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به ادامه روند افزایش نرخ اجاره اظهار داشت: معمولا در نیمه دوم سال که حجم معاملات و قراردادهای اجاره کاهش پیدا می‌کند، قراردادها با همان قیمت‌های تابستان که پیک نقل و انتقالات مسکن است، منعقد می‌شود اما امسال شروع نیمه دوم سال همراه بود با افزایش نرخ ارز و همین باعث افزایش نرخ اجاره شد.
وی ادامه داد:‌ یکی از عوامل موثر در تعیین نرخ اجاره، نرخ ارز است و نرخ اجاره همسو با نوسانات بازار ارز حرکت می‌کند و همین افزایش نرخ دلار باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود که به افزایش نرخ اجاره هم دامن می‌زند.
‌عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران‌ املاک گفت: در کنار این عوامل اثرگذار در تعیین نرخ اجاره، در این فصل از سال با کمبود عرضه مواجه هستیم و نه تنها در این مدت ساخت و ساز افزایش پیدا نکرده بلکه خبری از وعده‌های دولت درباره نهضت ملی مسکن هم نیست و از آنجایی که در کنار انتظارات تورمی، عرضه به حداقل رسیده شاهد ادامه روند افزایش اجاره بها در نیمه دوم سال هستیم.
اوتادی گفت: امسال هم بازار خرید و فروش مسکن و هم بازار اجاره، نیمه دوم سال را با افزایش قیمت البته شیب ملایم صعودی آغاز کردند و این از اقدامات دولت سیزدهم است که قیمت‌ها در بازار مسکن ماهانه افزایش پیدا می‌کنند.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 181575
برچسب ها: مسکن بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *