۰
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۸
ساسان کریمی:

سیاست خارجی برلین در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است

دولت ائتلافی آلمان نمی‌تواند در مقایسه با مرکل نمره خوبی از جامعه مدنی دریافت کند
استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: سیاست خارجی آلمان در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است و از آن احتیاط سنتی متکی بر توسعه و اقتصاد آلمان کاسته شده است.
سیاست خارجی برلین در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ساسان کریمی، در ارزیابی عملکرد دولت آلمان در آستانه یک‌ سالگی و در خصوص این‌که دولت ائتلافی آلمان با چالش‌هایی مواجه شده و همچنین به نظر می‌رسد با کاهش رضایتمندی در بین شهروندان نیز مواجه است، گفت: دولت ائتلافی در سطحی که در آلمان تشکیل شده است قدرت قاطع و مطمئن به نفسی را در بلوک قدرت و نیز جامعه مدنی پشت سر خود ندارد. همچنین دولتی از پس دولت طولانی‌مدت فردی مثل آنگلا مرکل که آلمان را به خوبی رهبری و اداره کرده و گام‌های پیوسته و بلندی را در راستای منافع ملی این کشور برداشته رنگ و بوی چندانی ندارد و دشوار است که بتوان طوری حکمرانی این مردم دقیق را انجام دهید که در مقام مقایسه با مرکل نمره خوبی از جامعه مدنی بتوان دریافت کرد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر معضلات پساکرونا و نیز از آن مهم‌تر جنگ روسیه علیه اوکراین موجب تلاطم‌های واقعی در اقتصاد جهانی شده است و اقتصاد صادرات‌محور آلمان نیز از این موضوع مستثنی نیست. کاسته شدن از تعداد مشتریان و رکود تولید برای برترین کشور تولید کننده ابزار تولید پرهزینه است و این همزمانی با آغاز دولتی جدید باعث شده است که اقبال عمومی بر این دولت روا یا ناروا رو به کاهش باشد.
این کارشناس مسائل اروپا و آلمان در پاسخ به این سوال که تاثیر جنگ اوکراین و بحران انرژی و چالش‌های حوزه سیاست خارجی را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: البته به نظر می رسد آلمان بحران انرژی را تا اینجا خوب مدیریت کرده است. ولی از آنجا که پروژه اصلی تامین انرژی اروپا و به ویژه آلمان از طریق روسیه و به خصوص متکی بر گاز وارداتی است به هر حال این فشار بر مردمان این کشور تحمیل خواهد شد. واقع امر این است که خط لوله نورد استریم ۲ تا اینجا پروژه‌ای پر هزینه بوده که بر باد رفته و این به چشم‌انداز انرژی این کشور کمکی نمی‌کند.
وی افزود: سیاست خارجی آلمان در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است و از آن احتیاط سنتی متکی بر توسعه و اقتصاد آلمان کاسته شده است. در حال حاضر روابط آلمان با ایالات متحده به واسطه حضور بایدن همگرا با اروپا ظاهراً در شرایط مطلوبی است اما در بطن اروپا و نیز آلمان به طریق اولی در فشار غیر مستقیم آمریکا در اثر جنگ روسیه با اوکراین قرار دارد؛ آمریکایی که از پس این جنگ و بحران امنیتی و انرژی اروپا در پی ترمیم و احیای هژمونی سنتی اش بر شرکای اروپایی است. آلمان در این شرایط به دنبال ساخت ارتش خود است که البته تصمیم غیرعاقلانه ای نیست.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 181639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *