۰
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۱

جنگ اوکراین و رونق صنایع تسلیحاتی اروپای شرقی

داده‌ها نشان می‌دهد در پی آغاز جنگ اوکراین صنایع تسلیحاتی اروپای شرقی به ویژه در دو کشور لهستان و چک، به اندازه‌ای رونق یافته که از دوران جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بوده است.
جنگ اوکراین و رونق صنایع تسلیحاتی اروپای شرقی
به گزارش مردم سالاری آنلاین به تقل از رویترز،با تداوم حمایت تسلیحاتی دولت های منطقه ای اروپای شرقی از کی‌یف در برابر مسکو، صنعت تسلیحات اروپای شرقی از آغاز جنگ در اوکراین با رشدی روبرو شده که از دوران جنگ سرد تاکنون بی سابقه بوده است.
گفته می شود کشورهای متحد اوکراین از تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) که جنگ در این کشور آغاز شد، به اندازه ای تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف رسانده اند که خود با کمبود ذخایر مهمات روبرو شده اند. هرچند ناظران موضوع دیگری را غیر از کاهش ذخایر تسلیحاتی مورد مطالعه قرار داده اند.
"اندیشکده کیل" مستقر در آلمان براساس نتایج یک پژوهش اعلام کرده است که آمریکا و انگلیس بیشترین کمک نظامی را از تاریخ ۲۴ ژانویه تا ۳ اکتبر (۴ بهمن تا ۱۱ مهر) به اوکراین ارسال کرده اند و پس از آن لهستان رتبه سوم و جمهوری چک در در رده نهم قرار دارند.
«سباستین کوالک» مدیرعامل گروه تسلیحاتی PGZ لهستان با تائید افزایش درآمد صادراتی کشورش در پی آغاز جنگ در اوکراین گفت: قصد دارد تا هشت میلیارد زلوتی (۱.۸ میلیارد دلار) در دهه آینده سرمایه گذاری کند که بیش از دو برابر هدف قبل از جنگ است.
به گفته مدیرعامل این شرکت، با تحویل سیستم های توپخانه، خمپاره، هویتزر، سلاح های سبک و سایر مهمات به اوکراین، درآمد صادراتی لهستان در بخش تسلیحات احتمالا از هدف ۶.۷۴ میلیارد زلوتی (۱ میلیارد و ۴۹۴ میلیارد دلار) پیش از جنگ در سال ۲۰۲۲ نیز فراتر خواهد رفت.
«جاکوب لاندوفسکی» سفیر جمهوری چک در ناتو نیز در واکنش به افزایش درآمد کشورهای اروپای شرقی در بخش صادرات تسلیحات گفت: جمهوری چک یکی از قدرت های اصلی صادر کننده تسلیحات بوده و ما پرسنل، مواد اولیه و خطوط تولید مورد نیاز را برای افزایش ظرفیت داریم.
این یک فرصت عالی برای چک است تا پس از دادن تسلیحات قدیمی دوران شوروی به اوکراینی ها، آنچه را که نیاز داریم افزایش دهد. این امر می تواند به سایر کشورها نشان دهد که ما می توانیم شریک قابل اعتمادی در صنعت تسلیحات باشیم.
«کریستوف تربیش» از اعضای ارشد اندیشکده کیل تاکید کرد: کشورهای اروپای شرقی از اوکراین حمایت بسیاری می کنند و در عین حال، این فرصتی برای تقویت صنعت تولیدات نظامی است.
«توماس کوپچنی» معاون وزیر دفاع چک نیز در گفت‌وگو با رویترز، ضمن تائید افزایش درآمدهای حاصل از صادرات تسلیحات گفت که اوکراین نزدیک به ۵۰ میلیارد کرون (۲.۱ میلیارد دلار) سلاح و تجهیزات از شرکت های تسلیحاتی دریافت کرده است. وی افزود: صادرات تسلیحات چک در سال جاری بالاترین میزان از سال ۱۹۸۹ است.
وزیر دفاع چک در ادامه تاکید کرد که صنعت دفاعی چک در پی آغاز جنگ در اوکراین شاهد رشدی است که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
«آندری سیرتیک» سخنگوی شرکت تسلیحاتیSTV جمهوری چک نیز به رویترز گفت: تامین تسلیحات اوکراین بیش از یک اقدام خیرخواهانه است. سیرتیک سپس افزود: پس از آغاز جنگ در این کشور صادرات تسلیحات ما به اوکراین دو برابر شده است.
وی سپس ادامه داد: اکثریت جمعیت چک هنوز دوران اشغال کشور ما توسط روسیه را قبل از سال ۱۹۹۰ به یاد دارند و ما نمی‌خواهیم نیروهای مسکو بار دیگر به مرزهای ما نزدیک شود.
منبع:ایرنا
کد مطلب: 181673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *