۰
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۴

جولان رمال‌ها در دنیای مجازی

چرا در هزاره سوم و عصر اینترنت هم هنوز برخی فریب رمال‌ها را می‌خورند؟
جولان رمال‌ها در دنیای مجازی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تا همین چند سال پیش اگر کسی می‌خواست فال بگیرد یا سرکتاب باز کند، باید خودش را به خانه‌ای در کوچه‌پس‌کوچه‌های مولوی و سیروس و باغ انگوری می‌رساند تا شاید در خانه‌ای کاه‌گلی یا دخمه‌ای تاریک بعد از آن‌که کلی با دربان جروبحث می‌کرد خودش را به رمال می‌رساند. رمال هم که کارش را بلد بود چطور از او حرف بیرون بکشد کلی پول روی دست او می‌گذاشت تا بتواند یکی دیگر از کسانی که به فال و رمالی اعتقاد داشتند را سرکیسه کند. این روزها که فضای مجازی بر همه ابعاد زندگی ما انسان‌ها سیطره پیدا کرده، رمال‌ها هم تلاش کردند از این بازار مکاره جا نمانند و آنها نیز به فضای مجازی مهاجرت کرده‌اند تا همیشه در دسترس باشند.
رمال‌ها راه پول درآوردن را بلدند و می‌دانند سراغ چه کسانی بروند که بتوانند آنها را فریب دهند. طعمه آنها افراد ساده‌لوح هستند که خیلی راحت به دام آنها گرفتار می‌شوند و حاضرند پول خرج کنند تا رمال با چند دعا، سحر و جادو مشکل‌شان را برطرف کند. نکته اینجاست از زمانی که رمال‌ها از دخمه‌های‌شان به فضای مجازی کوچ کرده‌اند باز هم مشتریان پروپا قرص خودشان را دارند و رمال‌های به‌روز شده از طریق فضای مجازی پول زیادی به جیب می‌زنند.
افراد ساده‌لوح قربانیان رمالان تبهکار
سیدمصطفی مظفری، کارشناس حوزه سواد رسانه‌ای می‌گوید: «قطعا افرادی سراغ دعا، طلسم و جادو می‌روند که دسترسی به اطلاعات ندارند و به همین دلیل به وعده‌های پوچ این افراد دلخوش می‌کنند و قربانیان این تبهکاران می‌شوند.»
این رمال‌ها مدعی‌اند که از علوم غریبه سردرمی‌آورند و علم رمل می‌دانند و از مجهولات عالم خیر و شر اطلاع دارند. همین‌ها کافی است افرادی که زیاد آگاهی ندارند فریب این ادعاها را بخورند. نکته دیگر این است که تنها افراد بی‌سواد طرفدار این رمال‌ها نیستند و بارها پیش می‌آید که افراد با مدارج بالا و موقعیت‌های خاص اجتماعی نیز بازیچه رمال‌ها و فالگیران می‌شوند.
او معتقد است همیشه تبلیغات اطرافیان و دوستان نیز در سوق پیدا کردن افراد به سمت رمال‌ها بی‌تاثیر نیست‌. همان‌هایی که مدام تبلیغ می‌کنند که دعای رمال، برای بخت‌گشایی و بازگشت معشوق و حل مشکل نازایی زن همسایه موثر بوده است.
ما خرافی نیستیم
این موضوع در دنیایی که اطلاعات و اخبار در کمتر از یک ثانیه بسط و گسترش پیدا می‌کند و دسترسی به اینترنت افراد را با چالش‌های مختلف روبه‌رو می‌کند هنوز هم افرادی از طرفداران پروپا قرص رمال‌ها هستند جای شگفتی دارد. بسیاری از این افراد هم به رمال‌ها پول می‌دهند و هم سعی در پنهان‌کردن هویت این افراد شیاد دارند. نکته اینجاست هنوز آنها باور و اعتقادشان را به این رمال‌ها از دست نداده‌اند و مدعی این هستند که اگر پولی به رمال داده‌اند آن را از روی رضایت پرداخت کرده‌اند. در کنار این افراد که از شکایت کردن صرف‌نظر می‌کنند برخی نیز به این دلیل از حقوق قانونی خود عبور می‌کنند، چون مایل نیستند دیگران متوجه شوند که آنها پیش رمال رفته‌اند تا مبادا آبرویشان برود و متهم به خرافه‌پرستی ‌شوند.
این کارشناس حوزه رسانه معتقد است اصولا افرادی به رمال‌ها مراجعه می‌کنند که مشکل جسمی یا عاطفی و ذهنی دارند و از روانپزشک و روان‌شناس هم ناامید شده‌اند و می‌خواهند که هیچ راهی را بدون امتحان نگذارند. آنها وقتی بیشتر به این رمال‌ها مطمئن می‌شوند که سر راه‌شان به افرادی برمی‌خورند که ادعا می‌کنند مشکلات بزرگ زندگی‌شان با نسخه‌های جادویی زن یا مرد رمال از بین رفته است و به این افراد ساده‌لوح اطمینان می‌دهند که پرداخت هزینه‌های نجومی تنها تضمینی برای حل مشکل آنهاست.
کلاهبرداری در سایه ناآگاهی
شاید باورش برای شما هم مشکل باشد اما تیترهای «کلاهبرداری ۲۰۰‌میلیون تومانی از خانواده بیمار سرطانی به بهانه درمان»، «ویزیت ۲۰‌میلیون تومانی برای نسخه شفابخش یک فالگیر» و «ورد چند میلیونی برای جلب محبت همسر» کنار صدها پرونده دیگر در زمانی رخ می‌دهد که رمال‌ها پای‌شان به فضای مجازی باز شده‌است.
معصومه محمدعلی، روانشناس و مشاور خانواده، توضیح می‌دهد: «‌با وجود پیشرفت سطح سواد مردم و دسترسی به اطلاعات روز، ضعف شخصیتی، نداشتن اعتمادبه‌نفس، نداشتن توکل و اعتقاد قلبی به اینکه گره همه مشکلات تنها به دست خداوند باز می‌شود و انتخاب ساده‌ترین راه به‌ جای انتخاب راه‌های منطقی برای حل مشکل سبب اصلی مراجعه برخی افراد به رمال‌ها را تشکیل می‌دهد.»
این روانشناس در ادامه افزود: «بررسی پرونده این افراد نشان می‌دهد که اکثر آنها معتاد و سابقه دارند اما مهم‌ترین شاخصه آنها فن‌ بیان خوب و قدرت حرافی آنهاست.»
این کارشناس بر این باور است که کوچ این رمال‌ها از خانه به فضای مجازی سبب می‌شود بسیاری از مردم نه از روی باور و اعتقاد قلبی بلکه از روی کنجکاوی و سرگرمی سراغ این افراد بروند و مجبور شوند برای هم‌صحبتی با آنها پول‌های زیادی هم پرداخت کنند، بنابراین مشتریان این گروه شیاد را یا بیکاران تشکیل می‌دهند یا افرادی که به دلیل فقر یا... از حل مشکلات‌شان ناامید شده‌اند. او دو راهکار را برای حل این معضل مهم می‌داند. به اعتقاد او باید فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شود که فرهنگ عمومی مردم در قبال این افراد شیاد بالا برود و راهکار دوم نیز این‌که راهی برای حذف بیکاری پیدا شود تا کم‌کم بساط این شیادان و کلاهبرداران برچیده شود.
منبع:جام جم
کد مطلب: 181919
برچسب ها: رمال خرافات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *