کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

90 درصد دولتی‌ها باید برکنار شوند

انتقاد نمایندگان مجلس از ناکارآمدی مسئولان دولتی

مسئولین نسبت به رفع کمبود دارو در جامعه تدبیر اساسی کنند

7 آذر 1401 ساعت 13:01

شکایت از ناکارآمدی و سوء مدیریت در دولت یکبار دیگر در سخنان و تذکرهای نمایندگان مجلس افزایش پیدا کرده است و علی رغم اینکه مجلس نتوانست وزیر صمت را استیضاح کند، به نظر می‌رسد زمزمه های استیضاح باز هم در مجلس بلند شده است. وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، کمبود و رانی داروهای مورد نیاز مردم که بیش از یک ماه است ادامه دارد و علی رغم قول های دولتمردان هیچ تفاوتی در این وضعیت دیده نمی‌شود و عمل نکردن به وعده های بسیار در زمینه های مختلف، باعث ناامیدی و اعتراض مردم شده است و حالا به نظر می‌رسد که برخی از نمایندگان متوجه این اعتراض ها شده اند.


گروه سیاسی - فهیمه جهازیان:روز گذشته سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی خود با اشاره به جلسه اخیر رئیس جمهور با شوراهای کشور، گفت: رئیس جمهور در این جلسه اظهار کرده که آن هایی که نمی‌توانند به شعار «ما می‌توانیم» عمل کنند سمت خود را واگذار کنند. با این تفاسیر باید ۹۰ درصد وزرا و دستگاه های اجرایی سمت های خود را رها کنند.
وی در ادامه با اشاره به گذشت ۸ ماه از ابتدای سال عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه به اجرای تبصره ۱۶ و ۱۸ عمل نمی‌کند و بانک ها اعطای وام به مردم را بسته اند که باید سازمان برنامه و بودجه در این خصوص در جلسه غیرعلنی توضیح دهد که چرا بانک ها به جای وام دادن به مردم پول مردم را صرف خرید پتروشیمی می‌کنند. وزارت اقتصاد یک هزار تومانی پول نقد دست مردم نمی‌دهد تا کارت های بانکی را کنترل کند که این خلاف شرع و قانون است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه، اضافه کرد: قرار بود آرد از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن از سوی دولت برسد اما اکنون به ۱۸ میلیون تن رسیده است همچنین گفته بودیم حذف ارز ترجیحی شامل دارو و آذوقه نشود که ایجاد مشکل می‌کند ضمن اینکه آبونمان مخابرات نیز ۱۵ برابر اضافه شده است.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب حقوق پرسنل خود را نمی‌دهد و وزارت نیرو پول برق مردم را اضافه کرده و آب بهای کشاورزی نیز افزوده شده که باید گفت مسئولان این دستگاه ها چگونه شعار ما می‌توانیم را اجرا می‌کنند که فقط خرابکاری کرده‌اند.
همچنین حبیب اله دهمرده در نطق میان دستور خود تصریح کرد: در زمینه کامل نمودن سالن های ورزشی و پروژه های نیمه تمام به مسئولان امر هشدار می‌دهم اقدام اساسی داشته باشند به دولت مردان تذکر می‌دهم از بکارگیری افراد ناتوان خودداری شود. به مسئولان تذکر می‌دهم به مسائل استان سیستان و بلوچستان رسیدگی شود. نماینده ساری نیز با انتقاد از وضعیت دارو در کشور گفت: چه کسی باید مشکل گرانی و کمبود دارو را مدیریت کند؟ احساس می‌کنم وزیر بهداشت جای دیگری زندگی می‌کند یا اینکه افرادی او را در پشت صحنه مدیریت می‌کنند. علی همچنین در تذکری به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آقای ضرغامی شما وزیر فرهنگ، کشور یا امور خارجه نیستید پس به جای فرافکنی در گفتمان‌سازی انحرافی به شرح وظایف خود عمل کنید؛ شما وزیر گردشگری هستید و انگار فراموش کرده‌اید وزیر کدام وزارتخانه هستید. این عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار تبدیل وضعیت کامل نیروهای نهضتی، حق‌التدریسی و پیش دبستانی‌ها و اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان شد. بابایی در تذکری به وزیر نفت بیان کرد: اعمال محدودیت سوخت گازوئیل برای ماشین‌های سنگین مشکل‌ساز شده است. مگر وزیر نفت در این کشور زندگی نمی‌کند؟ حتی سوخت آزاد هم وجود ندارد. از طرف دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه کاره است؟ این وضعیت کار کردن را برای کشاورزان مازندرانی و دیگر افرادی که ادوات سنگین دارند دچار مشکل کرده است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم حل مشکل باغداران خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: آقای عین اللهی شما در داخل این کشور زندگی نمی‌کنید؟ مشکل گرانی و کمبود دارو را چه کسی باید مدیریت کند؟ احساس می‌کنم شما جای دیگری زندگی می‌کنید یا افرادی در پشت صحنه شما را مدیریت می‌کنند.
بابایی در ادامه با طرح این پرسش که از دیپلماسی اقتصادی شما چه خبر است، گفت: وزیر خارجه باید پاسخگو باشد؛ ما نماینده ملت هستیم و باید بدانیم برجام چه خواهد شد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود مدیریت در بخشودگی جرائم کارآفرینان به تأمین اجتماعی گفت: فعالان اقتصادی به تأمین اجتماعی بدهکار هستند باید چه کسی این جرائم را مدیریت کند؟ باید برای رفع مشکلات جوانان مملکت فعالیت شود و آنها منتظر ساز و کار حمایت از تولید و اشتغال هستند علاوه بر این جلوگیری از تورم نیز ضروری است.
دو روز قبل نیز لطف الله سیاهکلی در گفتگو با خبرآنلاین گفته بود: من اعتقاد دارم که دولت باید کابینه را ترمیم کند. در این یک سال و چند ماهی که از دولت گذشته، فرصت‌ها سریع می‌گذرند؛ ۴ سال زمان کار، زمان بسیار کوتاهی است. بنابراین نباید فکر کنیم فرصت داریم ، خیر! الان دولت‌ها با فناوری زندگی می‌کنند و پشتوانه مدیریت، فناوری است. در دنیا مدیریت‌ها آنلاین شده و باید در لحظه تشخیص داد که مدیر قوی است یا ضعیف. البته ۱ سال و ۴ ماه زمان کمی نیست بنابراین این کابینه نیاز به ترمیم دارد و زمان نشان داد که برخی از وزارت خانه‌ها ضعیف هستند و مردم دارند این ضعف را می‌بینند. چون دولت آقای رئیسی شعار ایران قوی را داده، نباید این نکته از ذهنشان دور شود تا رفع عیب کنند. بنابراین از نظر من ترمیم کابینه، امروز از نان شب برای دولت واجب‌تر است. این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: الان وزارت بهداشت یکی از وزارت خانه‌هایی است که باید مورد توجه جهت اصلاح عملکرد و یا استیضاح قرار گیرد چرا که طبق گزارشی که در مجلس خوانده شد کمیسیون بهداشت اعتراضات شدیدی به عملکرد این وزارتخانه داشت. از سوی دیگر حوزه‌های اقتصادی هم نیاز به اصلاح دارند و باید در آن جا هم اتفاقاتی بیفتد و از طرفی وزارت صمت واقعا توانایی کار را ندارد و نمی‌تواند وضعیتش را به سامان کند! وزارت صمت جزء وزارتخانه‌هایی است که باید اصلاح شود، آمار و ارقامی که می‌دهند واقعیت ندارد و ما داریم مستقیم می‌بینیم. در حوزه تعاون نیز جا بجایی صورت گرفت و امیدوار هستیم آقای مرتضوی بتواند امور را اصلاح کند آنجا حوزه خیلی بزرگی است و یکی از وزارت خانه‌هایی است که جایگاه اجتماعی و اقتصادی دارد. در هر صورت به نظر من حداقل باید روی ۳ یا ۴ وزیر کار شود.
مسئولین نسبت به رفع کمبود دارو در جامعه تدبیر اساسی کنند
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین باید نسبت به رفع کمبود دارو در جامعه تدبیر اساسی کنند و مردم نیز همکاری داشته باشند. یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود دارو مربوط به کل کشور است و تنها مختص به لرستان نیست. وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت، هشدارهای لازم را به وزیر بهداشت، رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بانک مرکزی داد که حتما مواد اولیه شرکت‌های تولیدکننده دارویی را تامین کنند، افزود: عواما متعددی دست به دست هم داد تا در مجموع شاهد کمبود دارو در سطح جامعه باشیم. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ۵۰ هزار شربت آنتی‌بیوتیک در مقابل دو میلیون جمعیت لرستان، گفت: این میزان داروی وارد شده به استان با وجود تعداد داروخانه‌ها و تعداد بیماران قابل قبول نیست. ابراهیمی عنوان کرد: مسئولین باید نسبت به کمبود دارو در جامعه تدبیر اساسی کنند و مردم نیز همکاری داشته باشند. نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین پزشکان تنها در مواقع ضروری دارو برای بیماران تجویز کنند و به مردم استرس وارد نکنند.
 


کد مطلب: 181996

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/181996/انتقاد-نمایندگان-مجلس-ناکارآمدی-مسئولان-دولتی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir