۰
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۰
افزایش کمک نظامی غرب به اوکراین؛

تل آویو هم به کی یف کمک می فرستد

لندن و تل آویو به اوکراین برای مقابله با روسیه کمک می فرستند.
تل آویو هم به کی یف کمک می فرستد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تاس،«ریشی سوناک» نخست وزیرانگلیس اعلام کرد که لندن قصد دارد کمک های نظامی خود به اوکراین را در سال 2023 نه فقط ادامه دهد بلکه این کمک ها را افزایش نیز بدهد.
سوناک تأکید کرد: ما با حمایت از اوکراین از خودمان حمایت می کنیم.
نخست وزیر انگلیس تأکید کرد که کشورش کمک های نظامی به ویژه سامانه های دفاع هوایی را برای حمایت از اوکراینی ها و زیرساخت های حیاتی این کشور که به آنها تکیه دارد ارائه خواهد کرد. 
سوناک ماه جاری با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در کی یف پایتخت اوکراین دیدار کرد و تأکید کرد که لندن به تقویت دفاع هوایی اوکراین به ویژه برای رویارویی با پهپادها به اوکراین کمک خواهد کرد.
وی افزود: لندن در سال جاری 3میلیارد پوند به عنوان کمک به اوکراین اختصاص داد و آماده است که کمک ها به اوکراین را ادامه دهد.
آمریکا  سلاح ضربتی با برد 160 کیلومتر به اوکراین می دهد
در همین حال، به نظر می‌رسد ایالات متحده قصد دارد سلاح‌های بیشتر و دوربردتری را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد.
 در حالی که غرب برای برآوردن تقاضای تسلیحاتی اوکراین با مشکلاتی مواجه شده است، پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ به منظور تامین بمب‌های دقیق و ارزان قیمت است که بر روی راکت‌های موجود نصب می‌شود و به اوکراین اجازه می‌دهد تا فواصل دورتری از خطوط مقدم نبرد با روسیه را هدف قرار دهد.
ذخایر نظامی آمریکا و متحدانش رو به کاهش است و اوکراین با ادامه درگیری، با نیاز فزاینده ای به سلاح های پیچیده تر مواجه شده است. به گفته منابع مرتبط با حوزه صنعت، سامانه پیشنهادی بوئینگ، موسوم به بمب قطری کوچک پرتاب‌شونده از زمین (GLSDB)، یکی از ده ها طرح تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی آمریکا است.
بر اساس سندی که رویترز و سه نفر از افراد آگاه به این طرح بررسی کرده اند، GLSDB می تواند در اوایل بهار 2023 تحویل داده شود. این سامانه، بمب کم‌قطر GBU-39 (SDB) را با موتور موشک M26 ترکیب می کند که هر دو در موجودی های ایالات متحده به وفور یافت می‌شود.
داگ بوش، یکی از خریداران عمده تسلیحات ارتش ایالات متحده، چند روز پیش به خبرنگاران در پنتاگون گفت ارتش همچنین به دنبال تسریع تولید گلوله های توپخانه 155 میلی‌متری - که در حال حاضر فقط در تاسیسات دولتی تولید می شود - است و مجوز تولید آنها را برای پیمانکاران دفاعی نیز صادر می‌کند.
بوش افزود عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تقاضا برای سلاح ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داده است در حالی که متحدان آمریکا در اروپای شرقی «سفارش های زیادی» برای طیف وسیعی از تسلیحات ارائه داده اند و در حال تأمین تسلیحات مورد نیاز اوکراین هستند.
تام کاراکو، کارشناس تسلیحات و امنیت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در این خصوص گفت: «موضوع اصلی، به دست آوردن مقدار مناسب با هزینه اندک است.» او افزود کاهش ذخایر ایالات متحده به توضیح پرشتاب برای دستیابی به تسلیحات بیشتر، کمک می کند و ادامه داد ذخایر «به نسبت سطوحی که دوست داریم در اختیار داشته باشیم و مطمئناً به سطوحی که برای جلوگیری از درگیری با چین به آن نیاز داریم، کاهش یافته است».
کاراکو همچنین خاطرنشان کرد خروج ایالات متحده از افغانستان، بمب های پرتاب‌شونده هوایی زیادی را در دسترس قرار داده است. به گفته او، هواپیما‌های اوکراینی نمی‌توانند به آسانی از آنها استفاده کنند، اما «در شرایط امروزی، باید به دنبال راه های نوآورانه ای برای تبدیل آنها به قابلیت مقابله باشیم.»
اگرچه تعداد انگشت شماری از واحدهای GLSDB پیشتر ساخته شده است، موانع لجستیکی زیادی برای تولید و عرضه رسمی این سامانه وجود دارد. طرح بوئینگ مستلزم معافیت از قیمت است و پیمانکار را از تحقیق و تفحص در خصوص حصول اطمینان از کسب بهترین معامله ممکن توسط پنتاگون معاف می کند. این طرح همچنین مستلزم آن است که دست‌کم شش تامین کننده برای ارسال قطعات و خدمات خود به منظور تولید سریع سلاح وارد عمل شوند.
نقش ترامپ در کمک نظامی به اوکراین
در چه زمانی، غرب از کمک به اوکراین دست خواهد کشید؟
به گزارش اسپوتنیک، اورلاندو فیجس، مورخ بریتانیایی در مصاحبه با "ولت" اظهار داشت که غرب ممکن است پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده در سال 2024 کمک به کی یف را متوقف کند.
وی در ادامه افزود: " من می ترسم که خیلی چیزها به انتخابات ریاست جمهوری بعدی در ایالات متحده بستگی داشته باشد. اگر ترامپ پیروز شود برای اوکراین بد خواهد شد. خیلی چیزها هم بستگی به آن دارد که "غرب تصمیم بگیرد به سیم آخر بزند".
مسکو به این واقعیت توجه می کند که اوکراین برای روسیه بیشتر از غرب اهمیت دارد. آنها حاضرند شرط ببندند که غرب برای همیشه از اوکراین حمایت نخواهد کرد. به احتمال زیاد حدس آنها درست از آب در خواهد آمد".
در اواسط نوامبر، ترامپ رسما نامزدی خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام کرد.
غرب پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، فشار تحریم ها بر مسکو را افزایش داد. برخی کشورها از مسدود شدن دارایی های روسیه خبر دادند، بسیاری از برندها کشور را ترک کردند. اتحادیه اروپا قبلاً شش بسته تحریمی را تصویب کرده است که به ویژه شامل تحریم تدریجی واردات زغال سنگ و نفت استعملیات ویژه نظامی روسیه نتیجه سال ها تحریک غرب در اوکراین است.
وزارت دفاع اتریش زمان خاموشی کامل در اوکراین را اعلام کرد
سرهنگ مارکوس رایسنر، استراتژیست نظامی در وزارت دفاع اتریش، در گفتگویی با " ZDF " گفت که اوکراین ممکن است ظرف چند هفته بدون کمک غرب در تاریکی فرو رود.
وی در ادامه افزود: " اگر یک پدافند هوایی قدرتمند در اینجا مستقر نشود، اوکراین ظرف چند هفته در تاریکی کامل فرو خواهد رفت. کی‌یف در برابر حملات به زیرساخت‌ها آسیب‌پذیر بود، زیرا در مرحله اول ارتش روسیه حدود یک سوم سیستم دفاع هوایی اوکراین را منهدم کرد غرب در عین حال توانایی های مسکو را دست کم گرفته بود.
انجام کاری در این رابطه به دلیل مساحت بزرگ اوکراین و تأسیسات زیاد مستقر در آنجا که نیاز به محافظت دارند تقریبا غیرممکن است. اروپا تلاش می کند هر آنچه را که در انبارهای تسلیحاتی خود دارد جمع کند و به اوکراین بفرستد. ما از روسیه عقب هستیم و روسیه دوباره ابتکار عمل را در دست می گیرد. این یک وضعیت متناقض است».
حملات به زیرساخت های اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه در 10 اکتبر، دو روز پس از حمله  به پل کریمه آغاز شد که به گفته مقامات روسیه، سرویس های ویژه اوکراین این حملات را سازماندهی کرده بودند. تأسیسات انرژی، صنایع دفاعی، فرماندهی نظامی و تأسیسات ارتباطی از جمله اهدافی هستند که مورد ضربه قرار می گیرند.
نیروهای روسی در 23 نوامبر ضربه بزرگ دیگری به زیرساخت اوکراین وارد آوردند. در کی یف، اعلام کردند که در نتیجه این حملات، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای و اکثر نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های برق آبی از کار افتاده اند و اکثریت قریب به اتفاق مردم بدون برق ماندند. سه روز بعد، مقامات اوکراینی اعتراف کردند که هنوز 25 درصد کسری ظرفیت در شبکه برق وجود دارد.
رسانه ها: تل آویو ژنراتور، دارو و تجهیزات پزشکی به اوکراین ارسال می کند
روزنامه تایمز اسرائیل از قصد رژیم اسرائیل برای ارسال ژنراتور، دارو و تجهیزات پزشکی به اوکراین خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، اسرائیل در حال آماده سازی محموله های جدید کمک ها به اوکراین است.
روزنامه تایمز اسرائیل با اعلام این خبر نوشت:" "20 ژنراتور بزرگ به ارزش حدود یک میلیون دلار از طریق اروپا به اوکراین ارسال خواهد شد. برنامه توسعه بین المللی اسرائیلMASHAV همچنین داروها و تجهیزات پزشکی به ارزش حدود یک میلیون دلار نیز در آینده نزدیک به اوکراین ارسال خواهد کرد".
پیش از این، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین از توافق‌نامه‌هایی درباره تامین تجهیزات انرژی به کی یف از 11 کشور و رژیم اسرائیل خبر داده بود.
همچنین به گفته میخائیل برادسکی، سفیر اسرائیل در کی یف، تل آویو همچنین 20 سرباز اوکراینی را که به شدت مجروح شده بودند را برای مداوای پزشکی پذیرفته است.
به گفته این مقام اسرائیلی، اسرائیل همچنین در حال بررسی بازگشایی سفارت در کی یف به صورت دائمی است. وزارت خارجه رژیم اسرائیل اکنون در انتظار توصیه ها و گزارش های سرویس امنیتی خود است تا تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند.
چگونه آمریکا، برای درگیری با روسیه آماده شد؟
یک رسانه آلمانی نوشت: ایالات متحده برای درگیری با روسیه در اوکراین از سال 2014 برنامه ریزی کرده بود.
به گزارش اسپوتنیک، اسکار لافونتین، رئیس سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان در مصاحبه با "Deutsche Wirtschafts Nachrichten " اظهار داشت که درگیری در اوکراین در سال 2014 پس از "قیام میدان" آغاز شد و از آن زمان تاکنون ایالات متحده به طور فعال به آن دامن می زند.
از آن زمان، ایالات متحده و دست نشاندگان غربی آن اوکراین را مسلح کرده و به طور سیستماتیک کی‌یف را برای رویارویی با روسیه آماده کرده و می کنند. در نتیجه اوکراین اگر چه نه به صورت قانونی، بلکه عملاً به عضویت ناتو درآمد. سیاستمداران غربی و رسانه های اصلی به عمد این قضیه را نادیده می گیرند.
به عقیده وی، واشنگتن توانست به وخامت روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه دست یابد و همزمان حریف ژئوپلیتیکی در مقابل آلمان را از بین ببرد. اکنون ایالات متحده این فرصت را دارد که سیاست کشورهای اتحادیه اروپا را تعیین کند.
لافونتین گفت: " آنها گاز شیل کثیف خود را می فروشند در حالی که صنعت دفاعی ایالات متحده در حال رونق و شکوفایی است. من احساس می کنم که ایالات متحده اکنون متوجه شده است که آنها دندان های خود را شکسته اند. از نظر نظامی نمی توان روسیه را نمی توان شکست داد، علاوه بر این، تحریم های ضد روسیه به بومرنگی برای غرب تبدیل شد".
از سوی دیگر، همانطور که این سیاستمدار اشاره کرد، واشنگتن نتوانست به طور کامل برنامه های خود را علیه روسیه اجرا کند.
روسیه بامداد روز پنجشنبه ۲۴فوریه حمله نظامی را به اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" نامید.
به ادعای وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده است که "غیر نازی سازی و غیرنظامی سازی اوکراین" انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول "جنایت های خونین علیه غیرنظامیان" در دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.
پوتین خطاب به شهروندان خود گفت که شرایط "نیازمند اقدام قاطع و فوری" است، زیرا جمهوری‌های دونباس درخواست کمک کرده‌اند. به گفته رهبر روسیه، تمام مسئولیت این خونریزی بر عهده وجدان رژیم حاکم بر اوکراین خواهد بود.
منبع:جماران
کد مطلب: 182029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *