کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران؛

افزایش نارضایتی نانوایان از هوشمندسازی یارانه نان

هشدار کاهش ساعات پخت نان و بسته شدن نانوایی‌ها

11 آذر 1401 ساعت 13:02

حدود ۷ ماه ازاجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان می‌گذرد. قرار بر این بود، این طرح راهی برای کاهش تخلفات در حوزه آرد و نان باشد، اما همراه با بروز تخلفات در این بخش، سطح نارضایتی نانوایان در حال افزایش است و آن‌ها نسبت به کاهش اجباری ساعات پخت و بسته شدن برخی واحد‌های نانوایی و در نتیجه کاهش عرضه نان هشدار می دهند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در خرداد ماه آغاز شد. دولت یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح را جلوگیری از تخلفات در حوزه آرد و توزیع عادلانه یارانه‌های آرد و نان عنوان کرده است.
قرار بر این بود در مرحله اول طرح هوشمندسازی یارانه نان، نانوایی‌های کشور به دستگاه کارت خوان هوشمند مجهز شوند و در مرحله دوم، ۱۵ درصد از هزینه‌های نانوایی‌ها و دیگری تخصیص آرد یارانه‌ای بر مبنای عملکرد به حساب نانوایان واریز شد.
حدود ۷ ماه از آغاز اجزای طرح می‌گذرد اما، علاوه بر گزارش‌ها درباره بروز تخلفات در این بخش، سطح نارضایتی نانوایان در حال افزایش است.
بیژن نوروز مقدم آبکنار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، درباره دلایل نارضایتی نانوایان از اجرای طرح، اظهار کرد: تا امروز از حدود ۳ هزار و ۳۰۰ نانوایی سطح شهر تهران، ۳ هزار و ۵۰ نانوایی در طرح هوشمندسازی یارانه نان شرکت کرده و مجهز به دستگاه کارت خوان شده‌اند.
به گفته وی؛ هر چند تعداد نانوایی‌هایی که در طرح شرکت کرده‌اند، نسبت به آن‌هایی که هنوز وارد طرح نشده‌اند بسیار بیشتر است، اما به معنی رضایت آن‌ها از حضور در طرح نیست.
نوروز مقدم آبکنار یادآور شد: دولت برای نانوایانی که آرد نوع یک را دریافت می‌کردند ۱۵ درصد و نانوایانی که آرد نوع دوم را دریافت می‌کردند (آزاد پزها) ۱۰ درصد از میزان فروش کمک هزینه به حساب نانوا‌یان واریز می‌کند اما، این میزان کمک پاسخگوی افزایش هزینه‌های آن ها نیست.
وی تصریح کرد: از زمان دستور دولت برای اجرای طرح و اجبار نانوایان برای حضور در آن، هزینه کارگری، حمل و نقل، آب و برق و گاز و همچنین مواد اولیه از جمله خمیر مایع افزایش زیادی داشته است، به نحوی که کمک ۱۰ تا ۱۵ درصدی فروش پاسخگوی هزینه تولید نان نیست.
نوروز مقدم با تأکید بر اینکه بدون اصلاح قیمت نان ادامه فعالیت برای بسیاری از واحد‌های نانوایان ممکن نیست، افزود: واحد‌های نانوایی که دور از هر تخلفی سعی در اجرای درست طرح دارند به مرحله‌ای رسیده‌اند که در صورت عدم اصلاح قیمت نان ادامه کار برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود: در صورتی که قیمت نان مطابق با افزایش هزینه‌های تولید اصلاح نشود، با کاهش ساعات فعالیت نانوایی‌ها یا بسته شدن آن‌ها مواجه خواهیم شد که کاهش عرضه نان و تشکیل صف‌های طولانی درب نانوایی‌ها را به دنبال خواهد داشت.
نوروز مقدم از تهیه آنالیز قیمت تمام شده تولید نان و ارسال آن به استانداری و سازمان حمایت خبر داد و گفت: همچنین ما نامه‌هایی به اتاق اصناف ایران و برخی از مسئولان ارسال کرده‌ایم و نسبت به نتایج احتمالی عدم اصلاح قیمت نان هشدار داده‌ایم.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران بر این باور است، مشکلات پیش آمده به دلیل آن است که مسئولان با دست پاچگی، بدون آماده سازی کامل زیر ساخت‌ها، اقدام به اجرای ناقص طرح کرده‌اند.
منبع:اقتصادآنلاین


کد مطلب: 182432

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/182432/افزایش-نارضایتی-نانوایان-هوشمندسازی-یارانه-نان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir