۰
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰

تولید آب با بارورسازی ابرها افزایش می‌یابد؟

کمبود آب آشامیدنی و کاهش بارندگی در سطح جهان، متخصصان را بر آن داشته تا با استفاده تکنولوژی، یا تولید باران را افزایش دهند یا از آب دریا، آب آشامیدنی استخراج کنند.
تولید آب با بارورسازی ابرها افزایش می‌یابد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دو سوم جمعیت جهان تا سال 2025 ممکن است با کمبود آب مواجه شوند. در سراسر جهان از تنظیم آب و هوا گرفته تا استخراج آب از هوای رقیق، برای کمک به یافتن منبع پایدار آب آشامیدنی از تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای استفاده می‌شود.
به نقل از یورونیوز، دبی به‌عنوان شهری که در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان واقع شده است، جمعیت رو به رشدی دارد. این رشد جمعیت تقاضای آب را در این منطقه افزایش می‌دهد و اهمیت توسعه فناوری‌های جدید برای تامین آب را پررنگ‌تر می‌کند. یکی از منحصربه‌فردترین فناوری‌هایی که در این زمینه در حال توسعه است، بارورسازی ابرهاست.
تولید آب با استفاده از بارورسازی ابرها
بارورسازی ابرها یک تکنیک اصلاح آب و هواست که توانایی ابر در تولید باران را بهبود می‌بخشد. قبل از اینکه هواپیما به آسمان برود، کارشناسان هواشناسی باید ابر مناسب را برای بارور کردن انتخاب کنند. این فرآیند فقط روی ابرهای کومولوس به دلیل کشش داخلی به سمت بالا کار می‌کند. خلبانان هواپیماهای خود را در انتهای ابرها قرار می‌دهند و زبانه‌های سرشار از ذرات نمک مرطوب را به سمت آنها مشتعل می‌کنند.
ذرات سدیم کلرید و پتاسیم کلرید با ورود به داخل بدنه ابر، قطرات کوچک آب را جذب می‌کنند. این قطرات آب با هم ترکیب می‌شوند و اندازه آنها افزایش می‌یابد و به دلیل وزن زیاد از آسمان سقوط می‌کنند. در مناطقی که بارندگی سالانه کمی را تجربه می‌کنند، این روش منبع آب با ارزشی است که با حداقل مصرف انرژی می‌تواند به افزایش بارندگی در این مناطق خشک کمک کند. یک ساعت بارورسازی ابرها می‌تواند تا صد هزار متر مکعب آب را بازگرداند.
در حال حاضر بیش از 50 کشور در سراسر جهان در حال بارورسازی ابرها هستند. این فرآیند نه تنها برای افزایش بارندگی استفاده می‌شود، بلکه برای کاهش اندازه تگرگ‌ها در مناطق سردتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنترل تگرگ می‌تواند به طور چشمگیری خسارات ناشی از رعد و برق را کاهش دهد.
تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی
در مناظر بیابانی که دریاچه‌ها یا رودخانه‌های کمی دارند، ساکنان برای تامین آب آشامیدنی از آب دریا کمک می‌گیرند. در حال حاضر، شهر ساحلی دبی بیش از 90 درصد آب آشامیدنی خود را از خط ساحلی خود تامین می‌کند.
با استفاده از فرآیند اسمز معکوس، کارخانه‌های نمک‌زدایی بزرگ می‌توانند مقادیر زیادی آب آشامیدنی ایجاد کنند. این فرآیند در منطقه خلیج فارس بسیار محبوب است. فایده اصلی این فرآیند در این منطقه این است که 98 درصد زمین از آب دریا پوشیده شده است.
کارخانه‌هایی مانند کارخانه آب شیرین جبل علی بر اساس استراتژی مدیریت یکپارچه منابع آب دبی با هدف کاهش 30 درصدی مصرف آب تا سال 2030 طراحی شده‌اند.
استخراج آب از هوا
هیدروپنل‌ها با استفاده از نیروی خورشید می‌توانند آب آشامیدنی را از رطوبت موجود در هوا استخراج کنند. مزارع آبی که از این فناوری استفاده می‌کنند نیازی به تامین انرژی ندارند. یعنی می‌توان آنها را خارج از شبکه و به دور از زیرساخت‌های موجود استفاده کرد.
هیدروپنل‌ها می‌توانند در مناطق آلوده بسیار مفید باشند. زیرا تنها چیزی که از ابتدا، قبل از کانی‌سازی آب وجود دارد هیدروژن دی‌اکسید خالص است. بنابراین هیچ آلاینده‌ای نمی‌تواند وارد آب شود.
انرژی خورشیدی در بسیاری از نقاط اروپا اغلب می‌تواند از انرژی خورشیدی تولید شده در آب و هوای بیابانی بیشتر باشد. زیرا بارش باران در اروپا ذرات گرد و غبار و شن را به زمین می‌راند و هوا را تمیز می کند.
همانطور که جمعیت جهان به طور تصاعدی در حال رشد است، مصرف آب نیز افزایش می‌یابد. نوآوری‌هایی اینچنینی برای ارائه راه‌های جدید هیدراته ماندن حیاتی هستند.
کد مطلب: 182444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *