۰
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۳

روسیه بار دیگر فنلاند و سوئد را تهدید کرد

مسکو تهدید کرد که اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، روسیه با افزایش نیروهای مسلح خود در راستای شمالی تدابیری اتخاذ خواهد کرد.
روسیه بار دیگر فنلاند و سوئد را تهدید کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اسپوتنیک،روسیه بار دیگر  فنلاند و سوئد را تهدید کرد و  اعلام کرد که علیه این دو کشور تدابیری را اتخاذ می کند. 
مسکو تهدید کرد که اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، روسیه با افزایش نیروهای مسلح خود در راستای شمالی تدابیری اتخاذ خواهد کرد.
مجله وزارت دفاع روسیه، مخصوص فرماندهان نظامی به نام "واینایا میسل" ("اندیشه نظامی" ) مطلبی در این باره نوشته شده است.
در این مقاله آمده است:" ، این امر مستلزم افزایش ترکیب نیروهای زمینی و ساحلی، نیروهای موشکی و توپخانه، پدافند هوایی و نیروی هوانوردی از جمله نیروی هوایی بدون سرنشین در جهت شمالی از طرف ما و همچنین برنامه ریزی حملات با استفاده از سلاح های دقیق دوربرد علیه اهداف در فنلاند و سوئد است."
مجله وزارت دفاع روسیه می نویسد: در حال حاضر پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو باید به عنوان فوری ترین چالش برای روسیه تلقی شود، زیرا مرز با ناتو بیش از هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت و ممکن است نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی ترکیبی متحده در این دو کشور مستقر شوند. علاوه بر این، استقرار بالقوه سامانه‌های موشکی عملیاتی-تاکتیکی در فنلاند تهدید حملات علیه تأسیسات مجتمع صنایع نظامی دراستان آرخانگلسک روسیه را در پی خواهد داشت.
پیش از این، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که ورود فنلاند و سوئد به ناتو خطراتی را برای این ائتلاف نظامی ایجاد می کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که پذیرش آنها در این اتحادیه "یک ضربه دیگر" به سیستم امنیتی عمومی اروپا خواهد بود.
در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به پیمان ناتو شده اند. 
در همین حال، پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند روز یکشنبه گفت که دلیل اصلی تمایل هلسینکی برای پیوستن به ناتو، تهدیدات هسته ای ادعایی روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین است.
 هاویستو در مصاحبه با کیودو افزود: اقدام برای پیوستن به ناتو عمدتاً ناشی از تهدیدات هسته‌ای روسیه بود و با آغاز جنگ در اوکراین، «وضعیت امنیتی واقعی در اروپا تغییر کرده است».
به گفته وی ، با در نظر گرفتن این موضوع، فنلاند باید به این فکر می کرد که در صورت تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای و شیمیایی، "چگونه باید پاسخ داد" و "از کجا حمایت دریافت کرد"، که به یک عامل اساسی در تصمیم گیری برای پیوستن به ناتو تبدیل شد.
سوئد و فنلاند در ۱۸ مه درخواست پیوستن به ائتلاف را دادند، اما ترکیه بلافاصله روند الحاق را مسدود کرد و از این کشورها خواست که سازمان های کردی را تروریستی ، افراد متهم به تروریسم یا مشارکت در کودتای ۲۰۱۶ در این کشور را استرداد و ممنوعیت تسلیحات را لغو کنند.
در ۲۸ ژوئن، پیش از آغاز نشست ناتو در مادرید، مذاکراتی بین رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه، ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر وقت سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو انجام شد. تفاهم نامه ای امضا شد که تمام خواسته های ترکیه را برطرف کرد و پس از آن استکهلم و هلسینکی می توانند به ناتو بپیوندند.
در تحولی دیگر، روسیه اوکراین را متهم کرد که  در حال آماده شدن برای برهم زدن ابتکار سازمان ملل در مورد ترانزیت آمونیاک از تولیاتی به اودسا است.
یک منبع نظامی- دیپلماتیک گفت که دولت کی‌یف در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز برای برهم زدن ابتکار سازمان ملل برای از سرگیری ترانزیت آمونیاک از طریق خط لوله تولیاتی- اودسا است.
وی گفت: طبق اطلاعاتی که توسط چندین کانال تأیید شده است، رژیم کی‌ف در حال تدارک یک اقدام تحریک آمیز طنین انداز با هدف ایجاد اختلال در ابتکار سازمان ملل برای از سرگیری ترانزیت آمونیاک از طریق خط لوله تولیاتی (روسیه) - اودسا (اوکراین) است.
به گفته وی، در قلمرو کارخانه بندر اودسا، "انفجارهای مستقیم بارهای انفجاری بر روی سقف های گنبدی تاسیسات ذخیره آمونیاک به منظور از بین بردن سقف های معلق و همچنین تضعیف زیرساخت های فروشگاه بارگیری مجدد آمونیاک انجام خواهد شد. تحت افسانه ادعایی "شکست" آنها در نتیجه "حمله موشکی" توسط نیروهای مسلح روسیه."
"این اقدام تحریک آمیز تحت کنترل نمایندگان سرویس های اطلاعاتی بریتانیا مستقر در اودسا برنامه ریزی شده بود و در حال اجرا است. سربازان قراردادی گروه کانادایی واگنر نیز در اجرای این تحریک مشارکت دارند که طبق توافق با اداره بنادر دریایی انجام می شود. اوکراین، وظایف حفاظت از زیرساخت بندر در منطقه اودسا را ​​انجام دهد.
وی افزود: هدف اصلی این تحریک، محروم کردن روسیه، به قیاس با خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2، از امکان تامین آمونیاک لازم برای تولید کودهای نیتروژن به مناطق مختلف است. در درجه اول به کشورهای در حال توسعه.
وی تاکید کرد: تخریب برنامه ریزی شده تأسیسات ذخیره آمونیاک در اودسا ارزش آن را در بازار جهانی بیشتر خواهد کرد. این امر باعث افزایش حجم و همچنین سودآوری تولید و صادرات آمونیاک توسط شرکت های بریتانیایی و آمریکایی به اتحادیه اروپا و کشورهای در حال توسعه در مواجهه با قیمت بالای گاز طبیعی خواهد شد.
کد مطلب: 182682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *