۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰

پرونده باز بابک زنجانی در شهرداری تهران

گزارش حسابرسی از منطقه 2 شهرداری تهران نشان می دهد که ملک متعلق به شرکت بابک زنجانی طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بابت دو فقره پروانه تخریب و ساخت و همچنین عوارض محاسبه و جایزه خوش حسابی و تا پایان سال ۹۳ بابت مطالبات بانکی ناشی از فاینانس‌های پروژه‌ بزرگراه طبقاتی صدر تهاتر شده و برای مابقی نیز بابت هزینه‌های گودبرداری و پایدارسازی گود، هنوز تعیین تکلیف و تسویه مطالبات انجام نشده است.
پرونده باز بابک زنجانی در شهرداری تهران
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بررسی گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۲ برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ روی میز بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پس از قرائت گزارش حسابرس، گفت: در گزارش حسابرس عدم تعیین تکلیف یک پلاک ثبتی مشخص به چشم می‌خورد به گونه‌ای که ملک متعلق به شرکت بابک زنجانی طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بابت دو فقره پروانه تخریب و ساخت و همچنین عوارض محاسبه و جایزه خوش حسابی و تا پایان سال ۹۳ بابت مطالبات بانکی ناشی از فاینانس‌های پروژه‌ بزرگراه طبقاتی صدر تهاتر شده و برای مابقی نیز بابت هزینه‌های گودبرداری و پایدارسازی گود، هنوز تعیین تکلیف و تسویه مطالبات انجام نشده است.
وی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد تومان مانده مطالبات سازمان املاک از شهرداری منطقه ۲ بابت اجاره خانه صفویان هنوز در حساب‌های فیمابین تعیین تکلیف نشده است، اظهار کرد: اسناد مالکیت ۱۶۸ قطعه اراضی به ارزش ۱۶۴ میلیارد تومان و ۱۳۴ باب ساختمان به ارزش ۳۵ میلیارد تومان در اختیار حسابرس قرار نگرفته و به دلیل عدم دسترسی، تعیین آثار در صورت‌های مالی امکانپذیر نبوده است.
کاشانی ادامه داد: مسئله بعدی در گزارش حسابرس پروژه مجتمع میلاد در فاز دوم برج میلاد است که جمعا ۳۸۰ میلیارد تومان قدرالسهم سرمایه گذاری قدر از هزینه‌های بارگزاری، پلاک‌های ثبتی مشخص در منطقه ۲۰ تهاتر شده، اما هنوز درصد فیزیکی پروژه، برنامه‌های آتی این پروژه و هزینه‌های سرمایه‌ای برای تکمیل این پروژه ارائه نشده است و در مورد واگذاری بیمارستان آتیه ۲ نیز باید اعلام کنم علی رغم اینکه این پروژه در سال ۹۸ به بانک شهر به مبلغ ۴۱۹ میلیارد تومان فروخته شده، اما در دفاتر شهرداری منطقه در سال مالی مشخص مبلغ ۳۳۵ میلیارد تومان ثبت شده است و تا کنون مابه التفاوت آن ثبت نشده است و مبلغ شش میلیارد تومان بابت مشارکت شهرداری منطقه در مشارکت پروژه بازار بزرگ سنتی ستارخان فیمابین سازمان سرمایه گذاری و شرکت کیسون پرداخت شده که هنوز یک قطعه از این پروژه تعیین تکلیف نشده است و واگذاری سرقفلی‌ها نیز مشخص نشده است.
وی افزود: پروژه الوند و گرات نیز در منطقه ۲ واگذار شده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.
صالحی شهردار منطقه ۲ نیز با بیان اینکه پروژه ایران زمین بابت مطالبات شرکت نفت از مالکش دریافت شده و در حال حاضر پروژه به نام شرکت نفت است، گفت: مذاکراتی با شرکت نفت انجام داده‌ایم و اسناد و مدارک رفع خطر گود در سال ۹۳ موجود است که باید ارائه شود و با مالک جدید نیز برای تعیین تکلیف این پروژه چندین مرحله جلسه برگزار کردیم.
وی در مورد سرانجام ساخت فاز ۲ برج میلاد نیز با بیان اینکه با پیگیری اعضای شورای شهر رفع خطر از مجموعه برج انجام شده گفت: جلساتی در شهرداری تهران برای رصد اهلیت شریک جدید در حال برگزاری است و به زودی شریک اصلح انتخاب خواهد شد.
وی در مورد وضعیت واگذاری بیمارستان آتیه ۲ نیز با بیان اینکه اشکالاتی در قرارداد وجود داشت و موضوع اصلاح قرارداد و مبلغ فروش در حال پیگیری است و به زودی به نتیجه خواهیم رسید، گفت: در مورد پروژه الوند و گرات نیز این دو پروژه از سنوات قدیم باقیمانده‌اند و چندین مرحله با مالکان صحبت کرده و همزمان موضوع حقوقی را نیز پیگیری می‌کنیم.
اعضای شورای شهر تهران با رای مثبت خود گزارش حسابرس در مورد وضعیت مالی شهرداری منطقه ۲ در سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹ را به تصویب رساندند.
در ادامه  بررسی گزارش حسابرسی رسمی شورا در خصوص حسابرسی شهرداری‌های مناطق ۶ و ۴ را در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا ناصر امانی در ارائه گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۶ اظهار کرد: هشت بند از بندهایی که حسابرس به آنها اشاره کرده است باید مورد توجه قرار گیرد. بند نخست که مربوط به همه شهرداری‌های مناطق است و موضوع مشترکی قلمداد می‌شود این است که شهرداری در بافت فرسوده پروانه رایگان صادر می‌کند.
وی اضافه کرد: مقرر بوده دولت مبلغ این پروانه‌ها را به شهرداری پرداخت کند که در گزارش حسابرسی عنوان شده علاوه بر این‌که این مبالغ پرداخت نشده همچنین پلاک ثبتی‌هایی که نوسازی شده اطلاعاتشان در دسترس حسابدار قرار نگرفته است.
امانی ادامه داد: در مورد درآمدهای غیرپایدار نیز در شهرداری منطقه ۶ همچنان ۷۸ درصد درآمد ناپایدار عنوان شده که تقریبا مشکل همه مناطق شهرداری تهران است. در بند سوم هم در مورد اختلاف حساب شهرداری منطقه، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و سازمان نوسازی عنوان شده که ۹ میلیارد تومان از مطالبات سازمان نوسازی بابت صدور پایان کار پارکینگ طبقاتی حافظ از سنوات قبل تسویه نشده که باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: در بند چهار در ارتباط با ساختمان پروژه دوستان در کارشناسی اولیه هشت میلیارد تومان برآورد شده که در کارشناسی مجدد پنج میلیارد تومان از این مبلغ کم شده که حسابرسی عنوان کرده اسناد دلیل کاهش کارشناسی در اختیار وی قرار نگرفته است. در بند پنج نیز در خصوص وضعیت ساختمانی به نام بنیاد نیکوکاری قائم عنوان شده که وضعیت انتقال مالکیت، چگونگی توافق مبلغ سرمایه گذار و اطلاعات دیگر در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.
امانی تاکید کرد: در بند شش این حسابرسی نیز عنوان شده که در یک پروژه مشارکتی نتایج اقدامات حقوقی و سایر اقدامات در اختیار حسابرس قرار نگرفته است. در بند هفت نیز در قرارداد مشارکتی میان منطقه ۶ با یک فرد به مبلغ شش میلیارد تومان مستندات در اختیار حسابرس قرار نگرفته. در بند هشتم نیز در موضوع تعاونی منابع انسانی شهرداری تهران مبلغ ۷۸۰ میلیون تومان باقی مانده که باید تعیین تکلیف شود.
در ادامه محمدی شهردار منطقه ۶ در تشریح گزارش حسابرسی منطقه اظهار کرد: بخش قابل توجهی از موارد عنوان شده با تکمیل تعدادی از پروژه‌ها در دوره مدیریت جدید شهری انجام شده و به عنوان دارایی‌های منطقه ثبت شده است. عمده مشکلات در مورد پروژه‌های مشارکتی است که مسائل حقوقی دارد. برای مثال پروژه دوستان ثبت دارایی‌های منطقه شده و به بانک شهر واگذار شده است. بی‌تردید برخی پرونده‌ها نیز در ماده ۳۸ در حال پیگیری است و در برخی نیز مصالحه انجام خواهد شد و مشکل آنها حل می‌شود اما همه پروژه‌ها در حال پیگیری است.
 نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر با اکثریت آراء گزارش حسابرسی و پیشنهادات اصلاحی را مورد تایید قرار داده است.
در ادامه این جلسه بررسی گزارش حسابررسی رسمی شورا در خصوص شهرداری منطقه چهار نیز در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا حبیب کاشانی در ارائه گزارشی اظهار کرد: هشت میلیارد تومان مربوط به واحد تجاری به نام یک فرد از سنوات قبل توسط سازمان املاک واگذار شده و مانده حساب آن تعیین تکلیف نشده، یکی از مواردی است که حسابرس به آن اشاره کرده است.
وی ادامه داد: مورد بعدی پلاک ثبتی ۴۴۹.۶ در مجیدیه شمالی است که در سالی که گزارش مالی آن ارائه شده به فروش رسیده ولی مبلغ آن تعیین تکلیف نشده است. همچنین موجودی واحدهای تجاری و اداری در قالب ۷۰ پلاک عمدتا از سنوات قبل باقی‌مانده که مدارک و مستندات آن به حسابرس ارائه نشده لذا هرگونه برآورد سهم شهرداری و علت عدم بهره‌برداری برای حسابرس مقدور نبوده است.
کاشانی تاکید کرد: قرارداد مشارکتی مربوط به پروژه مبل هنگام به مبلغ ۵۵ میلیارد تومان نیز منعقد و قدرالسهم شهرداری ۲۰ میلیارد تومان تعیین شده که سه میلیارد تومان آن وصول و مابقی برای حسابرس مشخص نشده است.
اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی گزارش حسابرسی منطقه ۴ و پیشنهادات اصلاحی حسابررس را با اکثریت آرا به تصویب رساندند./اقتصادنیوز
کد مطلب: 182758
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *