۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۰

وضعیت قیمت نفت در سال 2023 چگونه خواهد بود؟

جنگ روسیه علیه اوکراین، قدرت تجدید شده برای کنترل بازارها توسط اوپک پلاس، نبود همکاری صنعت نفت شیل آمریکا و سیاست چین برای مقابله با کرونا از عواملی هستند که بازار نفت را در نوسان دائم نگه‌داشته‌اند. پیش‌بینی چند موسسه مالی و وال‌استریت از قیمت نفت در سال 2023 نشان از دیدگاه‌های متفاوتی است که محققان مختلف به وضعیت کنونی جهان دارند.
وضعیت قیمت نفت در سال 2023 چگونه خواهد بود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت نفت در اوایل این هفته، به پایین‌ترین حد خود در سال 2022 سقوط کرد. وحشت بازارهای انرژی از آشوب کرونایی در چین که منجر به تظاهرات غیرمنتظره و اعتراضات خیابانی و حتی خواسته مردم مبنی بر کناره‌گیری شی‌جین‌پینگ از قدرت، دلیل اصلی این کاهش قیمت بود.
به گفته ریستاد انرژی، واکنش بازار به این موضوع یک واکنش اغراق‌آمیز بود. ریستاد معتقد است که سیاست کووید صفر چین و موج جدید قرنطینه برای مقابله با افزایش موارد جدید، تنها تأثیر جزئی بر تقاضای کوتاه‌مدت نفت این کشور خواهد داشت. اما بازارها به شدت نگران کاهش تقاضا هستند.
به نقل از وبسایت oilprice، در واقع، این روزها بازار احساساتی و بی‌ثبات است و نوسانات در بالاترین حد خود قرار دارند. تا روز چهارشنبه هفته قبل، قیمت نفت نیز با شدت یکسان در حال کاهش بود به طوری که در ساعت 12 روز سه‌شنبه قیمت هر بشکه نفت خام برنت 83.03 دلار رسید.
بازارهای نفت در اواسط هفته با فراموش کردن ترس‌های خود از وضعیت چین، علیرغم وخیم‌تر شدن وضعیت کرونا، در اواسط هفته متحول شدند این بازارها موضوع جدیدی برای تمرکز کردن بر آن پیدا کرده بودند: ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه و تعیین سقف قیمتی گروه 7 کشور صنعتی برای نفت خام این کشور. از روز سه‌شنبه به بعد قیمت دوباره شروع به افزایش کرد و اگر شایعاتی مبنی بر آماده شدن اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید نبود، این افزایش حتی بیشتر هم می‌شد.
بازارهای نفت اخیرا بر اساس اخبار روز عمل می‌کنند و وال‌استریت نیز در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد. البته این نوسانات بدون اوپک بسیار بیشتر خواهد بود. در مطالعه جدیدی که توسط مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله (KAPSARC) منتشر شد، اوپک با مدیریت ظرفیت مازاد در اوج همه‌گیری کرونا، نوسانات قیمت نفت را تا 50 درصد کاهش داد.
بر اساس این گزارش، مداخله اوپک میانگین قیمت نفت را در طول همه‌گیری از 18 دلار به 54 دلار در هر بشکه افزایش داد. اکنون، این به عنوان توجیهی برای تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی کاهش تولید عمل می‌کند آن هم در زمانی که واشنگتن به دنبال افزایش تولید جهت کاهش قیمت‌ها بود.
پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در سال آینده میلادی
همانطور که وال استریت ژورنال اشاره می کند، وال استریت به طور کلی نسبت به نفت دیدگاه صعودی دارد. به طور کلی این باور وجود دارد که قیمت نفت در سال 2023 بسیار بالاتر خواهد بود. گلدمن ساکس نفت 110 دلاری را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است، اما به وجود عدم اطمینان نیز اذعان دارد.
روز سه‌شنبه، جف کوری، رئیس بخش کالاهای جهانی گلدمن ساکس، گفت که کاهش اخیر قیمت نفت به دلیل وضعیت دلار و رخدادهای چین است. او می‌گوید اول از همه مساله دلار بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد. اصولا تورم به این معنی است پول نقد بیش از حد زیاد و تعداد کالای بیش از حد کم در چرخه اقتصاد وجود دارد. به عقیده او وضعیت کرونا چین و وارد کردن نفت روسیه به بازار پیش از ضرب‌الاجل 5 دسامبر مبنی بر ممنوعیت صادرات از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده.
جی پی مورگان در حال حاضر نفت 90 دلاری را برای سال 2023 پیش‌بینی می‌کند زیرا معتقد است تا اواسط سال 2023 سطح تولید نفت روسیه به حالت عادی قبل از جنگ بازمی‌گردد. پیش‌تر این این موسسه قیمت نفت را برای سال آینده 98 دلار پیش‌بینی کرده بود.
ریستاد انرژی همچنین معتقد است افت اخیر قیمت نفت بر اساس تقاضای چین یک واکنش افراطی است. این در حالی است که در ماه نوامبر اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی هر دو پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای نفت در سال 2023 به دلیل اتفاقاتی که در چین می‌افتد کاهش دادند.
در حالی که اعتراضات خیابانی در چین ادامه داشت و نرخ ابتلا روزانه به بیش از 40000 نفر تا روز سه‌شنبه افزایش یافت، اثر کلی ارزش کاهش 4 درصدی قیمت نفت را ندارد، همانطور که در روز دوشنبه شاهد بودیم. به نظر می رسد وال استریت ادامه اعتراضات خیابانی و ابتلای روزانه بیش از 40 هزار نفر به کرونا را صرفاً یک «شکاف» می‌داند نه یک وضعیت بلندمدت. شکافی که با رفع شدن آن قیمت نفت در محدوده ۹۸ تا ۱۱۰ دلاری جی پی مورگان یا گلدمن ساکس حفظ می‌شود.
وال‌استریت‌ژورنال خاطرنشان می‌کند که نفت خام برنت تحویل شده در ماه اوت سال آینده به احتمال 46 درصد بیش از 20 دلار بالاتر از قیمت فعلی خود خواهد بود.
آمریتا سن، مدیر تحقیقات انرژی اسپکتس، به وال‌استریت‌ژورنال گفت : تقاضای سرکوب شده چین بسیار زیاد خواهد بود. این امر می‌تواند تقاضا را حداقل به میزان یک میلیون بشکه در روز افزاش دهد و به راحتی می تواند تفاوت بین پیش‌بینی قیمت نفت را تا 120 یا 130 دلار بالا ببرد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 182840
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *