۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۷

پیش بینی بورس فردا

پایان اصلاح بورس نزدیک است؟
بورس تهران امروز دوشنبه، با افت بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل همراه شد. با این وجود تحلیل‌هایی از شرایط روز بازار وجود دارد نشان از شرایط مناسب برای ادامه راه صعود هرچند موقت وجود دارد. در این گزارش به استدلال این گمانه‌زنی پرداختیم.
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شاخص کل بورس تهران با عملکرد منفی نمادهای شاخص‌ساز گام منفی 0/3 درصدی برداشت. نزول امروز بازار سرمایه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به پله یک میلیون و 413 هزار و 604 واحد فرستاد. قدم شاخص کل بورس در سمت سرخ بازه تغییرات در روز جاری در حالی صورت گرفت که پس از چند روز درجا زدن در آستانه محدوده مقاومتی یک میلیون و 420 هزار واحد، انتظارات را برای شکستن آن افزایش داده بود.
در سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن قرار داشت که وزن یکسانی برای نمادهای حاضر در بازار سرمایه قائل است. نماگر هم‌وزن بازار با عملکرد مطلوب سهام کوچکتر بورس موفق شد بر مدار صعودی باقی بماند. شاخص ذکر شده با رشد 0.12 درصدی به محدوده 414 هزار و 574 واحد دست یافت.
دو فاز متفاوت بورس امروز
کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت کلی بورس در روز جاری شامل معاملات عمدتا کم‌رمق و بی‌جان سهام بود. به طور مثال در گروه خودرو ابتدای بازار با گام مثبت کوچکی آغاز شد و رفته‌رفته تا انتهای بازار فشار عرضه‌ها بیشتر شد. نماد خودرو تا محدوده منفی دو درصد و نماد خگستر تا محدوده منفی 3 یا 4 درصد منفی رفت.
عبداللهی ادامه داد: تفاوت عملکرد شاخص کل هم‌وزن با نماگر اصلی نشان از این دارد که نماد‌های کوچک بازار موفق به ثبت عملکرد مثبت شدند. در همین حین نمادهای شاخص‌ساز در جهت منفی بازه، نوسان کردند.
وضعیت کم‌ریسک گروه خودرو در بورس
عبداللهی با اشاره به قدرت فروشندگان مطرح کرد: در گروه خودرو عرضه‌ها نسبت به روزهای گذشته بیشتر بود اما در مجموع وضعیت این گروه چندان خطرناک ارزیابی نمی‌شود. پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا موجب تحولی در این صنعت خواهد شد و این تحول آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در بازه بلندمدت اگر روند عرضه خودرو در بورس کالا متوقف نشود و همچنین تعداد خودروهای بورسی مخصوصا خودروهای دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، با کاهش گپ بین نرخ فروش کارخانه و نرخ بازار آزاد چشم‌انداز مطلوبی برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود. از این جهت منفی‌های امروز گروه خودرو صرفا مقداری نوسان بوده است.
آینده بورس وابسته به چشم‌انداز صنعت خودرو؟
این کارشناس بازا سرمایه با بیان رشد محتمل بورس گفت: برآوردی که در حال حاضر از بازار سرمایه دارم این است که رشد شاخص کل دور از انتظار نخواهد بود. منفی‌های بازار از این جهت نمی‌تواند زیاد ادامه پیدا کند که اخبار مثبت اطراف گروه خودرو که از دیرباز تا کنون به عنوان گروه لیدر بورس شناخته می‌شود دلیل خوبی برای پایان یافتن روند اصلاحی خواهد بود.
پیش‌بینی بورس فردا
عبداللهی در ارتباط با روند معاملات فردا نیز گفت: در بازار فردا انتظار شروع بورس با نوسان منفی شاخص کل بورس و در ادامه افزایش تقاضا و در نهایت پایان بازار با اندکی نوسان مثبت را می‌توان محتمل دانست. بررسی ارزش معاملات نیز در روزهای آتی اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که برای آغاز رشد بازار سرمایه افزایش حجم معاملات لازم و ضروری است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 182856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *