کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها براي تعيين تکليف آخرين کرسي سنا به ميدان آمدند

جدال لاکچري در جورجيا

15 آذر 1401 ساعت 21:55

دور دوم انتخابات ميان‌دوره‌اي ايالت جورجيا (سه‌شنبه به وقت محلي) براي تعيين سرنوشت آخرين کرسي مجلس سنا برگزار مي‌شود. 


گروه‌بين‌الملل - علي ودايع: دور دوم انتخابات ميان‌دوره‌اي ايالت جورجيا (سه‌شنبه به وقت محلي) براي تعيين سرنوشت آخرين کرسي مجلس سنا برگزار مي‌شود. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محافظه‌کاران خود را به آب و آتش مي‌زنند تا در نبرد سمبليک با ليبرال‌ها به پيروزي دست پيدا کنند. همه ‌گمانه‌زني‌ها خبر از «سه‌شنبه سياه دموکرات‌ها و تشکيل موج قرمز» مي‌داد اما در نهايت طيف تندروي طرفدار «دونالد ترامپ» باعث و باني شکست فيل‌ها شدند. جمهوري‌خواهان اميدوار بودند که با تکيه بر نارضايتي‌هاي اقتصادي بتوانند به موفقيت دست پيدا کنند اما شايد بتوان گفت ادبيات پوپوليستي ترامپي به نوبه خود باعث و باني شکل گيري يک فاجعه براي آنها شد. 
حالا همه چشم‌ها به جورجيا دوخته شده‌است. به گفته دفتر وزير داخلي ايالت جورجيا، بيش از يک ميليون و 850 هزار ساکن اين ايالت راي‌هاي خود را به صورت زودهنگام که مهلت آن در روز جمعه به پايان رسيد، به صندوق‌هاي راي انداخته‌اند. «هرشل واکر» نامزد جمهوري خواه و سناتور «رافائل وارنوک» نامزد دموکرات درحال رقابت لاکچري هستند.
دور اول رقابت در اين ايالت بين هرشل واکر، نامزد جمهوري‌خواه تحت حمايت ترامپ و ستاره سابق فوتبال و رافائل وارنوک نامزد مستقر حزب دموکرات برگزار شد و هيچ‌ يک از اين دو به حد نصاب 50 درصد آرا نرسيد و به همين دليل راي‌گيري به دور دوم کشيده شد.
کارشناسان پيش بيني مي‌کنند اکثر کساني که به صورت زودهنگام راي داده اند، متعلق به حزب دموکرات هستند. 
با اين حال انتظار مي‌رود تعداد بيشتري از جمهوري خواهان امروز پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند.
نظرسنجي‌ها پيش‌بيني کرده‌اند که واکر آراي بيشتري نسبت به رقيب دموکرات خود کسب خواهد کرد. دونالد ترامپ رئيس جمهور سابق آمريکا نيز از اين کانديد جمهوري خواه حمايت کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، کارزار و تبليغات انتخاباتي در ايالت جورجيا گران ترين رقابت انتخاباتي در آمريکا براي انتخابات ميان دوره اي بوده و تاکنون بيش از 400 ميليون دلار صرف کارزارهاي انتخاباتي شده است.
دموکرات‌ها در انتخابات ميان دوره اي 8 نوامبر کنترل سنا را بدست آوردند، در حالي که جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان آمريکا پيروز شدند.
پيروزي در ايالت جورجيا، به دموکرات‌ها اين امکان را مي‌دهد که همه 51 کرسي سنا را به خود اختصاص دهند و کنترل کميته‌ها و پست‌هاي قضايي را در اختيار گيرند. در صورت پيروزي نامزد جمهوري خواه، هر دو حزب صاحب 50 کرسي خواهند بود و دموکرات‌ها به لطف رأي تساوي شکن معاون رئيس جمهور برتري ضعيف قبلي خود در اين مجلس را حفظ خواهد کرد. 
در حال حاضر، 50 کرسي مجلس سنا را دموکرات‌ها و 49 کرسي را نامزدهاي سنا تصاحب کرده‌اند.  نکته اساسي در انتخابات جورجيا اينجاست که وراي جدال هميشگي فيل‌ها و خرها ، دموکرات‌ها معتقدند که پيروزي در جورجيا سياست‌هاي انرژي آنها را جان تازه مي‌بخشد. 
در طرف مقابل ترامپ نيز اميدوار است در بين هم‌حزبي‌هاي جمهوري‌خواه حرف جديدي براي گفتن داشته باشد. او که قانون اساسي ايالات متحده را رسما به چالش مي‌کشد پس از شکست تحقيرآميز در انتخابات ميان‌دوره‌اي نوامبر و حملات بي‌رحمانه محافظه‌کاران نيازمند يک فضاي فرار است. 
کاهش محبوبيت ترامپ
براساس يک نظرسنجي مشترکا برگزار شده از سوي شرکت ديزرت نيوز و انستيتوي سياست هينکلي در بازه 18-23 نوامبر، تنها 14.6 درصد از راي دهندگان ايالت يوتا گفتند که به دونالد ترامپ، در صورت برگزاري انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان در اين ايالت راي خواهند داد.  بر اساس اين نظرسنجي رون دسانتيس، با کسب 24.2 درصد از آرا پيشتاز بود در حالي که 16.4 درصد از پاسخگويان هم ليز چني، نماينده در حال کناره‌گيري حزب جمهوريخواه از کنگره را برگزيدند.


کد مطلب: 182978

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/182978/جدال-لاکچري-جورجيا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir