۰
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰

راه حل فوری برای قطع آبریزش بینی

همیشه سرماخوردگی دلیل آبریزش بینی نیست. هر چیزی که باعث تحریک حفره های سینوسی یا اعصاب بینی شود، مانند عفونت، آلرژی و حتی غذاهایی که می خورید، می تواند باعث آبریزش شدید بینی شود.
راه حل فوری برای قطع آبریزش بینی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،آبریزش بینی به دلیل تولید بیش از حد مخاط در مجرای بینی شما اتفاق می افتد. این منجر به ترشحات آبکی از بینی و پشت گلوی شما می شود.
آبریزش بینی می تواند با احتقان یا بدون احتقان بینی رخ دهد که به عنوان گرفتگی بینی نیز شناخته می شود. علت احتقان ایجاد شده، التهاب مخاط مجرای بینی شما است که تنفس از طریق بینی را سخت تر می کند.
شایع ترین دلیل آبریزش بینی، عفونت ویروسی سینوس ها است؛ در موارد دیگر، آبریزش بینی ممکن است به دلیل هوای سرد، آلرژی، سینوزیت رخ بدهد.
هنگامی که یک ویروس یا یک آلرژن مانند گرد و غبار یا گرده را تنفس می کنید، پوشش مجرای بینی و سینوس های شما را تحریک می کند. این امر باعث می شود که بینی شما شروع به تولید مخاط شفافی کند که میکروب ها یا آلرژن ها را به دام می اندازد و به تخلیه این مواد مضر از بینی شما کمک می کند.
دلایل ایجاد آبریزش بینی
سرماخوردگی
زمانی که ویروس سرماخوردگی وارد بینی شما می شود و به سلول های آن متصل می گردد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین می شود که عامل التهاب هستند.
بدن انسان برای مبارزه با ویروس از فرایند التهاب بهره می برد که یکی از عوارض آن آبریزش بینی است. موکوس سرماخوردگی اغلب آبکی و شفاف است. سایر علایم سرماخوردگی عبارتند از عطسه کردن، گلو درد، آبریزش چشم و گرفتگی بدن.
عفونت سینوس
اگر تب دارید، به دلیل خستگی نمی توانید از جایتان بلند شوید، سرفه، احتقان، ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ دارید ممکن است دچار عفونت سینوسی شده باشید. در این حالت خلط گلو هم خواهید داشت و موکوس وارد گلوی شما می شود.
آلرژی
اگر در معرض مواد محرک قرار بگیرید ممکن است بینی تان هم تحریک شود. به طور معمول قرار گرفتن در معرض ماده آلرژن باعث خارش بینی، تورم داخل بینی و عطسه های زیاد و تولید موکوس آبکی زیادی شود.
آنتی هیستامین ها باعث توقف پاسخ بدن به هیستامین ها که عوامل آلرژی زا هستند می شود. اسپری های استروئیدی بینی هم می توانند به کاهش التهاب بینی و کم شدن ترشح موکوس کمک کنند.
اگر آلرژی شما به خاطر گرده است سعی کنید از آن ها دوری کنید. فرش ها را زود به زود جارو برقی بکشید چون گرد و خاک زیادی دارند.
دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب هم می تواند آلرژن ها را محدود کند. اگر بیش از یک هفته آبریزش بینی داشتید و متوجه غلیظ شدن آن ها یا زرد و سبز رنگ شدنشان شدید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آلرژی می تواند منجر به عفونت سینوس شود.
گریه شدید
گریه باعث آبریزش بینی می شود زیرا اشک ها به داخل مجاری بینی وارد شده و از آن جا تخلیه می شوند.
بهترین روش تغییر حالت و تغییر روحیه است تا گریه شما تمام شود و پس از آن آبریزش بینی خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.
پولیپ بینی
پولیپ بینی توده ای نرم و زرد رنگ است که در بینی و سینوس رشد می کند. غلطتی مثل ژله دارند و به دلیل التهاب سلولی ایجاد می شوند و منجر به آبریزش مزمن بینی می شوند.پولیپ بینی حس بویایی را افزایش داده و باعث ایجاد احساس فشار و گاهی مشکلات تنفسی می شود.
علت ایجاد پولیپ مشخص نیست ولی ممکن است به دلیل آلرژی و عفونت ایجاد شود.
درمان آبریزش بینی در اثر پولیپ: پولیپ های خوش خیم با داروهای استروئیدی درمان می شوند ولی اگر رشدشان ادامه داشت یا مانع تنفس و حس بویایی شما بشوند باید با جراحی حذفشان نمود.
ورزش در سرما
ورزش به طور موقت موکوس بینی را افزایش می دهد چون باعث ایجاد التهاب و جریان خون در بدن می شود. ورزش در هوای سرد و خشک برای ریه ها و سینوس ها که هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهند، تحریک کننده است.
درمان آبریزش بینی در اثر ورزش در سرما: آبریزش بینی به دلیل هوای سرد و خشک معمولا خود به خود حل می شود. می توانید موقع ورزش با بستن دستمالی روی بینی و گردن از سرما خوردن پیشگیری کنید. نفس کشیدن زیر دوش آب گرم هم به به باز شدن بینی شما کمک خواهد کرد.
درمان خانگی برای کمک به کاهش آبریزش بینی
آبریزش بینی به خودی خود معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگر علائم دیگری ندارید، راه‌های مختلفی برای مدیریت آبریزش بینی در خانه بدون مصرف دارو، وجود دارد.
نوشیدن مایعات را فراموش نکنید
اگر علائم احتقان بینی را دارید، نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن در هنگام مواجهه با آبریزش بینی می تواند مفید باشد.
نوشیدن مایعات باعث می شود که مخاط در سینوس‌های شما رقیق شده و به راحتی بتوانید آن را دفع کنید. در غیر این صورت، ممکن است ضخیم و چسبناک بشود که می تواند بینی شما را گرفتار گرفتگی بیشتر کند.
از نوشیدنی هایی که به جای هیدراته کردن، آب بدن را کم می کنند، خودداری کنید. این شامل نوشیدنی هایی مانند قهوه و نوشیدنی های حاوی الکل می شود.
چای داغ
از سوی دیگر، نوشیدنی‌های گرم مانند چای ممکن است گاهی مفیدتر از نوشیدنی‌های سرد باشند. این به دلیل گرما و بخار آنها است که به باز کردن و رفع احتقان مجاری تنفسی کمک می کند.
برخی از چای های گیاهی ضد احتقان خفیف هستند. به دنبال چای هایی با خاصیت ضد التهابی و دارای آنتی هیستامین، مانند بابونه، زنجبیل ، نعناع یا گزنه باشید.
گلو درد اغلب همراه با آبریزش بینی است ؛ نوشیدن چای گیاهی داغ می تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند.
دستگاه بخور
طبق یک مطالعه در سال 2019 ، استنشاق بخار گرم به طور قابل توجهی تجمع مخاط ناشی از رینیت آلرژیک را بهبود می بخشد.
دستگاه بخور با تبدیل آب به بخار به مرطوب کردن هوای خشک کمک می کند. هنگامی که رطوبت را تنفس می کنید، به رقیق شدن و خارج شدن مخاط و تسکین سینوس های تحریک شده کمک می کند .
اگر تصمیم به استفاده از دستگاه بخور را دارید ، مهم است که آن را به طور منظم طبق دستورالعمل حتما تمیز کنید. در غیر این صورت، می تواند به محل پرورش میکروارگانیسم هایی مانند کپک و باکتری تبدیل شود که می تواند مشکلات سینوسی را تشدید کند.
بخار صورت
مانند استفاده از دستگاه یا نوشیدن یک فنجان چای داغ، بخار صورت می تواند به رقیق شدن مخاط و تسکین آبریزش بینی شما کمک کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
آب را در یک قابلمه تمیز روی اجاق گاز گرم کنید، به اندازه ای که بخار ایجاد شود - اجازه ندهید به جوش بیاید.
صورت خود را حدود 8 تا 12 اینچ بالاتر از بخارآب قرار دهید و هر بار حدود 5 دقیقه صبر کنید. اجازه ندهید صورتتان به آب برسد. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اگر صورت شما بیش از حد گرم شد، به آن استراحت بدهید.
بعد از آن فین کنید.
اگر هنوز علائم دارید، این فرآیند را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.
در صورت تمایل، در حد دو قطره اسانس ضد احتقان را به آب اضافه کنید .
اسانس های اکالیپتوس، نعناع، رزماری، مریم گلی، درخت چای و آویشن گزینه های عالی هستند. اگر این اسانس ها را ندارید، می توانید از این گیاهان به صورت خشک شده استفاده کنید.
خوردن غذاهای تند
غذاهای تند می توانند آبریزش بینی را بدتر کنند. با این حال، اگر علائم احتقان بینی را نیز دارید، خوردن غذاهای تند ممکن است کمک کننده باشد.
اگر می توانید تندی غذا را تحمل کنید، آن را امتحان کنید. اگر به تند بودن عادت ندارید، می توانید در ابتدا کمی چاشنی تند به غذای خود اضافه کنید.
ادویه های تند مانند فلفل قرمز ، هابانرو، واسابی، ترب کوهی یا زنجبیل گزینه های عالی هستند. این ادویه ها در عین حال که هنگام خوردن احساس گرما ایجاد می کنند، می توانند مشکلات سینوسی را نیز برطرف کنند.
پماد کپسایسین
کپسایسین ماده شیمیایی است که فلفل چیلی را تند می کند. برای درمان درد عصبی استفاده می شود، اما اگر آن را روی بینی خود بمالید، می تواند به آبریزش بینی ناشی از احتقان کمک کند.
منبع:سلامت نیوز
کد مطلب: 182985
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *