کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسن رسولی:

نباید خوشبین باشیم که اعتراضات تمام شده است

نظام در موضوع حجاب نسبت به قبل سختگیری کمتری می‌کند

16 آذر 1401 ساعت 16:15

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر به صورت منسجم تصویر جدیدی از نظام حکمرانی کشور به جامعه داده شود امکان اعاده بخشی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کاهش یافته هنوز وجود دارد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،حسن رسولی درباره وظیفه دولت برای کاهش نارضایتی مردم گفت: در گذشته معمولا قوه مجریه مخاطب اعتراض ها بود، کما اینکه در اعتراضات سال 96 و سال 98 به ویژه افزایش قیمت بنزین چنین وضعیتی را مشاهده کردیم اما اعتراضات امسال کلیت نظام حکمرانی کشور را مخاطب قرار داد و اصلا شعاری علیه دولت داده نشد.
وی فروکش کردن و تمام شدن اعتراضات را خوشبینانه خواند و افزود: به فرض فروکش کردن اعتراضات، زمینه های متراکم نارضایتی به صورت بالقوه امکانی را فراهم می کند که بر اثر بهانه های بعدی این آتش زیر خاکستر مجددا شعله ور شود اما سئوال اصلی آن است چه باید کرد؟ معتقدم باید اصلاحات نظام حکمرانی باید اساسی باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: امروز به صورت ناگفته و نانوشته نظام تدبیر کشور نسبت به مقوله حجاب آن میزان سختگیری قبلی را از خود نشان نمی دهد و به صورت ناگفته و نانوشته در جهت خواست بخشی از مردم به نوعی انعطاف از خود نشان می دهد.
وی افزود: در حوزه اقتصادی 17 سال قرار است پرونده هسته ای ایران به سرانجام برسد و حداقل بخشی از تحریم های ظالمانه از روی کشور برداشته شود. آقای رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی قول داد و انتظار می رفت در شرایط انتخاباتی یکدست این مهم به نتیجه برسد که الان سرنوشت آن در محاق قرار گرفته است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در حوزه مسائل سیاسی روز به روز بر تعداد دستگیری ها و احضاری ها و مقابله با تریبون ها افزوده شد، یکی از راهکارهای کاهش ریشه ای بحران این است که در این حوزه تجدیدنظر جدی صورت بگیرد. قوه قضائیه می تواند از رهبر انقلاب تقاضای عفو عمومی کند و یک فضای باز سیاسی با اصلاح قانون انتخابات و بازنگری قانون نظارت استصوابی در مجلس عملیاتی شود، با این کارها افق امیدوارکننده تری فراروی کشور گشوده شود.
وی ادامه داد: 4 تا 5 میلیون نفر جمعیت ایرانیان خارج از کشور است، امروز با موج فزاینده مهاجرت مواجه هستیم، یکی از اقدامات اساسی که مجموعه نظام می تواند به عنوان اصلاح اساسی به آن بپردازد اعلام عفوعمومی برای همه ایرانیان خارج از کشور است. این اقدام به آنها اطمینان می دهد که به راحتی بتوانند به وطن خود رفت و آمد داشته باشند و سرمایه گذاری کنند تا کشور از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرد.
رسولی یادآور شد: اگر به صورت منسجم تصویر جدیدی از نظام حکمرانی کشور به جامعه داده شود امکان اعاده بخشی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کاهش یافته هنوز وجود دارد. وجدان جمعی، دوراندیشی و خردایرانیان در آن صورت امیدوار خواهد شد و این امکان به وجود خواهد آمد که به میزانی که دست اندرکاران اداره کشور به این نوع اصلاحات بپردازند و اعتماد ایجاد کنند، به همان نسبت اعتراضات از فاز امنیتی و سیاسی خودش خارج می شود. در این صورت می توان امیدوار بود که ایران عزیز و مردم از زندگی آرام تر و توسعه یافتگی بیشتری برخوردار شوند.
منبع:نامه نیوز


کد مطلب: 183048

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/183048/نباید-خوشبین-باشیم-اعتراضات-تمام-شده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir