۰
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

عقب نشینی دولت چین از سیاست کووید صفر در پی اعتراضهای گسترده

چین در پی اعتراض های گسترده مردمی از سیاست کووید صفر عقب نشینی کرده و محدودیت ها را برداشت.
عقب نشینی دولت چین از سیاست کووید صفر در پی اعتراضهای گسترده
به گزارش مردم سالاری آنلاین،چین می‌گوید اکثر افراد مبتلا به کووید دیگر می‌توانند در خانه قرنطینه شوند و لزومی ندارد که همچون گذشته در مراکز دولتی و تحت نظارت‌های مقام‌های بهداشتی قرار گیرند. 
پکن یک هفته پس از شروع اعتراضات گسترده مدنی علیه سیاست‌های محدود کننده کووید ۱۹ تصمیم گرفته این رویکرد جدید را اعلام و از محدودیت‌های سخت پیشین خود عقب نشینی کند. این کشور همچنین الزامات آزمایش PCR را برای اکثر اماکن عمومی به جز بیمارستان‌ها و مدارس را هم لغو کرده است.
این قوی‌ترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد چین از سیاست سخت‌گیرانه‌اش برای مقابله با کووید صفر فاصله می‌گیرد و به دنبال «زندگی با ویروس» است، سیاستی مشابه با دیگر کشورهای جهان که در آن با وجود باقی ماندن ویروس کرونا، زندگی به حالت عادی برگشته است. 
پیش از این چین افراد مبتلا به کووید و هرکسی را که در تماس نزدیک با فرد آلوده بود مجبور می‌کرد به به کمپ‌های قرنطینه برود. این سیاست که باعث جدا شدن اعضای خانواده از یکدیگر می‌شد به شدت با مخالفت همراه بود. 
در همین زمینه ویدئوهای بسیاری منتشر شده بود که در آن ماموران دولتی مردم را از خانه‌هایشان به زور بیرون می‌کشند و به کمپ‌های قرنطینه منتقل می‌کردند. 
روز چهارشنبه، مقامات بهداشتی همچنین چندین قانون جدید دیگر را برای کاهش محدودیت‌ها در سراسر کشور اعلام کردند. کمیسیون ملی بهداشت چین در این رابطه گفت: «بر اساس دستورالعمل‌های جدید مردم باید بتوانند بدون مانع از اقدامات کنترل همه‌گیر به درمان‌های فوری أتش‌نشانی و پزشکی دسترسی داشته باشند.» این اصلاحیه پس از آن صورت می‌گیرد که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر محبوس شدن افراد در خانه‌های خود و مهر و موم شدن ساختمان‌ها تحت اقدامات شدید قرنطینه منتشر شده بود.
اعتراضات اخیر با آتش سوزی مرگبار در منطقه غربی سین کیانگ آغاز شد - منتقدان گفتند که قربانیان به دلیل اقدامات قرنطینه نتوانسته‌اند از ساختمان فرار کنند اما پکن این موضوع را رد می‌کند. همچنین گزارش‌های مکرری مبنی بر تأخیر در مراقبت‌های پزشکی اورژانسی برای افراد در مناطق مسدود شده وجود دارد. مقامات همچنین بر لزوم تسریع در واکسیناسیون افراد مسن تاکید کردند.
عقب نشینی از سیاست کووید صفر که زندگی مردم چین را به مدت سه سال محدود کرده  پس از آن صورت گرفت که این کشور در اواخر نوامبر شاهد بزرگترین اعتراضات خود در دهه‌های اخیر بود. جمعیت در چندین شهر به خیابان‌ها آمدند تا از قرنطینه و محدودیت‌های همه‌گیر انتقاد کنند. اعتراضات در برخی نقاط همچنین به انتقاد مستقیم از رئیس جمهور شی جین پینگ و حزب کمونیست چین تبدیل شد
از زمان آغاز اعتراضات، مقامات چینی شروع به کم کردن تبلیغات در خصموص خطرات کووید کرده و در عین حال قرنطینه برخی از شهرها را کاهش دادند. 
معاون نخست‌وزیر این کشور، سان چونلان، هفته گذشته اعلام کرد که چین در حال ورود به وضعیت جدیدی در همه‌گیری است و توانایی ویروس در ایجاد بیماری ضعیف شده است.
در عین حال کارشناسان هشدار داده اند که هر گونه سیاست کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص کووید صفر در چین باید به آرامی انجام شود  زیرا این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری نفری ممکن است شاهد جهش بزرگی در مواردی باشد که می‌تواند سیستم مراقبت های بهداشتی چین را تحت الشعاع قرار دهد.
کارشناسان بهداشت می‌گویند، تسریع واکسیناسیون جمعیت سالخورده امری کلیدی در این مسیر به شمار می‌رود.
کد مطلب: 183057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *