کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعرفه ازدواج و طلاق چقدر شد؟

16 آذر 1401 ساعت 19:09

معاون امور اسناد سازمان ثبت گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعرفه حق‌ التحریر دفاتر ازدواج و طلاق را مشخص کرد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،تعرفه حق التحریر دفاتر ازدواج و طلاق توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شد.
صفدر کشاورز در این باره گفت: این تعرفه بعد از تأیید رئیس دستگاه قضا در دوازدهم آذرماه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه دو سال از تاریخ آخرین ابلاغ تعرفه دفاتر ازدواج و طلاق سپری شده است، افزود: مطابق ماده ۲۶ نظام نامه ازدواج و طلاق، حق التحریر تعرفه دفاتر ازدواج و طلاق هر دو سال یکبار باید مورد بازنگری قرار گیرد و این در حالی است که آخرین تاریخ ابلاغ تعرفه به دفاتر در ابتدای سال ۱۳۹۹ تعیین و ابلاغ شده بود.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اظهار کرد: با توجه به انقضای مدت دو ساله این تعرفه، به پیشنهاد رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پیگیری معاونت امور اسناد، این تعرفه از سوی رئیس قوه قضائیه تأیید و مطابق ماده ۲۶ نظام نامه ازدواج و طلاق به سازمان ثبت اعلام که متعاقباً به تمام استانها اعلام خواهد شد. (ایسنا)
تعرفه حق التحریر ثبت ازدواج و طلاق 1401
برای ازدواج و طلاق، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه عقد محضری و تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401، صحبت کنیم. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارقام جدول زیر، به عنوان نرخ تعرفه ثبت اسناد ازدواج و طلاق در سال 1401 اعلام شده است.

با توجه به نظام نامه جدیدی که در خصوص تعرفه ثبت ازدواج، توسط معاون رئیس قوه قضاییه و همچنین رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعلام شده است، در تعیین تعرفه ثبت ازدواج، میزان مهریه تعیین شده، ملاک تعیین تعرفه بوده و مهریه‌ های بالاتر باید، تعرفه بیشتری برای ثبت، پرداخت کنند.
از آنجایی که عدم ثبت ازدواج، چه دائم و چه موقت می تواند، تاثیرات بدی بر روی زندگی زنان داشته باشد، قانونگذار، به لحاظ قانونی، ثبت واقعه ازدواج را لازم دانسته و برای عدم ثبت آن، مجازات پیش بینی کرده است. البته صرف خواندن صیغه عقد نکاح، موجب محرمیت بین زوجین می شود و جرم انگاری کردن عدم ثبت ازدواج، به معنای بطلان عقد و یا صیغه نیست.
تبصره ۱- مبالغ مربوط به قیمت اوراق و اعلامیه و دفترچه اسناد به میزان تعرفه تعیین شده، به صورت جداگانه وصول می شود.
تبصره ۲- سردفتران ازدواج و طلاق تحت هیچ عنوان حق دریافت وجوهی بیش از تعرفه تعیین شده فوق را نداشته و مکلفند این تعرفه را در محل مناسب در دفترخانه به نحوی که در معرض دید مراجعین باشد نصب نمایند.
تبصره ۳- هزینه تعیین شده بابت رونوشت هر ازدواج و طلاق مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجه دیگر ممنوع
می باشد.
تبصره ۴ – هزینه صدور اجرائیه مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجه دیگر بابت نسخ، تعداد متعهدین و اوراق اضافه ممنوع است.
تبصره ۵ – جهت ایجاد تعادل در فعالیت و حق التحریر دریافتی دفاتر طلاق، سقف سالانه حق التحریر دریافتی هر دفترخانه طلاق معادل میانگین ثبت وقایع طلاق توسط دفاتر شهرستان مرکز استان مربوط در سال قبل به علاوه ۲۰ درصد خواهد بود. سازمان ثبت از طریق سیستم الکترونیک ثبت اقدامات لازم را به عمل آورد.
تبصره ۶ -سردفتران طلاق مکلفند در اجرای تبصره ۲ ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ازای ثبت هر واقعه طلاق، مبلغی معادل ده درصد حق التحریر تعیین شده را از متقاضی ثبت طلاق اخذ و به حساب شماره ۴۰۰۱۰۱۳۲۰۱۰۱۹۲۷۴ نزد بانک مرکزی ( قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ) واریز نمایند.


کد مطلب: 183077

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/183077/تعرفه-ازدواج-طلاق-چقدر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir