۰
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

آلمان حاضر است همه تخم مرغ هایش را در سبد اپوزیسیون بگذارد؟

دیدار علی کریمی، یکی از لیدرهای مجازی اغتشاشات اخیر ایران با رئیس‌جمهور آلمان خبری بود که اواخر هفته گذشته منتشر شد. علی کریمی پس از نقش‌آفرینی مجازی در آشوب‌های اخیر کشور، توانست همراه با خانواده‌اش ویزای امریکا را دریافت کند و قرار است به زودی از آلمان به امریکا برود. 
آلمان حاضر است همه تخم مرغ هایش را در سبد اپوزیسیون بگذارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزنامه جوان نوشت: آلمانی‌ها در جریان وقایع سه ماه اخیر ایران، برای براندازان در ظاهر سنگ تمام گذاشتند، از حمایت در موضع‌گیری‌ها تا اعمال فشار به دولت ایران تا اداهایی همچون برعهده گرفتن کفالت سیاسی متهمان امنیتی ایران تا شرکت در صدور قطعنامه ضد ایرانی تا میزبانی تجمعات ضدایرانی در این کشور و....
طی چهار دهه گذشته، در هر ماجرایی که یک سوی آن ایران بوده، آلمانی‌ها همیشه در کنار سوی مقابل ایستاده‌اند. در جریان انقلاب اسلامی، در جنگ تحمیلی، در ماجرای میکونوس، در کنفرانس برلین و در هزار و یک موضوع دیگر آن‌ها همیشه رویکرد ضدایرانی را برگزیده‌اند. از این رو دیدار رئیس‌جمهور آلمان با یک فعال مجازی ضدایرانی نمی‌تواند از این منظر اتفاق خاصی قلمداد شود. اما از زاویه‌ای دیگر، این دیدار یک اتفاق است.
این شاید برای اولین بار است که یک مقام آلمانی در جریان دخالت‌های آشکار در امور داخلی ایران، تن به دیدار با یک فعال مجازی می‌دهد. کریمی جز چند کار نمادین در جریان فتنه ۸۸ (بستن مچ بند سبز و اهدای پیراهن ورزشی خود به مادر یکی از حمله‌کنندگان به پایگاه بسیج در خرداد ۸۸) هیچ فعالیت سیاسی خاصی نداشته و حتی همین یک سال و اندی پیش، کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در ایران شده بود، یعنی ابایی از ورود به حلقه مدیران ایرانی هم نداشت.
در ماه‌های اخیر، اما چهره جدیدی از کریمی رو شده و او که حتی جمله‌بندی درستی در گفتگوها نداشت، مدام توئیت می‌نویسد. همین تناقض باعث شد تا این گفته باور شود که مطالب از سوی افراد سیاسی، برای انتشار در اختیار او قرار می‌گیرد تا سوار بر موج شهرت فوتبالی او، این مطالب دیده شود. بنابراین، او سابقه فعالیت سیاسی ندارد و از سوی تحلیلگران لیدر مجازی شدن امثال او برای جریان آشوب اخیر، به عنوان یکی از دلایل ابتذال فکری این جریان شناخته می‌شود. حال می‌توان دریافت سطح رئیس‌جمهور آلمان چقدر تنزل یافته است.
با این حال آلمانی‌ها آن‌قدر از سیاست می‌دانند که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد براندازان نچینند. از جمله، وب سایت «nziv» در گزارشی از وضعیت روابط تجاری میان ایران و آلمان در ماه‌های اخیر و از جمله در زمان اغتشاشات داخلی در ایران نوشت: «با وجود سرکوب خشونت آمیز دولت ایران علیه معترضان، معاملات تجاری بین آلمان و ایران در حال رونق است. آمارهای منتشر شده اخیر از اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که آلمان از ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۲، ۲/۱ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است. همچنین آلمان حدود ۲۶۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. اتاق صنعت و بازرگانی آلمان و ایران در وب سایت خود به این مسئله مباهات کرده‌اند که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا است.»
دو ماه پیش هم یک نماینده مجلس آلمان در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی و در جواب این سؤال که چرا در حمایت از براندازان ایرانی محتاطانه عمل می‌کنند، در جوابی قابل تأمل گفته بود که «هر کشوری در درجه اول منافع خودش را در نظر می‌گیرد... اروپا در حال حاضر نگران بی ثباتی در منطقه و پیامدهای موج مهاجرتی است که نظیرش را در سوریه دیدیم.»‌و در واقع گفت که نگران این هستند که آوارگان ایرانی بعد از سوریه‌ای شدن ایران، برای کشورهای اروپایی مزاحمت ایجاد نکنند!
کد مطلب: 184969
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *