۰
جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۰

فشار کمرشکن تورم مسکن روی دوش کم‌درآمدهاست

مرکز آمار ایران گزارشی در خصوص تغییرات درصد تورم در کشور منتشر کرده است. این آمارها به تفکیک دهک‌های درآمدی و استان است و در بین آنها آمارهایی از بازار مسکن نیز به چشم می‌خورد.
فشار کمرشکن تورم مسکن روی دوش کم‌درآمدهاست
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان و دهک‌های هزینه‌ای در آذرماه 1401 را منتشر کرد.
در بین آمارهای این گزارش نرخ تورم کل کشور و ضرایب مربوط به بازار مسکن نیز وجود دارد. همچنین تفکیک ضرایب اهمیت، سهم از تورم، شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی و تورم نقطه به نقطه و سالانه این بازار نیز بررسی شده است.
گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده از بازار مسکن چه می‌گوید؟
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور در آذرماه سال جاری 45 درصد برآورد شده است. این آمار در ماه گذشته 44 درصد اعلام شده بود.
ضریب اهمیت و سهم بازار مسکن از تورم
آمار مسکن همراه با چند حوزه دیگر شامل آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بررسی می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ضریب اهمیت این دسته 35/5 درصد است که در بین دهک‌ها، دهک اول با 38/06 درصد بیشترین سهم و دهک دهم با 33/62 درصد کمترین سهم را در بین باقی دهک‌ها دارا هستند.
همچنین سهم این بازارها از تورم نیز در بین داده‌ها وجود دارد و 0/59 درصد اعلام شده است. دهک اول، نهم و دهم سهمی یکسان معادل با 0/57 درصد دارند و کمترین سهم نیز با 0.5 درصد به دهک دوم اختصاص دارد. در ماه گذشته نیز بیشترین سهم با 0/72 درصد متعلق به دهک نهم و دهم بوده استو کمترین سهم نیز در این ماه به همان دهک دوم اختصاص دارد.
شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی
شاخص کل کشور در بخش شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی بازار مسکن 360/7 درصد اعلام شده است که لرستان با 465/7 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 216 درصد کمترین سهم را در شاخص دارند.
تورم نقطه به نقطه
تورم نقطه به نقطه به طور کلی بیانگر میزان تورم در ماه مشابه سال قبل است. طبق این گزارش‌ها تورم نقطه به نقطه این ماه 38/3 درصد بوده است.
همچنین استان یزد با 51/5 درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را در بین استان‌ها داشته است. کردستان با 5./8 درصد در رتبه بعدی قرار دارد و خوزستان نیز با 17/2 درصد کمترین میزان تورم نقطه به نقطه را داشته است.
تورم سالانه
شاخص کل تورم سالانه 31/5 درصد برآورد شده که در این بین مشابه با تورم نقطه به نقطه یزد با 41 درصد بیشترین میزان و خوزستان و 10/5 درصد بیشترین تورم سالانه را دارا بوده است.
آمارها نشان‌دهنده این است که تورم در کشور همچنان در مسیری افزایشی قرار دارد و مطابق با ضریب اهمیت همسو با ماه گذشته همچنان اقشار ضعیف جامعه بیشترین سهم را از این تورم دارند.
افزایش تورم همچنین قیمت دستمزد کارگران، زمین و مصالح ساختمانی را در آینده افزایش می‌دهد که این موضوع عاملی برای افزایش قیمت در بازار مسکن خواهد شد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185554
برچسب ها: بازار مسکن تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *