۰
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۰
مذاکره تهران و بغداد بدون انعقاد قرارداد

قاچاق 4 میلیارد ارز از عراق به ایران واقعیت دارد؟

در جریان سفر محمد شیاع‌السودانی، نخست وزیر عراق، به ایران اخباری درباره انعقاد قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار میان دو کشور منتشر شد. در همین زمینه برخی فعالان بازار نوسانات دینار در بازار عراق را ناشی از انعقاد این قرارداد می‌دانستند. اما سید حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی گفت: در سفر السودانی به ایران قراردادی منعقد نشده است.
قاچاق 4 میلیارد ارز از عراق به ایران واقعیت دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اوایل آذرماه محمد شیاع‌السودانی، نخست وزیر عراق، وارد تهران شد و با مقامات ایرانی گفتگو کرد. بنابر اعلام دفتر نخست وزیری عراق بخشی از این گفتگوها مربوط به روابط دوجانبه، موضوعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری بود. در همین زمینه زمزمه‌هایی مبنی بر انعقاد قراردادی جدید به ارزش چهار میلیارد دلار به گوش رسید.
سید حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، در این باره گفت: همزمان با سفر السودانی  پیشنهاد شد ایران با توجه به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی خود نسبت به گسترش صادرات در این زمینه اقدام کند.
او ادامه داد: کمااینکه در گذشته (سال 93 تا 97) نیز قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار میان ایران و عراق در حوزه صادرات چنین خدماتی منعقد شد. بنابراین دنبال کردن این پیشنهاد می‌تواند ارزآوری چشم‌گیری را برای ایران به ارمغان آورد.
معاملات ارزی ایران با عراق به چه صورت است؟
حسینی عنوان کرد: اخیراً ارزش دینار در عراق نسبت به دلار کاهش پیدا کرده است. برخی شایعات نوسانات بازار عراق را به سفر السودانی به ایران و انعقاد قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار نسبت می‌دهند. این در حالی است که در سفر نخست وزیر عراق به ایران هیچ قراردادی میان دو کشور منعقد نشده است.
او افزود: ضمن آنکه عراق هنوز طلب ایران را در زمینه صادرات گاز و برق به صورت کامل پرداخت نکرده است. حتی صادرات اندک در بخش خصوصی هم باید برپایه دینار و ریال معامله می‌شود، نه دلار.
وی ادامه داد: از موانع اصلی ایران برای عدم وصول طلبش، تحریم‌های آمریکا و مشکل ضمنات‌نامه‌های بانکی در رابطه با حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی عراق به حساب می‌آید. ضمانت‌نامه‌های بانکی ایران به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند در مناقصه‌ها شرکت کند.
بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد در سفر نخست‌وزیر عراق به ایران نه‌تنها قراردادی منعقد نشده و پولی از جانب عراق به ایران نرسیده، بلکه طلب‌های ایران در زمینه صادرات گاز و برق نیز وصول نشده است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185749
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *