۰
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵
مسعود پزشکیان:

برای قانون خودمان ضمانت نداریم بعد از دنیا ضمانت می خواهیم!

با شرایط سیاست خارجی ایران تثبیت ارز ممکن نیست
نماینده مجلس گفت:تا زمانی که ما با دنیا دعوا داریم و FATF را قبول نمی‎کنیم و پول خودمان را نمی‌توانیم مبادله کنیم،تثبیت قیمت‌ ارز امکان پذیر نیست.
برای قانون خودمان ضمانت نداریم بعد از دنیا ضمانت می خواهیم!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مسعود پزشکیان،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد:کاری که آقای فرزین (رییس جدید بانک مرکزی) کرده یک تثبیت یک ساله در کشور ایجاد می‌کند، البته اگر روی حرف خودشان بایستند. در این شرایط کسی که جنس وارد می‌کند و می‌فروشد، می‌داند دو هفته دیگر در بازار می‌تواند آن جنس را بخرد.
وی در ادامه توضیح داد: البته چون امروز ما با دنیا قطع رابطه هستیم، بیشتر دلارهای جنس‌هایی که می‌فروشیم به ما برنمی‌گردد. طبیعتاً روز به روز ارزش پولی ما پایین می‎آید. کسی هم نمی‌داند اگر جنسی را بفروشد، فردا می‌تواند آن را جایگزین کند یا خیر. به خاطر همین بی‌ثباتی در بازار بوجود آمده است. حال اگر حداقل دولت تضمین کند یک قیمت مشخصی را به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها پرداخت کند، می‌تواند یک تثبیت قیمتی در بازار برای تولیدکننده، واردکننده و عرضه‌کننده ایجاد کند.
پزشکیان در ادامه مطرح کرد: در حقیقت دولت سیزدهم ارز را از ۴ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان تبدیل کرده و تا حدودی رقم‌ها را به واقعیت‎ها نزدیک‌تر کرده‌اند. البته این موضوعات بستگی به ارتباطات بین‌المللی دارد، تا زمانی که ما با دنیا دعوا داریم و FATF را قبول نمی‎کنیم و پول خودمان را نمی‌توانیم مبادله کنیم، تثبیت قیمت ارز امکان پذیر نیست.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس ادعا کرد: به نظر من اول باید راه خودمان را به بازار جهانی باز کنیم و در تجارت جهانی سهمی داشته باشیم. آن زمان مثل سایر کشورها نوسانات کوچکی خواهیم داشت.
در خصوص برجام پزشکیان گفت: به نظر من آقای ظریف و دولت گذشته در مورد توافق برجام کار درستی کردند. صحبت این است که چرا نگذاشتند احیای برجام را همان دولت رقم بزند؟ این دولت نیز سقف خواسته‌هایش همان برجام است.
وی در ادامه تصریح کرد: در دولت جدید کسانی که با برجام مخالف بودند، می‌خواهد توافق کنند. در صورتی که این اتفاق شدنی به نظر نمی‎رسد. برای مثال امروز از ضمانت می‌گوییم، در صورتی که ما در داخل کشور قانون می‌نویسیم چهار سال بعد مجلس آن را تغییر می‎دهد. ضمانت اجرایی نمی‌توان برای قانون داشت، بعد می‎خواهیم از دنیا ضمانت بگیریم! هیچگاه هیچ قانون و معامله‎ای دائمی نیست. در نتیجه یک کار سیاسی است و باید نگاه کلی کشور اصلاح شود.
منبع:اقتصادآنلاین
کد مطلب: 186500
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *