۰
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۰
پشت کنکوری‌ها درباره امتحان نهایی چه گفتند؟

پرونده امتحانات نهایی پس‌فردا بسته می‌شود

مسئولان:هیچ سوالی لو نرفت
پرونده برگزاری امتحانات نهایی با همه حواشی که در پی انتشار سوالات دقایقی پس از شروع آزمون در کانال‌های تلگرامی طی دوهفته اخیر به همراه داشت، پس فردا (دوشنبه ۲۶ دی ماه) بسته می شود و به اذعان مسئولان آموزش و پرورش، امتحانات در امنیت کامل برگزار شده و هیچ سوالی قبل از شروع آزمونها لو نرفت.
پرونده امتحانات نهایی پس‌فردا بسته می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین،امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم روزانه و بزرگ‌سالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه اعم از متقاضیان ترمیم معدل از روز سوم دی ماه آغاز شده و پس فردا، ۲۶ دی ماه به پایان می رسد.  
۲۴۸ هزار و ۹۰۳ داوطلب در ۱۲۰۲ حوزه امتحانی در روزهای گذشته با یکدیگر به رقابت پرداختند. این در حالی بود که در روزهای گذشته اخباری پیرامون انتشار سوالات از سر جلسه امتحان در کانال های تلگرامی، درست چند دقیقه بعد از شروع جلسه، منتشر شد.
وزارت آموزش و پرورش صبح امروز امکان بازدید خبرنگاران از یک حوزه امتحانی در منطقه ۱۷ آموزش و پرورش را جهت مشاهده فرایند برگزاری آزمون و نحوه تامین امنیت آن فراهم کرد.
دقایقی پیش از شروع آزمون، یک داوطلب پشت کنکوری که برای ترمیم معدل در برخی دروس امتحانات نهایی شرکت کرده با بیان اینکه «کسی نمی تواند موبایل و وسایل الکترونیکی با خود به جلسه بیاورد» می‌گوید: اما مراقبت‌ها کمی ضعیف بود و بچه‌ها می‌توانستند با همدیگر صحبت کنند. 
وی می‌افزاید: اما کنترل برای به همراه نیاوردن موبایل از جلسه اول وجود داشت.
این شرکت‌کننده در امتحانات نهایی می‌گوید: ترمیم معدل برای من بسیار خوب بود و دو مرحله‌ای شدن کنکور نیز اتفاق خوبی بود که به کم شدن استرس کمک می‌کند. 
در میان شرکت‌کنندگان، فردی با مو و محاسن سفید که خودش به طور دقیق می‌گوید متولد ۱۲ خرداد ۱۳۴۸ است توجهم را جلب می کند؛ استقبال می‌کند و می‌گوید: امروز امتحان زبان داریم. من داوطلب نظام قدیم بودم و در سال ۷۷ تا آخر دبیرستان درس خواندم و در کمیسیون خاص دروسم را تطبیق زدند، خرداد و شهریور در چند درس و اکنون هم در امتحانات چند درس دیگر شرکت کردم و سه درس دیگر هم برای خرداد سال آینده می‌ماند.
وی می افزاید: رشته‌ام ریاضی فیزیک است. درسم زیاد بد نیست. در این امتحانات هرکسی سرش پایین و مشغول جواب دادن به سوالات خودش بود و بعید می‌دانم بتوان تقلب کرد. درباره سطح سوالات هم باید گفت که در کل رشته‌ام، رشته سخت و مفهومی است ولی سطح سوالات خوب رو به بالا بود.
این داوطلب در ادامه می‌گوید: برای ترمیم معدل شرکت نکردم و داوطلب آزاد هستم، فعلا می‌خواهم دیپلم بگیرم و بعد قصد دارم رشته بدون کنکور در دانشگاه انتخاب کنم و بخوانم. خیلی خوب است که روش آموزش در کشور تغییر کند نه اینکه روش سنجش را تغییر دهند. وقتی دانش‌آموز توانمند شود دیگر استرس نخواهد داشت. وقتی آموزش درست باشد، ارزشیابی هم در جای خودش درست انجام می شود.
از یک شرکت‌کننده دیگر که فارغ‌التحصیل رشته تجربی است نیز درباره شرکت در امتحانات نهایی و کنکور سراسری سوال می‌کنم که می‌گوید: برای دومین بار است که قصد دارم در کنکور شرکت کنم. شش درس عمومی‌ام را برای ترمیم معدل دوباره امتحان دادم. در کنکور دی شرکت می‌کنم، اما در کل رقابت اصلی در تیرماه است.
وی ادامه می‌دهد: درس خوان بودم و تا سال یازدهم معدلم بالا بود، اما در سال دوازدهم به علت برخی مشکلات روحی، درس افت پیدا کرد و امتحاناتم را خراب کردم، طوری که از معدل ۱۹ به معدل ۱۲ رسیدم. فرصت ترمیم معدل برای جبران نمراتم، خوب است و امسال تلاش کردم تا معدلم را ارتقاء بدهم.
این پشت کنکوری درباره تقلب در امتحانات نیز می‌گوید: من در دوران مدرسه هم اهلش نبودم، اما خب راه‌های تقلب را بلدم و می‌دانم. همین حالا هم سرم بیشتر به کار خودم است و معمولا وقت هم کم می‌آورم و باید سریع سوالات را پاسخ بدهم و برای اینکه سرم را بالا بیاورم و ببینم آیا کسی تقلب می‌کند یا خیر، زمان ندارم.
وی درباره سطح سوالات امتحانات نیز اظهار می‌کند: سطح سوالات متوسط رو به بالا بود و از امتحانات خرداد امسال هم سخت تر بود اما روی هم رفته از شرایط برگزاری امتحانات راضی هستم.
سوال امتحانی لو نرفت!
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش نیز در حاشیه برگزاری امتحانات نهایی به پرسش‌هایی درباره فرایند برگزاری امتحانات نهایی پاسخ داده و درباره انتشار سوالات امتحانی دقایقی پس از شروع آزمون و برخورد با متخلفان اظهار می‌کند: لو رفتن امتحانات نهایی کذب محض است و به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد.
وی می افزاید: چه کسی باید پاسخگوی نگرانی‌های ایجاد شده برای دانش‌آموزان به دلیل این موضوع که به غلط جاافتاده است باشد؟ «لو رفتن» با  «انتشار سوال در حین آزمون» متفاوت است.
وی ادامه می‌دهد: لو رفتن به معنای دسترسی به سوالات قبل از آزمون است که به هیچ وجه امکان پذیر نیست و در امنیت کامل است اما اینکه در حین آزمون، «تقلب» صورت بگیرد متفاوت از لو رفتن است. ممکن است تقلب و تخلف رخ دهد که وظیفه ماست پیشگیری کرده و با تخلفات برخورد کنیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، اگر کسی گوشی به داخل جلسه ببرد و استفاده نکند، نمره همان درس و اگر گوشی به داخل ببرد و استفاده کند، نمره همه دروسش صفر می‌شود اظهار می‌کند: همچنین اگر افرادی از همکاران ما سهل‌انگاری کنند به هیئت رسیدگی به تخلفات معرفی می‌شوند.
زارعی درباره همکاری با پلیس فتا برای برخورد با کانال های منتشر کننده سوالات امتحانات نهایی می گوید: موضوع شناسایی و برخورد با افرادی که در این حوزه‌ها در کانال های شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند در اختیار ما نیست اما در این باره گله‌مند هستم و نباید به راحتی استفاده از ابزارهای جاسوسی، جانمایی و روش‌های تقلب را در این کانال‌ها آموزش دهند. نگرانی‌ام، اغوا شدن دانش‌آموزان ماست که منجر به آسیب دیدن آنها می‌شود. باید از سلامت روان دانش آموزان محافظت کنیم.
زارعی اضافه می‌کند: حتی اگر یک دقیقه قبل از شروع آزمون، سوالات لو برود، استعفا می دهم و این به معنای امنیت امتحانات نهایی است.
کد مطلب: 186802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *