۰
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۰
نماینده تهران تشریح کرد

چگونه معضل آلودگی هوا قابل کنترل است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون هوای پاک محور اصلی در کنترل معضل آلودگی هوا به شمار می‌رود و پیگیری ترک فعل‌ها در اجرای این قانون باید به اجرای تکالیف قانونی تعریف شده در قانون هوای پاک بینجامد.
چگونه معضل آلودگی هوا قابل کنترل است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اقبال شاکری، با اشاره به معضل آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن، بیان کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوا ورود کرده و سازمان بازرسی به پیگیری مسئولیت های دستگاه های اجرایی در قانون هوای پاک مامور شده است. قانون هوای پاک در کنترل آلودگی محوریت دارد، اما نکته مهم این است که هدف از پیگری وظایف دستگاه ها و پیدا کردن دستگاه هایی که از انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کرده اند، باید اجرای قانون باشد. در ذهن برخی ها منظور از پیگیری دادگاهی کردن و زندانی کردن افرادی است که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشته اند.
باید مشخص شود موانع اجرای قانون هوای پاک پس از گذشت ۱۰ سال چیست
وی در ادامه اظهار کرد: از نظر بنده با این پیگیری باید جوانب کار روشن شود که چرا پس از گذشت ۱۰ سال قانون هوای پاک اجرایی نشده است. این موضوع باید حل شود. افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در این قانون پیش بینی شده است. اکنون باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا نتوانسته اند در طول این ۱۰ سال اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم کنند. چرا در این مدت اهتمامی به این موضوع نشده است. از همه مهم‌تر این است که اکنون باید یک تصمیمی اتخاذ شود که این تکلیف قانونی محقق شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید ارزیابی شود اکنون موانع برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چیست. این موانع برطرف شود. تمام این ترک فعل ها باید به هیات وزیران و معاون اول رئیس جمهور گزارش داده شود تا مشخص شود که چه موانعی باعث عدم تحقق تکالیف قانونی پیش بینی شده در قانون هوای پاک شده است. باید برای اجرای قانون هوای پاک از این پس تصمیم گرفته شود. رسیدگی به ترک فعل های صورت گرفته پیرامون قانون هوای پاک باید به این بینجامد که تکالیف بر زمین مانده اجرایی شود.
ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شود
وی در ادامه تاکید کرد: جلوی ضرر را از هرجا گرفت منفعت است. بنده چندین نشست را پیرامون کوتاهی ها در اجرای قانون هوای پاک دیدم که در صدا و سیما برگزار شد اما آخرش هم این نشست خروجی نداشت. از نظر بنده رسیدگی به ترک فعل ها باید به انجام فعل‌ها منجر شود. در وهله اول باید اتوبوس مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل عمومی تامین شود. به نوعی اتوبوس و مترو باید نوسازی شود. در گام بعدی باید خودروهای فرسوده اعم از تاکسی، اتوبوس و مینی بوس از رده خارج شود. برای این حوزه هم باید فکری کرد که چگونه می توان خودروهای فرسوده را اسقاط کرد.
کیفیت سوخت و خودروها باید مورد ارزیابی قرار گیرد
وی افزود: در وهله سوم باید به کیفیت سوخت و کیفیت خودرو ها توجه شود. باید واقعا بررسی شود اگر استاندارد سوخت ما یورو ۴ و یا یورو ۵ است باید به یورو ۶ ارتقا پیدا کند. از سوی دیگر استاندارد خودروها نیز باید به یورو ۶ ارتقا پیدا کند. باید تلاش کرد که چگونه می توان بین کیفیت سوخت و خودرو تناسب برقرار کرد. بالا ۷۰ درصد آلودگی هوا به وسایل متحرک باز می گردد. در گام بعدی باید به موضوع کارخانجات تولید سیمان و کارخانجاتی که آلودگی بالایی دارند ورود کرده و بررسی کنیم که آیا از فیلتر هوا استفاده می کنند یا خیر. برای همه این موارد برنامه جامعی در قانون هوای پاک دیده شده است.
خودروهایی که طرح زوج و فرد را زیرپا می گذارند باید جریمه سنگین بپردازند
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رسیدگی به ترک فعل‌های صورت گرفته خوب است اما آنچه که برای مردم مهم است اجرای قانون است، اما در کوتاه مدت نیز باید به تصمیمات اتخاذ شده توجه شود. اگر طرح زوج و فرد از درب منزل اعلام می شود افرادی که آن را زیرپا می گذارد باید جریمه شوند. دوربین‌ها باید فعال باشد و این خودروها جریه شوند. اما یک نکته نیز حائز اهمیت است. در شرایطی که تحت فشار تحریم ها ظالمانه هستیم، یکسری از مردم با خودروهای سواری امرار معاش می کنند. ما باید این قشر هم در نظر بگیریم اما خودروهای تک سرنشین که مشخص است برای امرار معاش نیز خودرو نیاورده اند باید جریمه سنگینی شوند تا عامل بازدارنده بوده و به مقررات احترام بگذارند.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 187072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *