۰
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۵
شهریار حیدری:

از عراق انتظار همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس را نداشتیم

اروپا با تحریم سپاه مرتکب اشتباه استراتژیک شده است
شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اتفاقات اخیر در کشورهای حوزه خلیج فارس در تقابل با ایران اشاره کرد و گفت: این رفتارها جای نگرانی است. این کشورهای حاشیه خلیج فارس هر چند وقت یک بار از کشوری امتیازاتی را می گیرند؛ حال چین باشد یا رژیم صهیونیستی یا کره جنوبی و یا عراق؛ البته ما از عراق انتظار نداشتیم که همراهی کند!
از عراق انتظار همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس را نداشتیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین،باز هم هفته‌ای پرماجرا برای ایران! چند روز پیش مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بصره برگزار شد و در این جام از نام جعلی خلیج ع-ر-ب-ی استفاده شد. در این راستا سفیر عراق به وزارت امور خارجه خوانده شد، اما نخست وزیر عراق باز هم از این نام جعلی استفاده کرد! از سوی دیگر پنج شنبه نیز پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی را تصویب کرد که طی آن از اتحادیه درخواست کرد که سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد.
در این باره شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سپاه، همان مردم ایران است و وقتی سپاه به عنوان نهاد نظامی مردمی تحریم می‌شود به منزله تحریم تمام مردم جمهوری اسلامی است. این نوع اقدامات از سوی اروپا حکایت از اثرپذیری آن‌ها از لابی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و دلیل دیگری ندارد که در فهرست ترورستی اروپا قرار بگیرد. البته در طول۴۰ سال گذشته به عناوین مختلف سپاه و دیگر نهادها همواره تحریم بوده‌اند. امروز جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به این برخوردها عکس العمل نشان می‌دهد.
اروپا با تحریم سپاه اشتباه استراتژیک مرتکب شده است
حیدری در پاسخ به این سوال که آیا برجام تحت تأثیر تحریم سپاه قرار می‌گیرد گفت: برجام سوای این مباحث است. طی ۴.۵ ماه اخیر، تحریم‌ها به شکل گسترده و بی سابقه‌ای علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و اروپا با محوریت فرانسه، آلمان و انگلیس بر روی افراد، نهاد و ارگان‌ها اعمال شده است. منتها در پارلمان اروپا این‌گونه تحریم‌ها بی‌سابقه است، زیرا عموما آمریکا از این گونه رفتارها انجام می‌داد. این مورد در برجام مورد مذاکره و مناقشه است و عده‌ای در تلاش هستند تا در فهرست تحریم‌ها باقی بماند. آنچه اروپا علیه کشوری به این شکل اقدام و اجرا می کند جای تاسف دارد، به خصوص اینکه از سوی دیگر، از حقوق بشر و آزادی هم دم می‌زنند. اروپا اشتباه استراتژیک مرتکب شده است که نتیجه‌ای نیز از آن حاصل نمی‌شود.
وزارت خانه ما باید فعال‌تر ورود کند تا تعاملات دیپلماسی در حد وزرات‌خانه‌ها به تعطیلی کشیده نشود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تأثیر سیاست‌های دولت انگلیس در اینگونه اقدامات افزود: سفارت انگلیس همیشه دخالت‌هایی در امور داخلی ایران داشته است که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران جای سوال بود تا اینکه اخیرا سفیر خود را به بهانه‌ی اعدام از کشور خارج کرد. در هر صورت دستگاه دیپلماسی ما باید روی این موضوعات تعامل و پیگیری بیشتر انجام دهد و مراقبت کند و البته، اینکه که کشورهای اروپایی به راحتی سفیر خود را فرامی‌خوانند مسبوق به سابقه است. در دوره‌ای نیز سایر کشورهای اروپایی تبعیت می‌کردند؛ حال باید وزارت خانه ما فعال‌تر ورود کند تا تعاملات دیپلماسی در حد وزرات‌خانه‌ها به تعطیلی کشیده نشود.
ما از عراق انتظار نداشتیم که همراهی کند!
شهریار حیدری در ادامه این گفت و گو به اتفاقات اخیر در کشورهای حوزه خلیج فارس در تقابل با ایران اشاره کرد و گفت: این رفتارها جای نگرانی است. این کشورهای حاشیه خلیج فارس هر چند وقت یک بار از کشوری امتیازاتی را می گیرند؛ حال چین باشد یا رژیم صهیونیستی یا کره جنوبی و یا عراق؛ البته ما از عراق انتظار نداشتیم که همراهی کند!
نخست وزیر عراق اگر واقعیت تاریخی می‌خواهد ببیند آن خلیج فارس، خلیج فارس است
این نماینده مجلس به موضوع تحریف نام خلیج فارس اشاره کرد و گفت: بیشترین مدرکی که من برای پایان نامه‌ام استخراج و از آ« استفاده کردم از کتابخانه بغداد بود؛ حدود ۸۰۰ سال پیش که نقشه در دست بشر محدود بود، در کتب و نقشه‌های عراق از نام «بحر فارس» استفاده شده بود. اما اینکه نخست وزیر عراق این نام جعلی را به صورت مستقیم تکرار و تأکید می‌کند دستگاه دیپلماسی ما باید رویکردش را نسبت به این موضوعات مشخص کند؛ گرچه دستگاه دیپلماسی ما از عراق خواسته است که عذرخواهی کنند، اما متاسفانه نخست وزیر عراق تکرار کرد که این یک واقعیت تاریخی است!
وی ادامه داد: اگر واقعیت تاریخی را می‌خواهد ببینید که عنوان خلیج فارس، خلیج فارس است. ولی مشخص است لابی عربی، صهیونیستی و آمریکایی بی‌تأثیر نیست و انتظار است دستگاه دیپلماسی ما حتما یک نگاه واقع‌بینانه به این مسائل داشته باشد و در رفتارش با این کشورها یک استراتژی تعریف شده داشته باشد تا مانع از تکرار این مباحث شود.
وزارت میراث فرهنگی و دستگاه دیپلماسی ما فقط به دنبال عکس العمل در عمل انجام شده هستند
وی افزود: در این زمینه نقدهایی به دستگاه‌ها وجود دارد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس، مورخین، باستان شناسان و کاوشگران را دعوت و کتاب‌هایی با عنوان خلیج ع‌ ر ب‌ ی چاپ می‌کنند! ما در این حوزه منفعل هستیم! باید کاوشگران خارجی  را به اینجا بیاوریم و کتاب‌ها، مقالات و یادداشت برداری‌ها صورت بگیرد تا نام خلیج فارس منتقل شود. در این زمینه آن‌ها قوی عمل می‌کنند؛ اما وزارت میراث فرهنگی و دستگاه دیپلماسی ما در این زمینه تعقل، تفکر و اندیشه مشخصی ندارند و فقط به دنبال عکس العمل در عمل انجام شده هستند.
باید کاوشگران خارجی به ایران بیایند کار کنند تا ببینید به جز خلیج فارس می‌شود نامی انتخاب کرد؟
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: بعضی از کشورهای خلیج فارس مثل بحرین و امارات که هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده اند، با استفاده از قدرت اقتصادی خود در مقابل ایران به طور مرتب رایزنی، هزینه و تطمیع می‌کنند تا نام جعلی خلیج فارس را بردارند، اما ما باید کوتاهی خودمان را ببینیم. دستگاه دیپلماسی به معنی خاص باید از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها، نهادها و همه اهل فن استفاده کرده و با این پدیده تقابل کند تا نام نامبارک و جعلی به روی خلیج فارس نگذارند. حتی خلیج فارس خود از اینکه نام دیگری بر او باشد شرمش می‌آید و من نمی دانم کشورهای عربی و نخست وزیر عراق چطور شرمنده این عنوان نیستند؟! چرا که در تاریخ این نام برای خلیج فارس انتخاب شده است. در چند ماه اخیر تلاش بسیاری می‌کنند تا یک نام جعلی را انتخاب کنند و حال باید در داخل اجازه دهند تا کاوشگران خارجی به ایران کار کنند تا ببینید آیا به جز خلیج فارس می‌توان نام دیگری را انتخاب کرد؟!
منبع:جماران
کد مطلب: 187409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *