۰
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

عباس علوی راد با بیان اینکه دو رویداد تحرکات اروپایی‌ها برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشور و محدودیت جدید پاناما برای ایران موجب جهش قیمت دلار شده است، گفت: چشم انداز بسیار کوتاه مدت قیمت دلار بروز نوسانات کم دامنه و رو به رشد خواهد بود.
پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده
به گزارش مردم سالاری آنلاین، قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی به ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار ارز نشان می‌دهد دلار سودای گرانی در سر می‌پروراند.
قیمت دلار اواسط هفته گذشته پس از سه هفته ثبات نسبی، تحت تاثیر تحریم سپاه توسط پارلمان اروپا در مسیر گرانی قرار گرفت. همچنین رشد قیمت دلار در بازار‌های همسایه و ورود نرخ حواله درهم به سقف قیمتی موجب هیجان دلاربازان در تهران برای خرید شد.
اما رئیس کل بانک مرکزی که آمده بود تا منجی کاهش و یا حداقل ثبات قیمت دلار در کشور باشد؛ این بار گناه گرانی افسارگسیخته دلار را به گردن فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی در جامعه اعلام کرد و خبر از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز در راستای مدیریت بازار آزاد داد. این در حالی است که متهم گرانی دلار پیش از این از قول وزیر اقتصاد، کانال‌های فردایی دلار بود. اما سوال اصلی این است که قیمت دلار به چه سمت و سویی می‌رود؟
شوک پانامایی به بازار دلار
عباس علوی راد، اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: به نظر می‌رسد دو رویداد تحرکات اروپایی‌ها برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان و محدودیت‌های جدید اداره دریانوردی پاناما در استفاده از پرچم خود برای ۱۳۶ نفتکش مرتبط با شرکت ملی نفت ایران و اثر انتظاراتی آن، مهم‌ترین عوامل اصلی افزایش قیمت دلار هستند.
وی در مورد پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده گفت: مهم‌ترین پیام تحولات ۳ هفته اخیر بازار ارز این است که نوسانات قیمت دلار که ماهیت انتظاراتی دارند، توجهی به تغییر و تحولات مقامات ارشد پول کشور نداشته و مسیر خود را می‌روند؛ بنابراین در شرایط فعلی، چشم انداز بسیار کوتاه مدت قیمت دلار بروز نوسانات کم دامنه و رو به رشد خواهد بود.
تاریخچه اولین صعود دلار به کانال ۴۴ هزار تومانی
این اقتصاددان با اشاره به اینکه تا قبل از تغییر رئیس کل بانک مرکزی و آمدن محمدرضا فرزین یعنی قبل از ۸ دی، قیمت دلار ۴۴ هزار تومان را لمس کرده بود، گفت: با شروع به کار رئیس کل جدید بانک مرکزی مهم‌ترین رویداد پیرامون بازار ارز، تصمیم جنجالی محمدرضا فرزین پیرامون تثبیت قیمت دلار نیمایی روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
به گفته علوی راد، همزمان انتشار رسمی داده‌های مربوط به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت به میزان ۱۴ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ توسط بانک مرکزی اولین پیام مثبت به بازار ارز بود.
پایان روز‌های خوش رئیس کل بانک مرکزی
این اقتصاددان با بیان اینکه دومین پیام مثبت به بازار ارز هم گزارش بهبود قابل ملاحظه صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته توسط رویترز بود، به اقتصاد ۲۴ گفت: همه این‌ها و برخی دیگر از رویداد‌ها که همگی ماهیت انتظاراتی داشتند، باعث شد تا ۲۷ دی ۱۴۰۱ قیمت دلار از مرز ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان عبور نکند.
علوی راد ادامه داد: اما ماه عسل رئیس کل جدید بانک مرکزی خیلی زود به پایان رسید و قیمت دلار در اولین روز ماه بهمن از مرز ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم عبور کرد.
کد مطلب: 187529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *