کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محسن پیرهادی:

ما شهروندان علایم حیاتی داریم اما نفس نمی‌کشیم

پرداختن به رفع معضل آلودگی هوا به اندازه معیشت مردم در لایحه بودجه مهم است

4 بهمن 1401 ساعت 18:15

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه رفع معضل آلودگی هوا نیاز به اقدام عملی و جدی دارد و باید مسئولان اقدامات لازم را بدون فوت وقت شروع کنند، گفت: مصاحبه و حرف درمانی یا اختصاص عددهای ناچیز برای توسعه حمل و نقل عمومی که جسارت به مردم است، با استمرار این روند نمی‌توان چشم امید به حل مشکلات داشت.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس، درخصوص «آلودگی هوای این روزهای این استان و اینکه اهالی پایتخت امسال تنها ۲ روز هوای پاک را تجربه کرده‌اند»، با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به مقابله با آلودگی هوا در بودجه سنوات اخیر بسیار ناچیز است و سهم این مهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، تنها ۰.۲۷ درصد از کل بودجه است، گفت: آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای درگیر همچون اصفهان، مشهد، قزوین و اراک که در روزهای اخیر رکوردار اوج آلودگی بودند، مانند اتاق گاز نفس‌های شهروندان را به شماره انداخته و جان و سلامتشان را با خطر جدی مواجه کرده است. 
وی با بیان اینکه پرداختن به رفع معضل آلودگی هوا به اندازه معیشت مردم در لایحه بودجه و معادلات توسعه‌ای کشور مهم است و دولت و مجلس باید نسبت به آن حساس باشند، تصریح کرد: اگر مسئولان به این درک برسند که باید مسئله را حل کنند و فقط شعار ندهند خیلی از مسائل حل می شود. مسئله آلودگی هوا هم در ۶ ماه یا یک سال حل نمی.شود مسائلی دارد که زمان بر است و ۲۳ دستگاهی که ماموریت دارند مسائل را پیگیری کنند، باید بدون اهمال کاری پای کار بیایند.
وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا جان مردم را به خطر انداخته ما-  شهروندان- علایم حیاتی داریم اما نفس نمی کشیم، گفت : رفع معضل آلودگی هوا نیاز به اقدام عملی و جدی دارد و باید مسئولان اقدامات لازم را بدون فوت وقت شروع کنند، مصاحبه و حرف درمانی یا اختصاص عددهای ناچیز برای توسعه حمل و نقل عمومی که جسارت به مردم است، با استمرار این روند نمی‌توان چشم امید به حل مشکلات داشت.
تهران به تامین حداقل ۲ هزار واگن مترو  و ۹ هزار اتوبوس شهری نیاز دارد
رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه یکی از سرفصل های مهم، مدیریت حمل و نقل خودروهای شخصی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس است، ادامه داد: تهران به تامین حداقل ۲ هزار واگن مترو نیاز دارد، نکته مهم‌تر این است که از زمان قرارداد سفارش و خرید تا تحویل و واردات آن به کشور دو سال طول می‌کشد. در خصوص اتوبوس هم به زمان کمتری برای روند طی تشریفات خرید و سفارش نیاز داریم و می‌توانیم از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم.
وی افزود: حفاری مترو و احداث خطوط جدید نیز کاری زمان بر است. در حال حاضر حدود ۲۶۰ کیلومتر در کلانشهر تهران مترو داریم که برای شبکه حمل و نقل عمومی بخش حمل و نقل ریلی شبکه باید ۴۵۰ کیلومتر توسعه پیدا کند. انجام این اقدامات نیازمند بودجه‌های کلان از شهرداری و دولت است.
قیمت خرید یک واگن مترو حداقل ۱۷ میلیارد تومان است​
پیرهادی با اشاره به اعتبار توسعه حمل و نقل ریلی تهران و شهرهای دارای آلودگی معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان با فرض تخصیص کامل و بهنگام برابر با ساخت یک کیلومتر مترو یا خرید ۱۶۰ اتوبوس شهری است، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آتی در ردیف اعتبار حقوق و عوارض گمرکی واردات واگن و تجهیزات شرکت‌های قطار شهری مبلغ ۲۷ میلیارد تومان لحاظ شده است، در حالی که قیمت خرید یک واگن مترو حداقل ۱۷ میلیارد تومان است، این اعتبار در حالی است که فقط متروی تهران به حداقل ۲ هزار واگن جدید نیاز دارد و این معنایی جز بی توجهی به قانون هوای پاک و ضرورت مقابله با آلودگی هوای تهران ندارد.
شهر تهران ۹ هزار اتوبوس شهری کم دارد
نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه هم اکنون در شهر تهران ۲۳۰۰ اتوبوس فعال داریم، گفت: شهر تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نو نیاز دارد یعنی نیازمند وارد شدن حدود ۹ هزار دستگاه اتوبوسی شهری جدید است. برخلاف این موضوع اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای جایگزینی خودروهای فرسوده  ناوگان حمل و نقل عمومی  در بخش انجام تعهدات و تکالیف قانون هوای پاک ۸۴۰ میلیارد تومان معادل خرید ۸۴  اتوبوس شهری به این جایگزینی اختصاص داده شده است.
وی تاکید کرد که جبران این کسری‌ها ضروری است و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد انجام این اقدامات باید به شکل مرتب هر ساله انجام شود و ترمیم های لازم صورت پذیرد و سطح حمل و نقل عمومی را ارتقا دهند.
چاره اندیشی برای جمعیت رو به ازدیاد کلانشهرها
رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه باید سیاست های مدیریت شهری و مهاجر پذیری تهران به سمتی حرکت کند که جمعیت تهران و حاشیه آن را در یک محدود مشخص کنترل و ثابت نگه دارد، ادامه داد : باید سطح توسعه‌یافتگی در شهرهای دیگر و همچنین سرانه‌هایی که مورد نیاز مردم است بالا برود تا مهاجرت معکوس شکل بگیرد. البته این گرفتاری برای تمام کلانشهرهاست از جمله مشهد، اصفهان، تبریز و غیره و فقط تهران را شامل نمی شود.
چرا در تهران تا این اندازه واحد صنعتی داریم؟
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اشاره به مسائل کلانی که باید در بحث آلودگی هوا به آن توجه کرد، اظهار داشت: گفته می شود که کارخانه‌های آلاینده اطراف تهران باید تعطیل شود اما این حداقل اقدام با فشار و مدیریت سلبی  است. در حالی که باید دید میزان ضرر و زیانی که به واسطه دستوری که دولت برای تعطیلی به این واحد تولیدی می‌دهد چقدر است. لذا دولت باید این خسارت را از منابع عمومی برای آن تولید کننده جبران کند. هیچ توجیهی ندارد واحد تولیدی بنا به دستور تعطیل شود و جبران خسارت‌ها و زیان‌ها پرداخته نشود. چرا که در غیر اینصورت یک بخشی از مشکل جامعه را حل می‌کنیم اما بخش دیگر را که حوزه صنعت و تولید است، ناراضی می‌کنیم در صورتی که باید به سمتی حرکت کنیم که برای حل معضلات عادلانه رفتار کنیم.
وی گفت: جدا از بحث تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی، سوال این است که چرا ما باید در شهر تهران به واسطه آلایندگی‌های موجود تا این اندازه واحد صنعتی داشته باشیم؟ در حالی که این واحدها هم مصرف آب دارند هم مصرف انرژی بالا هم اینکه آلاینده هستند. کم کاری در سیاست های کلان موجب شده نه این واحدها توسعه پیدا نکنند نه اقدامی برای جابجایی آنها صورت پذیرد تا با این مشکلات روبرو نشویم، باید سیاست‌های درست انجام شود هم هزینه های انتقال واحدهای صنعتی پرداخت شود تا با این مشکلات روبرو نشویم، باید سیاست‌های درست انجام شود هم هزینه های انتقال واحدهای صنعتی پرداخت شود.
رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه آلودگی هوا جان مردم را به خطر انداخته ما- شهروندان- علایم حیاتی داریم اما نفس نمی کشیم، گفت: رفع معضل آلودگی هوا نیاز به اقدام عملی و جدی دارد و باید مسئولان اقدامات لازم را بدون فوت وقت شروع کنند، مصاحبه و حرف درمانی یا اختصاص عددهای ناچیز برای توسعه حمل و نقل عمومی که جسارت به مردم است، با استمرار این روند نمی‌توان چشم امید به حل مشکلات داشت.
منبع:ایلنا


کد مطلب: 187689

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/187689/شهروندان-علایم-حیاتی-داریم-اما-نفس-نمی-کشیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir