۰
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۵
برگزاری اولین آزمون سراسری در زمستان

تلاش ده ساعته برای رسیدن به کنکور در برف؛تقلب انگشت‌شمار هم عادی‌انگاری نشود

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید: «برگزاری کنکور دو بار در سال خوب و مفید است اما پذیرش هم باید در دو مرحله تقسیم شود. این یک فرصت عالی برای داوطلبانی است که کنکور را به خوبی جواب نداده‌اند و در همان سال می‌توانند جبران کنند. باید به سمتی برویم که بدون قطعی اینترنت ،آزمون را به شکل کامل، درست و بدون تقلب با موفقیت برگزار کنیم.»
تلاش ده ساعته برای رسیدن به کنکور در برف؛تقلب انگشت‌شمار هم عادی‌انگاری نشود
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اولین کنکور سراسری زمستانی ایران در تقابل دوگانه‌ی قطعی شبکه‌ی اینترنت و سرما برگزار شد. مسئولین برای جلوگیری از تقلب پیشنهاد قطعی سراسری اینترنت را دادند، پیشنهادی که حتی به خوبی هم اجرایی نشد. گاهی در منطقه‌ی برگزاری آزمون اینترنت‌ها وصل بود و گاهی در مناطق دور از محل برگزاری آزمون اینترنت‌ها قطع، طوری‌که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات اعلام کرد: «دیگر اینترنت را برای کنکور قطع نخواهیم کرد. تلاش کردیم قطعی اینترنت فقط در محدودهی برگزاری کنکور باشد اما در مناطق دورتر هم قطعی داشتیم.»
همچنین در فضای مجازی عکسی از داوطلب کنکوری منتشر شده که خود را در پتو پوشانده است، سرمای محیط آزمون و سختی رفت‌وآمد در استان‌های کوهستانی و سردسیر به دلیل برف و باران نشان از تجربه‌های جدید این کنکور دارد، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود باتوجه به این سختگیری‌ها و قطعی اینترنت که مشکلاتی را برای زندگی مردم و ارتباطات درست کرد، باز هم طی جلسه سوالات لو رفت. اینکه چطور و چگونه با قطعی اینترنت این سوالات منتشر شد معلوم نیست، دراین‌باره علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، می‌گوید: «در کنکور بحث امنیت آزمون مطرح شده که مهم است. سازمان سنجش به عنوان سازمان متولی برگزاری آزمون وظیفه‌ی مهم و سنگینی در این امر دارد. طی دو، سه سال اخیر ما انتشار سوالات را در حین جلسه داشته‌ایم و می‌گویند به صورت انگشت‌شمار و موردی بوده است. ما این انگشت‌شمار و موردی هم نباید داشته باشیم.»
متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
نظر شما در مورد دوبار کنکور در سال چیست ؟ آیا زمان‌های مناسبی برگزار می‌شود ؟
پیشنهاد ما این بود که پذیرش در سال دو بار باشد. دو بار کنکور در سال پیشنهاد خوبی است و با برگزاری آن موافق هستیم . به این‌خاطر که استرس کاهش پیدا می‌کند. داوطلبان اگر یک درسی را در کنکور خوب جواب نداده و به سوالات پاسخ نداده‌اند، یکبار دیگر در همان سال فرصت جبران داشته و کنکور می‌دهند. به‌خصوص داوطلبان پسر، زیرا پسرها بعد از اینکه دیپلم بگیرند حداکثر یکسال مهلت دارند که خودشان را به نظام وظیفه برای خدمت سربازی معرفی کنند و اگر دانشجو نشده باشند باید به سربازی بروند.
بنابراین ما خودمان پیشنهاد دادیم که اگر دو بار کنکور را برگزار می‌کنیم ؛ می‌توانیم دو بار هم پذیرش بگیریم. برای مثال پذیرش اول به مهر ماه برسد و کنکور دوم هم که در مهر یا شهریور برگزار می‌شود پذیرش در دی ماه انجام شود. ظرفیت‌ها را می‌توان میان دوکنکور تقسیم کرد. دومین علت این است که امتحانات نهایی در خرداد تمام می‌شود و داوطلب فرصت کمی دارد که به کنکور اول برسد اما اگر کنکور دوم را در شهریور یا مهر قرار دهند باعث می‌شود داوطلبانی که امتحان نهایی داشته‌اند با آرامش‌خاطر خودشان را برای کنکور دوم آماده کنند.
کنکور زمستانه دردسرهای خاص خودش را دارد، گزارشی به شما از سرما و مشکل داوطلبان رسیده است؟
اکثر مناطق ایران از ۳۱ استان را اگر در نظر بگیریم بیش از ۲۴ ، ۲۵ استان الان سرد است و گاهی برفی و بارانی است. من گزارشی را خوانده‌ام از داوطلبانی که حدود ۱۰ ساعت عملیات برای آن‌ها انجام داده‌اند که بتوانند به حوزه امتحانی استان یاسوج برسند. آن‌جا محورهای کوهستانی و برف‌گیری دارد. پیشنهاد دادیم کنکور را به سمتی که حدفاصل آن دو نوبت دو الی سه ماه باشد پیش ببریم. یعنی یک کنکور در تیر و مرتبه دوم در شهریور برگزار شود که این مشکلات وجود نداشته باشد.
در سال‌های اخیر شاهد تقلب در کنکور بودیم، طوری‌که سبب نگرانی دانش‌آموزان شده است، امسال هم باوجود قطعی اینترنت حداقل در یکی دو مورد سوالات منتشر شد، نظرتان چیست؟
در خصوص اینکه سوالات در حین جلسه منتشر می‌شود نباید عادی‌انگاری کرد. در چند سال اخیر دیدیم که سوالات در حین جلسه منتشر می‌شود که برخی را تایید و اعلام می‌کنند تعداد آن‌ها انگشت شمار است. فردی که تقلب می‌کند باید مجازات شود ولی ما نباید همان انگشت‌شمار متقلب هم داشته باشیم.
به نظر شما مشکل از کجاست ؟
به نظر من باید در مجازات این افراد سختگیری کرد. اگر خلا قانونی وجود دارد، قانون‌گذار یک آیین‌نامه را تنظیم کند. اگر مشکل از اجرای قوانین است از دستگاه‌های مربوطه بخواهیم که قانون را درست اجرا کنند. اگر عامل بازدارنگی قوی داشته باشیم از بسیاری از تقلب‌ها جلوگیری می‌شود. چند نفر دستگیر شده یا کسی که در کانال تلگرامی کلاهبرداری می‌کند را به‌صورت مستقیم نشان دهیم و به مردم اطلاع دهیم که چه مجازاتی در انتظار متخلفین است.
به کانال‌های تلگرامی اشاره کردید. این کانال‌ها چه نقشی در افشای سوالات کنکور دارند ؟
حدود ۹۰ درصد کانال‌های تلگرامی کلاهبرداری است و اصلا سوال و پاسخی داده نمی‌شود و بحث ما همان ۱۰ درصد است که در حین جلسه منتشر می‌شود. در آزمون دی ماه در حین جلسه فردی سوالات آزمون را منتشر کرده و دستگیر شده است. ما باید سطح ایمنی سوالات را بالاتر ببریم، باید از آن فرد دستگیر شده و سرنوشتش به مردم بگویند که چه شد. کنکور و حتی امتحانات نهایی نباید یک قضیه باشد که فقط درحد چند هفته‌ی نزدیک به برگزاری مهم شود و سختگیری کنند. از همین لحظه به فکر کنکور تیر و امنیت آزمون‌ها باشیم باید با پلیس فتا هماهنگی ایجاد شود. این یک مسئله‌ی بسیار مهم است چراکه افراد زیادی با آن در ارتباطند، یک هفتم جمعیت ایران به طورمستقیم و غیرمستقیم با پدیده‌ی کنکور سروکار دارند، حرف از آینده‌ی جوانان است، همانطور که موادمخدر برای ما، رسانه ملی و خبرگزاری‌ها مهم است این مسئله هم باید مهم شود. از عوامل بازدارندگی برای تقلب استفاده کنیم و فقط یک تهدید نباشد، قوانین و مجازات باید عملی شود.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 187781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *