۰
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
پیش بینی بازار مسکن

شعار و وعده قیمت ملک را کنترل می‌کند؟

تورم و افزایش قیمت دلار باعث شده بازار مسکن شرایط نامناسبی داشته باشد. از سمت دیگر کارشناسان معتقدند پروژه نهضت ملی نیز طبق ادعاهای دولت مشکلی از مشکلات مسکن حل نمی‌کند. حالا باید دید با این شرایط چه چشم‌اندازی برای این بازار وجود دارد؟
شعار و وعده قیمت ملک را کنترل می‌کند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اقتصاد ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و تورم و گرانی هر روز وضعیت بازارهای مالی را در شرایط سخت‌تری نسبت به قبل قرار می‌دهد.
بر اساس آمارهایی که چند روز گذشته مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر کرد تورم نقطه‌ای کشور نسبت به دی‌ماه سال گذشته به 51/3 درصد رسیده و نسبت به ماه گذشته 2/8 درصد افزایش را تجربه کرده است.
قیمت مسکن نیز در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته 39/5 درصد رشد داشته؛ این رقم در بازار اجاره 39/4 درصد را ثبت کرده است.
وضعیت نامناسب بازار مسکن
حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در مورد وضعیت بازار مسکن گفت: به طور کلی شرایط اقتصادی در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و طبیعتا مسکن هم با تاثیر از شرایط اقتصاد کلان در شرایط نامناسبی قرار گرفته است.
او ادامه داد: با توجه به تورم، کاهش ارزش پول ملی و همچنین افزایش نرخ دلار قیمت مصالح ساختمانی نیز روندی افزایشی دارد؛ به ویژه که امسال با مشکل قطعی گاز و برق مواجه هستیم این امر بر روی قیمت مصالحی مثل سیمان و فولاد تاثیرگذار بوده است. مجموع این عوامل باعث شده نه تنها نتوان قیمت مسکن را کنترل کرد بلکه احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.
دولت با شعار و وعده مردم را امیدوار می‌کند
محتشم در مورد اقدامات دولت در این شرایط گفت: دولت در عمل تا کنون راهکار ویژه‌ای پیشنهاد نداده است، بلکه بیشتر با شعار و وعده مردم را امیدوار می‌کند. حتی واحدهایی که اخیرا اعلام شد تحویل داده شده و یا آماده‌تحویل است جزو مسکن‌های نهضت ملی نیستند و تعدادی از آنها از واحدهای مسکن مهر است که از چند سال پیش تحویل نشده است.
او در این مورد افزود: بخشی از این واحدها نیز مربوط به پروژه اقدام ملی است. بر اساس این طرح گفته شده بود طی دو سال 400 هزار واحد تحویل داده می‌شود که هنوز با گذشت چهار سال به این تعداد نرسیده است.
محتشم اضافه کرد: در مورد نهضت ملی مسکن تنها قراردادهایی که بسته شده در حال اجرا است و هنوز واحدی تکمیل نشده که به مرحله تحویل برسد. علت آن هم این است که چون قیمت‌ها با وجود تورم ثابت نیست سازنده‌ها نمی‌توانند به تعهد خود عمل کنند و انتظار دارند دولت این افزایش قیمت‌ها را کنترل کند، ولی دولت هم بودجه‌ای در اختیار ندارد.
این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران بیان کرد: تمام این عوامل باعث شده در تولید و عرضه مسکن مشکل وجود داشته باشد، در حالی که از سوی دیگر تقاضا در بازار مشاهده می‌شود.
انواع تقاضا در بازار
او در مورد تقاضای موجود در بازار توضیح داد: در حال حاضر دو نوع تقاضا در بازار داریم؛ تعدادی تقاضای مصرفی است که به دلیل قیمت‌های بالا مصرف‌کننده واقعی توان ورود به بازار را تا حد زیادی کاهش داده است.
محتشم ادامه داد: بخش دیگر، تقاضاهای سرمایه‌ای است که بیشتر به دلیل گرانی و نااطمینانی در بازارهای موازی به وجود آمده است. این تقاضا علی‌رغم اینکه کاذب است ولی وجود دارد و از آنجا که عرضه کافی برای آن نیست در نهایت باعث افزایش قیمت در بازار مسکن می‌شود.
چشم‌انداز بازار مسکن
این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در مورد چشم‌انداز خود از مسکن بیان کرد: من آینده خوبی را با توجه به شرایط فعلی برای بازار مسکن نمی‌بینم. حداقل اینکه ثابت نیست مگر اینکه دولت برای کاهش ارزش پول ملی فکری کند.
او ادامه داد: این در حالی است که ما در حال ورود به سال بعد هستیم و سال 1402 از هم اکنون سیگنال‌هایی برای افزایش درصد تورم می‌دهد که به کل کالاها و مسکن سرایت پیدا می‌کند.
همان‌طور که گفته شد اگر افزایش تورم با همین وضعیت ادامه پیدا کند در ماه‌های آینده قیمت مسکن افزایش بی‌رویه و بی‌سابقه‌ای پیدا می‌کند.
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن منطقه یک تهران در هر متر مربع به حدود 100 میلیون تومان رسیده است.
این در حالی است که شرایط دریافت وام مسکن نیز هر روز سخت‌تر می‌شود و هزینه خرید اوراق مسکن افزایش پیدا کرده است.
برای حل مشکلات مسکن ناگزیر دولت باید وضعیت دیگر بازارهای موازی و تورم را کنترل کند؛ هرچند که بهبود وضعیت این بازار نیازمند زمان بیشتری نسبت به باقی بازارها است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 187793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *