۰
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
رئیس پلیس راهور کشور:

نیاز به بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه‌خیز معابر

رئیس پلیس راهور فراجا از اصلاح یا آشکارسازی ۵۸۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها و شهرهای کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با توجه به این که هنوز هم نزدیک ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و شهرهای کشور باقیمانده است، برآوردها نشان می‌دهد که برای رفع کامل معضل نقاط حادثه‌خیز یا حداقل حل مشکل نقاط پرتصادف و بحرانی در معابر درون‌شهری و برون‌شهری به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
نیاز به بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه‌خیز معابر
در به گزارش مردم سالاری آنلاین، در سال‌های اخیر موضوع شناسایی و رفع معضل نقاط حادثه‌خیز موجود در جاده‌ها و محورهای درون‌شهری، یکی از مهمترین راهکاری مطرح‌شده برای کاهش آمار تصادفات رانندگی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن بوده است. براساس آخرین آمارهای ارائه‌شده توسط پلیس راهور فراجا در آبان ۱۴۰۰، در سطح کشور ۵ هزار و ۲۰۰ حادثه خیز وجود دارد که ۳ هزار و ۲۰۰ عدد از آنها در جاده‌ها و بقیه در شهرها قرار گرفته‌اند. براساس این آمار، ۴۲ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می دهد و ۱۱ درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی نیز مربوط به همین نقاط است. 
وجود نقاط حادثه‌خیز متعدد در معابر درون‌شهری و برون شهری کشور، باعث می‌شود که بسیاری از راه‌های ایران اصطلاحا «بخشنده» نباشند؛ زیرا «راه بخشنده» راهی است که اگر راننده خطا و تخلفی در آن انجام داد، مثلا حواسش پرت شد یا حس خواب‌آلودگی به او دست داد، با مرگ یا خسارات جانی شدید مجازات نشود. به عبارت دیگر، راه‌های بخشنده از آن سطح از ایمنی برخوردار هستند که در صورت وقوع تصادف در آنها، در بیشتر موارد با حداقل خسارت از رانندگان، سرنشینان و خودروها محافظت می‌کنند و طبیعتا در راه‌های بخشنده تعداد نقاط حادثه‌خیز به صفر میل می‌کند. 
اصطلاح «راه بخشنده» را اردیبهشت امسال سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا برای آگاه‌سازی مسئولان نسبت به لزوم سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای سطح ایمنی محورهای برون‌شهری و درون‌شهری کشور مطرح کرد و آمارهایی هم که در سطور بالا درباره نقاط حادثه خیز به آن اشاره شد، آبان ۱۴۰۰ توسط همین مقام ارشد انتظامی مطرح شده بود. در چنین شرایطی، با توجه به این که بیش از یک سال از ارائه آمارهای مذکور و چند ماه از پرداختن به مقوله «راه بخشنده» می‌گذرد، سوال مهم این است که در این مدت چه اقداماتی برای کاهش تعداد نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و معابر شهری و بخشنده‌تر شدن راه‌های کشور انجام شده است؟ 
سردار سید کمال هادیان‌فر در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به شناسایی ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در معابر کشور در سال‌های گذشته، امسال با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها، ۵۸۰ عدد از این نقاط آشکارسازی شده یا اقدام به اصلاح آنها صورت گرفته است. اما همچنان براساس ۱۱ سال تحلیل پلیس راهنمایی و رانندگی، نزدیک ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و شهرهای کشور باقیمانده است که برای رفع معضل این نقاط باید برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی تدوین شود. 
رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: اعتبارات لازم برای اجرای برنامه عملیاتی رفع معضل تمام ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها و شهرهای کشور در وسع منابع مالی وزارت راه و شهرداری‌ها نیست و پیش از این نیز هیچ‌گاه چنین منابعی در بودجه سنواتی این نهادها پیش‌بینی نشده بود. بنابراین ضرورت دارد که دولت و مجلس محترم چه در بررسی بودجه ۱۴۰۲ و چه در برنامه‌ریزی برای سایر بودجه‌های عمرانی کشور، منابع مالی لازم را برای رفع معضل تمام نقاط حادثه‌خیز یا حداقل کاهش تعداد این نقاط در سال‌های آینده پیش‌بینی کنند. 
وی در پایان تصریح کرد: در جلسه اخیر کارگروه کاهش تلفات جاده‌ای که با حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور برگزار شد، از مسئولان دولت خواستیم که حتما در بودجه سال آینده منابعی را برای از بین بردن یا کاهش نقاط حادثه‌خیز معابر در نظر بگیرند؛ زیرا  برآوردها نشان می‌دهد که برای رفع کامل معضل نقاط حادثه‌خیز یا حداقل حل مشکل نقاط پرتصادف و بحرانی در معابر درون‌شهری و برون شهری به ۵ هزار میلیارد اعتبار نیاز است. 
کد مطلب: 188878
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *