۰
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰

حاکمیت به خودش یادآوری کند که در خدمت مردم است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از عوامل و پارامترهایی که به بهبود روابط حاکمیت و ملت منجر شده و کمک می‌کند، درک متقابل از یکدیگر است. اگر این درک متقابل درست و منجر به روشن شدن واقعیت‌ها بر همدیگر شود، آن موقع انتظارات از یکدیگر واقعی‌تر می‌شود و زمانی که انتظارات واقعی‌تر شد، رضایت از همدیگر بهتر صورت می‌گیرد.
حاکمیت به خودش یادآوری کند که در خدمت مردم است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که با توجه به صدور فرمان عفو عمومی تعدادی از زندانیان توسط رهبر انقلاب، این موضوع می‌تواند چه تاثیری در پیوند میان حاکمیت و ملت داشته باشد، گفت: یکی از عوامل و پارامترهایی که به بهبود روابط حاکمیت و ملت منجر شده و کمک می‌کند، درک متقابل از یکدیگر است. اگر این درک متقابل درست و منجر به روشن شدن واقعیت‌ها بر همدیگر شود، آن موقع انتظارات از یکدیگر واقعی‌تر می‌شود و زمانی که انتظارات واقعی‌تر شد، رضایت از همدیگر بهتر صورت می‌گیرد. وقتی انتظارات واقعی نباشد و توقعات از همدیگر قوی نباشد، دو طرف راضی نخواهند شد.
وی افزود: بنابراین اگر حاکمیت و مردم بیایند، مواضع‌ خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند، انتظارات از همدیگر را به شکلی صورت دهند که امکان تحقق و اجرا، درک متقابل از یکدیگر و توقع عملی از همدیگر داشته باشند آن وقت می‌بینیم که اختلافات و دل‌نگرانی‌ها و انتظارات از همدیگر به طبیعت خود نزدیک‌تر خواهد شد. به نفع ملت و دولت است که بهتر از گذشته همدیگر را درک کنند و به همدیگر کمک کنند تا زمینه همکاری فراهم شود.
این فعال سیاسی تصریح کرد: چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم این امکان درک متقابل و امکان همکاری خیلی ضعیف شده و دو طرف با همدیگر مشکل دارند و این کار با شعار هم درست نمی‌شود و باید عملا اتفاقاتی بیفتد و کارهایی صورت بگیرد تا بتوانند به هم کمک کرده و به هم نزدیک شوند تا ابهامات برطرف و انتظارات واقعی شود تا به همدیگر کمک کنند. امروز شرایط دولت و ملت در کشور ما شرایط خوبی نیست، همدیگر را متهم می‌کنند به جای اینکه همدیگر را درک کنند و انتظارات خودشان را تعدیل و به هم کمک کنند این انتظارات محقق شود، دائما همدیگر را متهم می‌کنند و انتظارات‌شان را بالا می‌برند و وقتی تحقق پیدا نمی‌کند، می‌گویند زمینه فراهم نیست.
وی در ادامه گفت: این کارها هم انجام می‌شود به شرطی که برخی اصول رعایت شود. اولین اصلی که باید رعایت شود این است که مناسبات واقعی بین دولت و ملت تعریف شود. باید ببینیم این مناسبات چگونه باشد و انتظارات باید به چه میزان باشد، آن زمان راحت می‌توانیم ابهامات را کنار بزنیم، واقعیت‌ها شناخته شود و کمک کنیم این واقعیت‌ها جنبه عملی پیدا کند. الان دولت و ملت به همدیگر بدبین هستند و در این شرایط زمینه همکاری فراهم نخواهد شد. هردو باید جدی پای کار بایستند یا حداقل بخواهند با هم گفت‌وگوی جدی داشته باشند.
نمازی در پاسخ به این سوال که آقای خاتمی هم در بیانیه آخر خود، از ضرورت اصلاح برخی نهادها و سیاست‌های کلی کشور صحبت کردند. اصلاحات مورد اشاره آقای خاتمی به چه شکلی می‌تواند اجرا شود، گفت: ما اگر بیاییم واقعیت‌ها را خوب بشناسیم و شرایط را خوب درک کنیم باید انتظارات خودمان را از طرف مقابل واقعی و تعدیل کنیم، اگر این کارها انجام شود آن موقع می‌شود همکاری کرد. ولی اینکه دو طرف همدیگر را درک نکند و هرکدام خودش را حق مطلق بدانند و طرف مقابل را باطل تلقی کنند هیچ‌وقت نمی‌توانند با هم کنار بیایند و کار کنند.
وی افزود: تا زمانی که بدبینی وجود دارد، زمینه همکاری فراهم نخواهد شد. هردو باید از مطالبات خودشان کمی کوتاه بیایند و شرایط کشور را درک کنند. بعد از آن تلاش کنند ابهامات شناخته و برطرف شود و حقایق برای هم هویدا شود که چه حقایقی است و انتظارات را واقعی کنند. ولی در شرایطی که می‌بینیم زمینه کنار آمدن خیلی سخت است.
نمازی در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت فضای همدلی و گفت‌وگو شکل می‌گیرد، گفت: با شرایطی که امروز شاهد آن هستیم زمینه گفت‌وگو فراهم نیست. یک شرط دارد که در آن، حاکمیت باید بیشتر کوتاه بیاید. حاکمیت باید فکر کند و به خودش یادآور شود که در خدمت مردم است و اگر می‌بینیم مردم ابهام، سوال و مشکل دارند باید تلاش کنیم که مطالبات مردم را تشخیص داده و اطمینان بدهد و بگوید ایستاد‌ه‌ام تا این مطالبات را پاسخ دهم.
کد مطلب: 188879
برچسب ها: حاکمیت خدمت مردم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *