۰
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۱

احمدی نژاد:پست‌ها اصالتی ندارد

رییس‌جمهور در جمع مدیران بخش سلامت کشور با تاکید بر این‌که پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد، چطور عبور کردن از آنها را ارزش و یا ضدارزش دانست
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران نظام سلامت، با بیان این‌که خوشبختانه هم دایره‌ی کارها و خدمات و هم کیفیت آنها در این حوزه گسترش بسیار خوبی پیدا کرده است، گفت: هم در حوزه‌ی درمان و توسعه‌ی سلامت در بالاترین سطوح بین‌المللی فعالیت‌هایی انجام شده و هم در آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شده که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست. در واقع بعد از انقلاب این روند مسیر خودش را پیدا کرده و وضعیت مناسبی یافته است، اما در سال‌های اخیر اوج گرفته که من از همه تشکر می‌کنم.
وی افزود: مسلما کسی که خودش بخواهد آموزش دهد و در محدوده‌ی وسیع از کنترل اغذیه‌فروشی‌ها تا کنترل بیماری‌ها در سراسر کشور برای صیانت از مردم خدماتی را انجام دهد، باید همه‌ی این فعالیت‌ها تحت کنترلش باشد و این کار سختی است. چنان‌چه اداره‌ی حوزه‌ی آموزش یک مجموعه، خودش یک وزارتخانه است. بخش درمان هم همین‌طور و بخش بهداشت و کنترل سلامت نیز برای خود یک وزارتخانه محسوب می‌شود و کار در این حوزه کار سنگینی است، اما اگر بخواهیم یک گوشه‌ای از اینها را از شما بگیریم حاضر نیستید؛ چرا که شما عاشق خدمتید.
رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: در دولت و مجلس و کشور همه تلاش می‌کنند تا خدمات بهتری به مردم ارایه دهند. البته معمولا ما وقتی بخواهیم چیزی بگیریم گزارشات خود را طوری تنظیم می‌کنیم که حتما این کار انجام شود، اما به هر ترتیب باید بدانیم که ما نباید خود را با برخی نرم‌ها که در دنیا وجود دارد آن هم در چند کشور مقایسه کنیم. ما باید ببینیم مردم در کف خیابان‌ها چطور زندگی می‌کنند و اصلا این زحمات گسترده‌ی شما نیز برای همین است.
احمدی‌نژاد در ادامه با مورد توجه قرار دادن نظام سلامت اظهار کرد: نظام سلامت به معنای پایش اولیه بهداشت و درمان است که البته این نظام نیازمند بازنگری است، باید روانش کنیم. در این نظام کیفیت دائما باید بالا برود و این شدنی است؛ چرا که ما دانش و استعداد و همت و سابقه‌ی تاریخی ایرانی و دستاوردهای عظیمی را داریم و این‌که باید بدانیم بالاخره هزینه‌های درمان برای هفت هشت دهک جامعه سنگین است. بنابراین باید کاری کنیم کسانی که گذرشان به این مسیر می‌افتد، هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند که این شدنی است.
وی هم‌چنین بحث پزشک خانواده را بااهمیت قلمداد و اظهار کرد: پزشک خانواده فقط این نیست که ۳۰ – ۴۰ هزار نفر نیروی جدید استخدام شود و دولت بودجه‌ای را بدهد، بلکه به این معنی است که ما نظام سلامت را به گونه‌ای طراحی کنیم که هزینه‌ها اعم از هزینه‌هایی که دولت، بیمه‌ها و مردم می‌پردازند، در جای خود به درستی مصرف شود و بعد از آن یک نظام پایش سلامت ملی شکل بگیرد.
رییس‌جمهور تاکید کرد: معتقدم اگر طرح پزشک خانواده را کامل و به خوبی اجرا کنیم، حتما هزینه‌های سرانه بهداشت و درمان کشور کاهش پیدا می‌کند. ضمن این‌که کسانی که واقعا در این عرصه مشغول خدمت هستند، نیز درآمد بالاتری خواهند داشت.
احمدی‌نژاد خطاب به مدیران حوزه سلامت کشور حاضر در این نشست گفت: خواهش می‌کنیم موضوع پزشک خانواده را در دستور کار قرار دهید و بدانید که می‌توان پایه‌ها و اسکلت‌های این طرح را در همین ۵-۶ ماه بنا گذارد.
وی هم‌چنین به میزان مصرف دارو در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: همه اذعان داریم که مصرف دارو نه به این معنا که حتما استعمال شود، بلکه به لحاظ حجم در کشور ما زیاد است و همه‌ی خانواده‌ها یک انبار دارویی در خانه‌ی خود دارند. پس یک اشکالی قبل از این موضوع وجود دارد که باید یک بازنگری لازم در این مسیر انجام شود و وقت این بازنگری هم‌اکنون رسیده است. در واقع ظرفیت سیستم موجود پر شده است.
رییس‌جمهور در ادامه بحث آموزش در نظام سلامت را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: من ایمان دارم که شما می‌توانید کارهای مهمی را در بحث آموزش عملیاتی کنید. چه اشکال دارد تمام این بچه‌هایی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند زیر دست شما بیایند؟ معمولا این بچه‌ها در این سطوح که درس می‌خوانند چیزی به دانش پزشکی کشور اضافه نمی‌کنند. وقتی هم خودشان به این‌جا می‌آیند به لحاظ رتبه‌ی پزشکی بالا نیستند. پس خوب است که همین جا درس بخوانند.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این ایده‌ی خوبی است که شما نه تنها از کشورهای اطراف، بلکه از همه‌ی کشورها دانشجوی پزشکی بگیرید. هم‌چنین در دوره‌های شبانه که حذف شده است هم دانشجوی پزشکی جذب شود. ما الان به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم نیروی انسانی صادر کنیم. بنابراین باید این کار انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که باید پرونده‌ی داروهای نوترکیب را جمع و جور کنیم، گفت: ما ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه‌ی دارو وارد می‌کنیم که این عدد در مقابل اراده‌ی شما چیزی نیست. شما برنامه‌ای تهیه کنید و من هر کمکی که در این راستا لازم باشد، انجام می‌دهم. شما می‌توانید برنامه‌ای تهیه کنید و بگویید در یک دوره‌ی زمانی نیاز داخل را فراهم می‌کنید.
رییس‌جمهور با بیان این‌که توقع ملت از جامعه‌ی پزشکی بالا رفته و این لطف خداست، گفت: وقتی انتظار جامعه از یک فرد یا یک قشر بالا می‌رود یک فرصت تعالی و افق پرواز برای او درست می‌شود. بنابراین شما بایداز چنین فرصتی استفاده و فاصله‌ها را پر کنید.
احمدی‌نژاد هم‌چنین اظهار کرد: من نمی‌خواهم بگویم که ما صد در صد هیچ تبادل دارویی با دنیا نداشته باشیم. بالاخره ما باید با دنیا مراوده داشته باشیم، اما زمانی که دارو یک ابزار فشار علیه یک ملت می‌شود، باید خودمان دست به کار شویم.
وی افزود: باید فاصله‌ای که بین بخش خصوصی و عمومی وجود دارد، مدیریت و بر آن نظارت شود و البته من در این راستا به شدت با تبدیل شدن بخش سلامت کشور به یک بخش صنعتی و تجاری مخالفم؛ چرا که در این بخش، بحث انسان و سلامت انسان‌ها مطرح است و اصلا از قدیم‌الایام کار پزشکی مقدس بوده، چرا که با انسان‌ها سر و کار داشته است و اطبا هم مباحث مالی را در محاسبات خود به کار نمی‌بردند.
رییس‌جمهور، رعایت اخلاق پزشکی را در این راستا حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اخلاق پزشکی نباید در این خلاصه شود که خانم‌هایی که در این بخش هستند، چطور چارقد سر کنند و یا این‌که آقایان چطور برخورد داشته باشند. بالاخره یک سری موازین دینی وجود دارد که همه آن را رعایت می‌کنند. ما باید در مسیر یک مبنای انسانی و اخلاقی گام برداریم و این موضوع را می‌شود دنبال کرد.
احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود که آنها را حرف دل نامید، گفت: باید بدانیم که همه‌ی ما رفتنی هستیم و خلق شده‌ایم که در بالاترین مراتب هستی زندگی کنیم و خداگونه شویم و در این مسیر فرصت این دنیا تنها فرصت و امکان این پرواز است و این موضوع همه‌اش در رابطه‌ی انسان و خدا خلاصه می‌شود.
وی با بیان این‌که هوشمندان عالم از این عالم، زندگی در آن و از خدا جز خود خدا را نمی‌خواهند، افزود: پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد و به خودی خود نه ارزش و نه ضد ارزش است. این‌که چطور از این پست‌ها عبور کنیم، ارزش و یا ضدارزش است.
رییس‌جمهور در ادامه گفت: به نظرم یکی از بهترین کانون‌هایی که می‌تواند فرهنگ انسان بودن را گسترش دهد دانشگاه‌ها است و تربیت انسانی که خودش را بشناسد در دانشگاه‌ها بسیار مهم است.
هم‌چنین در این نشست، محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت و درمان، عدالت، کیفیت و کارآیی را سه بخش اصلی برنامه‌ی سلامت عنوان و اظهار کرد: این‌که سهم پرداخت مردم از جیبشان به طور مستقیم کاهش پیدا کند و بیماران در زمان دریافت خدمت برای مسائل مالی خود دغدغه‌ای نداشته باشند، در بحث عدالت بسیار مورد توجه است.
وی هم‌چنین اظهار کرد: رعایت کرامت انسانی بیمار و رعایت استانداردها نیز در بحث کیفیت مدنظر قرار می‌گیرد.
طریقت منفرد گفت: باید ما از امکاناتی که نظام در اختیار ما می‌گذارد، هم‌چنین اعتبارات و تجهیزاتی که در بخش سلامت فراهم شده، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم که البته همه‌ی اینها در مواد مترقی قانون برنامه پنجم توسعه موجود است که باید با سرعت بیشتر اجرا شود.
هم‌چنین در این نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد و دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز مطالبی درخصوص نظام سلامت و انتظاراتی که در این حوزه دارند بیان کردند.
کد مطلب: 18963
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *