۰
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵
قاسم محبعلی:

از نظر غربی‌ها مسئله برجام خاتمه یافته

ادعای بلومبرگ،زمینه‌سازِ ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و شورای حکام است
قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در خصوص غنی سازی ۸۴ درصدری اورانیوم در ایران گفت: ادعای بلومبرگ نقض تعهدات ایران در همکاری با آژانس محسوب می‌شود. اگر آژانس چنین گزارشی را به شورای حکام بدهد، می‌تواند زمینه‌ساز ارسال مجدد پرونده ایران به شورای امنیت شود. پس از آن هم اگر شورای حکام آن را نقض یا عدم پایبندی تلقی کند ممکن است راجع به آن تصمیم بگیرد که چه برخوردی با آن داشته باشد.
از نظر غربی‌ها مسئله برجام خاتمه یافته
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خبرگزاری بلومبرگ هفته گذشته ادعا کرد که بازرسان آژانس، اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران پیدا کرده‌اند که غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این ادعا ضمن تاکید بر پایبندی ایران به ان پی تی و پادمان، بیان کرده است: طرح مواردی از این دست که باید در ارتباط‌های فنی و تخصصی و دیدارهای دوجانبه مورد تبادل نظر و بررسی قرار گیرد در رسانه‌ها نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای و جایگاه تخصصی خودش است. استفاده ابزاری از آژانس را برای سوءاستفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها قویا مردود می‌دانیم.
قاسم محبعلی، تحلیلگر سیاست خارجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت اثبات این ادعا، چه عواقبی برای ایران در پی خواهد داشت، گفت: «این مهم به نوعی نقض تعهدات ایران در همکاری با آژانس محسوب می‌شود. اگر آژانس چنین گزارشی را به شورای حکام بدهد، می‌تواند زمینه‌ساز ارسال مجدد پرونده ایران به شورای امنیت شود. پس از آن هم اگر شورای حکام آن را نقض یا عدم پایبندی تلقی کند ممکن است راجع به آن تصمیم بگیرد که چه برخوردی با آن داشته باشد.»
وی درخصوص اینکه آیا همانطور که سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرده است، ممکن است این امر یک ایراد فنی و امر متداول باشد، تصریح کرد: «این را باید از کسانی که در زمینه هسته‌ای تخصص دارند پرسید ولی چیزی که هست این است که آژانس فنی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین کسی است که می‌تواند در مورد این مسئله صحبت کند.»
محبعلی همچنین در پاسخ پرسشی درباره شواهد حاکی از مرگ برجام، گفت: «فکر می‌کنم از نظر غربی‌ها مسئله برجام خاتمه یافته است اما آنچه آن‌ها درموردش صحبت می‌کنند برجام نیست بلکه راه‌حل دیپلماتیک است که می‌تواند توافق جدید، خود برجام یا چیز دیگری باشد. بنابراین اگر نگاه کنید دیگر راجع به توافق 2015 صحبت نمی‌کنند اما هم امریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها همچنان در مورد راه‌حل دیپلماتیک صحبت می‌کنند.»
منبع:دیده بان ایران
کد مطلب: 190084
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *