۰
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۵

چین در سایه تنش با آمریکا بودجه نظامی خود را افزایش داد

چین قصد دارد که یک تریلیون و 553 میلیارد یوان(224 میلیارد دلار) برای عرصه دفاعی خود هزینه کند.
چین در سایه تنش با آمریکا بودجه نظامی خود را افزایش داد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،چین امروز یکشنبه اعلام کرد که بودجه نظامی خود را-که دومین بودجه نظامی در جهان بعد از آمریکاست-به میزان 7.2درصد در سال 2023 افزایش داده  است.
چین همچنین اعلام کرد که دولت این کشور باید«روابط صلح آمیز با تایوان رشد پیدا کند» و تدابیر قاطعی برای جلوگیری از جدایی این جزیره از چین اتخاذ شود.
افزایش بودجه نظامی چین امروز در گزارش وزارت دارایی این کشور اعلام شد که به مناسبت برگزاری دوره سالیانه  مجلس نمایندگان  منتشر شد.
چین قصد دارد که یک تریلیون و 553 میلیارد یوان(224 میلیارد دلار) برای  عرصه دفاعی خود هزینه کند. این هزینه کمتر بودجه دفاعی آمریکاست، هزینه دفاعی آمریکا سه برابر  چین است.
هر چند که تردیدهایی درباره  رقم اعلام شده به دلیل نبود هر گونه اطلاعاتی درباره جزئیات آن وجود دارد اما افزایش سالیانه بودجه نظامی چین باعث بی اعتمادی کشورهای همجوار چین به ویژه هند، ژاپن، فیلیپین و غیره می شود که با پکن نزاع های منطقه ای دارند. همچنین آمریکا به شدت حجم هزینه های نظامی چین به عنوان برجسته ترین رقیبش را  زیر نظر دارد تا از رویکردهای راهبردی و تلاش هایش برای پیشرفت ارتش اش مطلع شود.
«لی که چیانگ» نخست وزیر  چین امروز یکشنبه در سخنرانی خود در  پارلمان خواستار آن شد که کشورش رزمایش های ارتش را افزایش دهد و نیز آمادگی جنگی را بالا برده و در زمینه رویکردهای راهبردی ابتکاراتی را خلق کند.
این در حالی است که رهبران چین با چندین چالش در جبهه های مختلف رو به روهستند از جمله این چالش ها می توان به پرونده جزیره تایوان که از خودمختاری  در سایه حاکمیت چین برخوردار است،  حضور دریایی و هوایی نظامی چین در نزدیکی مناطق مورد مناقشه میان چین و همسایگانش در منطقه دریای جنوبی چین، اشاره کرد.
از سوی دیگر، مسئولان آمریکایی اخیرا چین را متهم کردند که برای حمله به تایوان طی سال های آینده برنامه ریزی می کند.
چین فعالیت های نظامی خود در  نزدیکی این جزیره را طی سه سال گذشته افزایش داده است و آن را پاسخی به تبانی میان تایوان و آمریکا توصیف کرده است.آمریکا صادر کننده اصلی سلاح به تایوان و نیز  مهمترین حامی اش در عرصه بین المللی است.
مطابق گزارش اندیشکده انگلیسی «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» (IISS)، ارتش چین دارای دو میلیون و ۳۵ هزار نیروی مرد و زن است. بر اساس این گزارش، چین به سرعت در حال تولید جنگنده‌های رادارگریز است و همزمان در تلاش برای تقویت نیروی دریایی خود است. پکن در حال حاضر، تنها سه ناو هواپیمابر در اختیار دارد که در مقایسه با ۱۱ ناو هواپیمابر ایالات متحده کم‌شمار است. انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نیز برآورد کرده که چین حدود ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد؛ بسیار کمتر از آمریکا و روسیه ولی بیشتر از بریتانیا و فرانسه است.
منبع:جماران
کد مطلب: 190996
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *