۰
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵

پیش بینی بورس فردا

بارقه‌های امید در بازار سرمایه
آخرین تحولات دلاری خبر از احتمال افزایش تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلا می‌دهد؛ جایی که میزبان ارز حاصل از صادرات شرکت‌هاست. این انتظار می‌تواند طرف تقاضا در بازار سرمایه را نیز تقویت کند و شاهد بازاری متعادل و رو به مثبت در بازار دوشنبه باشیم.
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نماگر‌های اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات یکشنبه بالاخره پس از دو روز معاملاتی پیاپی، سبزپوش شدند. هرچند رشد امروز بازار کم‌رمق بود اما باز هم شاخص کل را در آستانه کانال مهم 1.8 میلیونی قرار داد.
نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با ثبت بازدهی 0.43 درصدی در سوی مثبت دامنه نوسان خود، هفت هزار و 741 واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و 795 هزار و 955 واحدی ایستاد. لازم به ذکر است نماگر یاد شده در جریان معاملات یکشنبه تا محدوده یک میلیون و 799 هزار و 131 واحد نیز بالا رفت اما فشار عرضه ناشی از مقاومت روانی محدوده یک میلیون و 800 هزار واحد آن را تا محدوده ذکر شده کاهش داد.
در سوی سهام متوسط و کوچک‌تر بازار سرمایه وضعیت دادوستدها بهتر بود. شاخص هم‌وزن بازار بازدهی دو برابری نسبت به شاخص کل ثبت کرد و با رشد چهار هزار و 571 واحدی (0.86 درصد) به محدوده 537 هزار و 563 واحدی رسید.
برخی از کارشناسان معتقدند با متعادل شدن بازار پس از رشد شارپ ناشی از افزایش افسارگسیخته نرخ دلار به خصوص دلار مبادله‌ای شرکت‌ها، اقبال سهامداران به سوی سهم‌های کوچک و متوسط و همچنین سهام جامانده از رشد جلب خواهد شد.
نمود این گفته در معاملات پایان وقت روز یکشنبه نیز مشخص بود، جایی که به رغم فشار عرضه نسبتا زیاد در سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار در دقایق انتهایی معاملات، نماد‌های کوچک و متوسط بازار شرایط مطلوبی را تجربه کردند و تعداد زیادی نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند.
علت این استدلال را نیز باید در میان موانع و مشکلات سر راه بازار سرمایه جست؛ چرا که متغیرهای تاثیرگذار بر درآمد و سود که در معرض ریسک سیاست‌های ناگهانی و به ضرر شرکت‌ها قرار دارند، در شرکت‌‌های کوچک‌تر برای بازار سرمایه تا حد زیادی ملموس نیست. همچنین با نزدیک شدن به انتشار گزارش‌های فصلی و مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها انتظار می‌رود توجه به این دست نماد‌ها افزایش یابد.
اصلاح بازار سرمایه موقت است؟
آمار و ارقام نشان از آن دارد که طی هفته‌های اخیر تزریق نقدینگی جدید چه از طرف حقوقی‌ها و چه از طرف حقیقی‌ها به بازار صورت نگرفته است. به این معنی که رشد بازار صرفا با نقدینگی که از قبل در آن موجود بوده است اتفاق افتاده و پول جدیدی به آن وارد نشده است.
علت این اتفاق اما دلایل متفاوتی دارد؛ افزایش جذابیت بازار خودرو که به عنوان بازار موازی سهام شناخته می‌شود، باعث شده نقدینگی زیادی به سوی آن جذب شود. قصه آغاز واردات خودرو و ثبت‌نام متقاضیان بی‌آنکه حتی مدل خودرو مشخص‌ شده باشد را احتمالا شنیده‌اید. از سویی سنت بورس در روزهای پایانی سال همواره افزایش عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها جهت تامین مالی حقوق‌ و پاداش‌ پایان سال بوده است.
از آنجا که دلایل یاد شده موقتی‌ است می‌توان به رشد بازار نه در کوتاه‌مدت بلکه در میان‌مدت و بلندمدت امید داشت. چرا که عوامل ارزندگی بازار همچنان پابرجاست.
پیش بینی بورس دوشنبه
کارشناسان معتقدند رشد بازار سرمایه سرانجام فراخواهد رسید اما اینکه این رشد در این روزها رقم بخورد دور از انتظار خواهد بود.
از سویی با بلاتکلیف ماندن سهامداران و بورسی‌ها از جلسات گروسی در کشور حال نگاه‌ها به نشست او در وین خواهد بود؛ در این بین اما بیانیه کمی مثبت منتشر شده باعث کاهشی شدن بازار ارز شد و در حال حاضر دلار آزاد در محدوده 51 هزار تومان معامله می‌شود.
آخرین تحولات ارزی اما حاکی از آن است که خرید ارز از بازار دوم نیما برای همه صرافی‌های تضامنی دارای مجوز نیما آزاد شده است. در نتیجه انتظار می‌رود نرخ دلار در بازار متشکل یا همان نیمای دوم افزایش پیدا کند.
از این رو در جریان معاملات بازار دوشنبه 15 اسفند می‌توان انتظار شرایط متعادل و رو به مثبت نماگر‌ها را داشت.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 191025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *