۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵

سرعت اینترنت در منطقه:ایران پایین‌تر از کویت و عربستان

گزارش‌های اسپیدتست نشان می‌دهد که رتبه اینترنت ایران در بخش ثابت و موبایل پایین‌تر از کشورهای همسایه خود از جمله امارات و عربستان است که به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و فیلترینگ‌های گسترده اینترنت است.
سرعت اینترنت در منطقه:ایران پایین‌تر از کویت و عربستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جدیدترین داده‌های سایت اسپیدتست گویای آن بود که اینترنت موبایل کشور با یک رتبه نزول به ۵۶ و اینترنت ثابت کشور با دو پله سقوط به ۱۴۶ رسیده است. این در حالیست که وضعیت اینترنت در اغلب کشورهای همسایه بسیار متفاوت‌ است.
گزارش‌های اسپیدتست از رتبه کشورهای همسایه ایران، از جمله عربستان سعودی و امارات نشان می‌دهد که با توجه به سرعت بالاتر اینترنت در کشورهای با وسعت و جمعیت کمتر در کنار ایران به نظر می‌رسد سرعت اینترنت و پهنای باند در کشور نیاز به تقویت اساسی دارد.
وضعیت سرعت اینترنت موبایل در کشورهای همسایه
اینترنت موبایل در امارات، نه تنها به‌عنوان یکی از همسایه‌های ایران، بلکه به‌طور کلی در جدول اینترنت موبایل جهانی، در صدر قرار دارد و میانه سرعت دانلود آن 161.15 مگابیت‌برثانیه است.
کشور قطر در رتبه دوم جهانی و پس از امارات در بین همسایه‌های ایران، قرار گرفته که میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل آن 155.51 مگابیت‌برثانیه گزارش شده است.
پس از آن کویت در جایگاه سوم در میان کشورهای اطراف ایران و رتبه هفتم جهانی از نظر اینترنت موبایل قرار گرفته و میانه سرعت دانلود آن 109.93 مگابیت‌برثانیه اعلام شده است.
عربستان در چهارمین رتبه اینترنت موبایل در میان همسایه‌های ایران قرار دارد و با کسب رتبه نهم جهانی، میانه سرعت دانلود آن معادل  97.90 مگابیت‌برثانیه است.
این در حالیست که عربستان، دارنده سریع‌ترین سرعت دانلود با اینترنت ۵G در جهان شده است. وجود نسل پنجم اینترنت در عربستان سعودی باعث شده که در عربستان متوسط سرعت اتصال 4G که 28.9 مگابیت در ثانیه است، با اتصال 5G به 414.2 مگابیت در ثانیه می‌رسد.
ترکیه با میانه سرعت دانلود ۳۲.۲۸ مگابیت‌برثانیه، در رتبه هفتم کشورهای همسایه ایران قرار دارد و رتبه جهانی آن هم 65 است.
براساس آخرین آماری که اسپیدتست منتشر کرده است ایران نیز با میانه سرعت دانلود ۲۳.۱۰ مگابیت‌برثانیه، در رتبه ۷۷ جهانی در حوزه اینترنت موبایل قرار دارد.
توسعه اینترنت 5G در دنیا موجب افزایش سرعت اینترنت می‌شود؛ چرا که 5G نسل پنجم استانداردهای ارتباطات تلفن همراه است. این جانشین 4G است و وعده داده که سریعتر از نسل‌های قبلی باشد و در عین حال موارد استفاده جدیدی را برای داده‌های تلفن همراه باز کند.
این آمار براساس 4G نسل چهارم استانداردهای ارتباطات تلفن همراه است. 4G دسترسی به اینترنت فوق پهن باند را برای دستگاه‌های تلفن همراه فراهم کرده است. سرعت بالای انتقال داده، شبکه‌های 4G را برای استفاده در مودم‌های بی‌سیم USB برای لپ‌تاپ‌ها و حتی دسترسی به اینترنت خانگی مناسب کرده است.
مزایای 5G از سرعت‌های بیشتر (تا 10 برابر سریع‌تر)، تأخیر بسیار کمتر (تا 50 برابر کمتر) و ظرفیت بیشتر است که امکان اتصال همزمان دستگاه‌های بیشتری را فراهم می‌کند. با این حال اینترنت نسل پنجم در حال حاضر برای استفاده تجاری در دسترس قرار گرفته و در میان عموم مردم پیاده‌سازی نشده است.
وضعیت ایران در اینترنت ثابت چگونه است؟
در بخش اینترنت ثابت هم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای آغاز به کار خود اولویتش را توسعه فیبر نوری برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت ثابت قرار داده است، اما به نظر می‌رسد که رتبه ایران حتی در این بخش نیز از کشورهای اطراف کمتر است.
براساس رتبه‌بندی اسپیدتست رتبه ایران در بخش اینترنت ثابت رتبه 146 جهانی در میان 182 کشور را با سرعت میانگین 11.6 مگابایت برثانیه کسب کرده است.
امارات متحده عربی با سرعت میانگین 207.41 دارای رتبه چهارم جهانی در بخش اینترنت ثابت است. پس از آن در میان کشورهای همسایه ایران کویت رتبه دوم را با میانگین سرعت دانلود 126.44 مگابیت‌برثانیه به خود اختصاص می‌دهد.
قطر نیر با سرعت میانگین 89.39 مگابیت‌برثانیه رتبه 40 جهانی و رتبه سوم را در میان کشورهای همسایه ایران به خود اختصاص داده است. عربستان سعودی هم در جایگاه چهارم قرار گرفته که میانگین سرعت اینترنت آن 84.48 مگابیت‌برثانیه است.
براساس آمار اسپیدتست ترکیه هم در رده 107 جهانی اینترنت ثابت با سرعت 32.45 برثانیه قرار گرفته است. در نهایت ایران رتبه 146 را با میانگین سرعت 11.44 مگابیت بر ثانیه به خود خود اختصاص داده است.
این آمار نشان‌دهنده آن است که وضعیت اینترنت موبایل و ثابت در ایران از کشورهای همسایه خود بدتر است، در حالی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم ادعا می‌کند که سرعت اینترنت کاهش پیدا نکرده، بلکه فقط استفاده از فیلترشکن موجب تجربه اینترنت بی‌کیفیت و کم‌سرعت برای کاربران می‌شود.
با وجود این، آمارهای اسپیدتست نشان می‌دهد که کشورهای عربستان، ترکیه، امارات، عراق، عمان و آذربایجان در رتبه‌های بالاتری قرار دارند و کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکمنستان در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‎‌گیرند.
کد مطلب: 191109
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *