۰
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵

تــوافق ایران با آژانس می‌تواند یخ مذاکرات هسته‌ای را آب کند؟

تعلیق مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، پرونده پادمانی ایران را نیز به حالت انجماد فرو برد تا جایی که اجلاس سه ماه قبل شورای حکام با صدور قطع‌نامه‌ای شدید علیه ایران، تصمیم‌گیری نهایی در قبال پرونده پادمانی را به اجلاس ماه مارس موکول کرد.
تــوافق ایران با آژانس می‌تواند یخ مذاکرات هسته‌ای را آب کند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نشست فصلی ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد که شواهد، فقط چند روز پیش از این نشست از صدور قطع‌نامه‌ای شدیداللحن علیه ایران و حتی ارجاع پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد حکایت داشت؛ این در حالی است که نه‌تن‌ها قطع‌نامه‌ای صادر نشد، بلکه جو نشست با آنچه پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد، بسیار متفاوت بود.
آنچه موجب شد تا پرونده ایران همچنان در آژانس بماند و حداقل تا سه ماه آینده سایه تهدید ارجاع آن به شورای امنیت از سر تهران برداشته شود، به تحولات جمعه و شنبه هفته گذشته بازمی‌گردد که در جریان آن رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی ایران شد تا در موضوع همکاری‌های تهران با این نهاد در مورد پرونده پادمانی و دو مسئله جدیدی که در هفته‌های اخیر حول برنامه هسته‌ای ایران پیش آمده بود، با مسئولان سازمان انرژی اتمی مذاکره کند.
البته حتی پیش از این سفر نیز انتشار یک خبر از سوی نشریه وال‌استریت‌ژورنال، مقدمه‌ای مثبت و امیدوارکننده برای هفته‌ای بود که گذشت؛ این نشریه آمریکایی در گزارشی نوشته بود که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با توجه به گزارش نشریه بلومبرگ مبنی بر کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، خواستار ارائه پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای به شورای حکام به‌منظور محکوم کردن ایران هستند، اما ایالات متحده مخالف این قطع‌نامه است و واشنگتن می‌خواهد تا بازگشت سفر مدیرکل آژانس از تهران نسبت به اتخاذ تصمیم جدید دست نگه دارد.

در همین راستا نیز بیانیه صادرشده از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن دو طرف به توافقاتی به‌منظور تداوم همکاری برای بسته شدن پرونده مرتبط با مکان‌های ادعایی آژانس دست یافته بودند، موجب شد تا نشست هفته گذشته شورای حکام بدون صدور قطع‌نامه و فقط با درخواست از ایران برای همکاری با آژانس به کار خود پایان دهد. در بیانیه سه کشور اروپایی در پایان نشست شورای حکام آمده است: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق‌شده با توجه به اهمیت ادامه و تشدید برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است.»

گروسی در افتتاحیه این نشست از توافقات به‌دست‌آمده با ایران ابراز خرسندی کرده و گفته بود که بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی است.
مدیرکل آژانس با مروری بر توافقات به‌دست‌آمده گفت که ایران داوطلبانه با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است، موافقت کرده است. او با اشاره به اهمیت این مسئله و اینکه تیم فنی آژانس به‌زودی راهی تهران می‌شود بیان داشت: «کار مهمی در پیش داریم.»
در جریان مذاکرات وین، موضوع پرونده پادمانی ایران و ضرورت بسته شدن آن بار‌ها از سوی مقامات ایرانی به‌عنوان یکی از موانع احیای برجام مطرح شده بود. به همین منظور نیز بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در ماه‌های پایانی پیش از تعلیق طولانی‌مدت مذاکرات راهی وین شد تا طی مذاکره با طرفین توافق هسته‌ای، نقشه راهی را مطابق آنچه سال ۲۰۱۵ منجر به بسته شدن پرونده PMD شد در خصوص پرونده پادمانی طراحی کند. با این حال در روز‌هایی که ایران و ایالات‌متحده پاسخ خود را به پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام ارائه کرده بودند، تهران تصمیم گرفت تا الگوی دیگری برای بستن پرونده پادمانی پیشنهاد داده و خواستار مختومه شدن آن در چارچوب مذاکرات احیای برجام شود؛ موضوعی که غرب پیش از این نیز مخالفتش را با آن اعلام کرده بود و در آن مقطع نیز با مخالفت تروئیکای اروپایی و آمریکا مواجه شد.

پاسخ این چهار کشور به درخواست ایران این بود که آن‌ها پرونده پادمانی و موضوع چهار مکان ادعایی آژانس را موضوعی فنی می‌دانند که باید میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌و‌فصل شود و ۱+۴ و ایالات متحده صلاحیت تصمیم‌گیری در قبال آن را ندارند، درحالی‌که موضوع برجام و مذاکره برای احیای آن موضوعی سیاسی است.
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در مصاحبه با یک نشریه آلمانی در این ارتباط گفت: «متنی برای بازگشت به برجام از پاییز سال گذشته آماده شده، اما ایرانی‌ها تمایل داشتند ابتدا مسائل پادمانی خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌و‌فصل کنند.»

تعلیق مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، پرونده پادمانی ایران را نیز به حالت انجماد فرو برد تا جایی که اجلاس سه ماه قبل شورای حکام با صدور قطع‌نامه‌ای شدید علیه ایران، تصمیم‌گیری نهایی در قبال پرونده پادمانی را به اجلاس ماه مارس موکول کرد، اما سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران پرونده را از انجماد خارج کرده و سه ماه آینده برای همکاری تهران و آژانس حیاتی است چراکه نه‌تن‌ها شاید این سه ماه آخرین فرصت برای احیای همکاری دوجانبه، که شاید آخرین تلاش‌های فنی برای احیای یک توافق سیاسی باشد، زیرا نه‌تن‌ها این پرونده در غیاب آن توافق به سرانجام نخواهد رسید که آن توافق نیز برای اتخاذ به بسته شدن این پرونده نیاز دارد؛ با این حال در شرایطی که پرونده پادمانی به آرامی آماده حرکت می‌شود، اما هیچ نشانه و امیدی برای به حرکت درآمدن مذاکرات احیای برجام وجود ندارد.

از زمان آغاز تحولات مرتبط با اعتراضات داخلی در ایران و اتهام همکاری تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین، آمریکا و سه کشور اروپایی عنوان کردند که موضوع احیای توافق هسته‌ای را از اولویت سیاست خارجی خود خارج کرده‌اند. هرچند غرب به‌ویژه اروپا همواره نسبت به موضوعات مرتبط به حقوق بشری حساسیت داشته است، اما تجربه نشان داده که اگر منافع، حکم کند، توافقی مانند برجام با ایران به امضا می‌رسد و دغدغه‌های حقوق بشری نیز در شورای حقوق بشر به بحث و رأی‌گیری گذاشته می‌شود. در نتیجه آنچه تاکنون بار‌ها نیز در بیان تحلیلگران به آن اشاره شده، موضوع اتهام ارسال پهپاد به روسیه و استفاده مسکو از این پهپاد‌ها در جریان تهاجم به اوکراین است که موجب شد سیاست اعلامی غرب عدم تمایل به بازگشت به پای میز مذاکره با ایران باشد.
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با فصلنامه سیاست خارجی به این موضوع اشاره کرده بود که تهران به دلیل سه مسئله عمده از جمله وضعیت داخلی ناشی از مرگ مهسا امینی، روابط نظامی با روسیه و ارسال پهپاد به این کشور در حال جنگ با اوکراین که به گفته او برای اتحادیه اروپا بسیار مهم تلقی می‌شود و نیز مسئله برجام و بن‌بست مذاکرات هسته‌ای در کانون طوفانی بزرگ قرار گرفته که خود آن را رقم زده است.
هماهنگ‌کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام بر این مسئله نیز تاکید می‌کند که «آن‌ها (ایرانی‌ها) اکنون احتمالاً تمایل بیشتری به بازگرداندن برجام دارند، زیرا در این طوفان قرار گرفته و فکر می‌کنند ساده‌ترین راه خروج از آن برجام است، اما صادقانه بگویم چارچوب مورد نیاز برای آن در حال حاضر وجود ندارد.»
سینا عضدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن و شیرین هانتر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون در پاسخ به پرسش‌های هم‌میهن به سه سوال عمده در رابطه با ارزیابی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و تاثیر احتمالی آن بر آغاز مجدد مذاکرات برای احیای برجام و موانع بازگشت طرفین به پای میز مذاکره پاسخ گفتند.
کد مطلب: 191728
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *