۰
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۳

سفیر چین: ایران جایگاه مهمی در طرح کمربند-راه خواهد داشت

«چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران با اشاره به جایگاه تاریخی ایران در جاده ابریشم، تصریح کرد ایران در طرح جدید چین با عنوان کمربند-راه نیز نقشی مهم ایفا خواهد کرد.
سفیر چین: ایران جایگاه مهمی در طرح کمربند-راه خواهد داشت
به گزارش مردم سالاری آنلاین،چانگ هوآ گفت: ایران از دیرباز یک نقش مهم به عنوان چهارراه حیاتی و تعیین کننده در جاده ابریشم داشت و امروز هم نگاه شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به ایفای نقش ایران در طرح کمربنده-راه مثبت است و در جریان سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلام ایران به پکن نیز اسناد زیادی امضا شد که بخشی از آن هم مربوط به همکاری های دو کشور در حوزه کمربند-راه است.
وی افزود: علاوه بر این، چین و ایران و سند همکاری ۲۵ ساله با هم امضا کرده اند و طرح کمربنده-راه نیز در بخشی از این سند همکاری ذکر شده و دو کشور با کمک یکدیگر می توانند این سند همکاری را محقق کرده و به مرحله اجرا برسانند.
چانگ هوآ گفت: با توافق سران دو کشور، ایران همچون گذشته که جایگاه مهمی در جاده ابریشم داشت، در طرح جدید کمربند-راه نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
وی در خصوص اهمیت توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط با نقش میانجی گرانه چین هم گفت: در روزهای گذشته، شاهد نتایج مهمی در روابط ایران و عربستان بودیم که در نشست مشترک ایران و عربستان چین در پکن رخ داد و این دستاورد مهم حاصل ارداه سیاسی هر سه کشور بود.
چانگ هوآ گفت: رویداد خوب از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از سفر حدود دو ماه قبل شی جینپینگ به عربستان و سپس هم سفر ماه گذشته رئیس جمهوری ایران به چین و رایزنی های رئیس جمهوری چین با سران دو کشور ایران و عربستان رخ داد.
سفیر چین در تهران گفت: چین تمایل دارد که به عنوان یک کشور کمک کننده وحمایت کننده از صلح و ثبات منطقه خاورمیانه، نقشی مفید و سازنده ایفا کند و از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض به کمک نقش میانجی گرانه چین هم حکایت از همین موضوع دارد.
وی افزود: این توافق خوب میان ایران و عربستان نشان می دهد تمام مسائل و پیچیدگی های موجود در عرصه بین المللی را می توان از طریق گفت و گو حل و فصل کرد به شرطی که همه طرف ها اراده جدی برای انجام گفت و گوهای سازنده داشته باشند.
چانگ هوآ تاکید کرد: چین عمیقا اعتقاد دارد که سرنوشت و امور داخلی منطقه خاورمیانه باید در دست مردم و کشورهای همین منطقه باشد و مداخله جویی طرف های خارجی در این منطقه سازنده و قابل پذیرش نیست. چین نیز تمایل دارد تا به عنوان یک کشور طرفدار صح و ثبات و آرامش در جهان، بدون اینکه قصد مداخله جویی و یا اهداف خودخواهانه داشته باشد، به تقویت صلح و ثبات خاورمیانه کمک کند زیرا معتقد است تقویت ثبات و آرامش در هر نقطه از جهان، به نفع همه کشورها و ملت ها است.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 192100
برچسب ها: سفیر چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *