۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۰
رییس‌جمهور:

ملت ایران تاریخ پرفراز و نشیبی دارد

رییس‌جمهور گفت: ملت ایران بیدار شده است، اقیانوس ملت ایران به تلاطم آمده است و این اقیانوس تمام آلودگی‌ها را پاک می‌کند. حتی اگر این آلودگی‌ها خیلی بزرگ و در درون ملت و یا سیستم حکومتی باشد.
به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت امیرکبیر با ابراز خرسندی از حضور در مراسمی که به نام «قهرمان بزرگ ملت ایران؛ امیرکبیر برپا شده است» و با بیان این‌که «امیرکبیر برای ملت ایران چهره‌ای آشناست» اظهار کرد: اگر بخواهیم بحث امیرکبیر را به درستی بشناسیم، باید نگاهی ولو کوتاه به تاریخ این سرزمین داشته باشیم.
وی با اشاره به موقعیت ایران در طول تاریخ گفت: ملت ایران جزو پرافتخارترین ملت‌های عالم است، ملت ایران همواره ملتی خداجو، یگانه‌پرست، عدالت‌خواه و مهربان بوده است. ملتی هنرمند، زیبادوست، کمال‌آفرین و کمال‌جو.
وی یادآور شد: در یک دوره طولانی از تاریخ فقط ملت ایران بوده و امروز اگر نام و نقش ملت ایران و تمدن‌آفرینی و فرهنگ‌سازی آن از ذخیره تمدن و فرهنگ جهان برداریم، چیز قابل ملاحظه‌ای از آن باقی نمی‌ماند.
رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «به لحاظ انسانی ملت ایران، یگانه تاریخ است و در هر عرصه‌ای؛ از جمله در تربیت دانشمندان، هنرمندان ، قهرمانان در ساخت‌وساز شهرها، معماری، شیوه زندگی در اوج بوده است» اظهار کرد: ملت ایران بارها و بارها اوج قله‌ها را فتح کرده و به لحاظ طبیعت، سرزمین ایران، سرزمینی منحصربه‌فرد است. همه ذخایر، معادن و زیبایی‌های طبیعی مورد نیاز یک ملت برای ساختن یک زندگی سعادتمند در این سرزمین وجود دارد و در واقع سرزمین ایران سرزمینی پربرکت، پرنعمت و پرآوازه است و وقتی همه خوبی‌ها دور هم جمع می‌شوند، دشمنی‌ها شکل می‌گیرد. در طول تاریخ ملت ایران با دشمنی‌های زیادی مواجه بوده است؛ کسانی که تصور می‌کردند در صورت اشغال ایران تمام خوبی‌ها و ارزش‌های این ملت به آن‌ها منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: در طول بیش از ۷ هزار سال تمدن و فرهنگ ایران، بزرگی و عظمت ملت ایران از یک سو مورد حسادت و از سوی دیگر مورد طمع بدخواهان و دشمنان بوده است و در واقع می‌توان گفت پرفراز و نشیب‌ترین تاریخ یک ملت متعلق به ملت ایران است.
وی با بیان این‌که «همواره دو عامل موجب عزت، سرافرازی و تداوم حرکت کمالی ملت ایران بوده است» ادامه داد: عامل اول؛ روح جمعی ملت ایران و حضور ملت ایران در صحنه‌های تصمیم‌گیری و اداره و پیشبرد کشور بوده است. در هر مقطع تاریخی که روح جمعی ملت ایران شکل گرفته و اراده ملی ایجاد شده، اعتماد به نفس ملت ایران در اوج قرار گرفته و ملت با احساس عزت، اداره کشور و پیشبرد آن را به دست گرفته، آن‌جا نقطه اوج و درخشش ملت ایران است ولی هرگاه روح جمعی ملت ایران به خاموشی گراییده است و اعتمادبه‌نفس ملی و عزت آن خدشه‌دار شده است، آن‌جا مقطع فرود و حضیض ملت ایران بوده است.
رییس‌جمهور عامل دوم را عبارت از حاکمان و مدیر صالح عنوان کرد و گفت: هرگاه مدیران صالح از متن مردم برآمده‌اند و به توانمندی‌های ملت اعتماد داشته‌اند، به موجودیت عظیم ملت ایران باورمند بوده‌اند، فرصت‌های متعالی برای این ملت و باطبع آن برای بشریت فراهم شده است و هرگاه یکی از این دو عامل دچار تزلزل شده است، مصیبت‌ها آغاز شده است.
وی تاکید کرد: بدخواهان و دشمنان ملت ایران همیشه این دو عامل را هدف قرار گرفته‌اند و چندین بار ایران برای این‌که حاکمیت ملت ایران از آن‌ها گرفته شود، اشغال شد. از سوی دشمنان طراحی‌های تاریخی برای تحقیر ملت ایران شد و آن‌ها سعی کردند که ملت ایران را از صحنه بیرون کنند، اعتماد به نفس و عزت ملت ایران را بگیرند.
وی گفت: وجود دشمنان خارجی از یک سو و حضور انسان‌های ناصالح و به لحاظ شخصیتی تحقیر شده در مراکز قدرت این سرزمین دو عامل افول و حضیض ملت ایران در دوره‌های گوناگون بوده است.
احمدی‌نژاد افزود: مقاطعی در تاریخ این مملکت وجود داشته که مردم در صحنه نبوده‌اند. روح جمعی به ضعف گراییده است ولی قهرمانان شجاع این سرزمین، کاروان ملت ایران را به سمت قله‌ها هدایت کرده‌اند و در برابر دشمنی‌ها و هجمه‌ها ایستاده‌اند و ملت را پیروز کرده‌اند. در مقاطعی نیز بوده است که حاکمان ناصالح در مراکز قدرت قرار داشتند و شایستگی لازم را برای نمایندگی ملت ایران نداشتند اما ملت هوشیار در صحنه بوده است، روح جمعی ملت ایران بیدار بوده و در این مقاطع هم دشمنان نتوانسته‌اند کار چندانی را بکنند.
وی گفت: تلخ‌ترین مقاطع تاریخ ایران زمانی است که ملت صحنه را ترک کرده است، روح جمعی ملت ایران ضعیف شده است. به ملت ایران فقر تحمیل شده است و حاکمان ناسالم بر مراکز قدرت قرار داشتند. در این مقاطع هم قهرمانان ملت به پا خواسته‌اند، ستاره‌هایی طلوع کرده‌اند، ولی به خاطر وجود و طراحی‌های دشمنان خارجی و داخلی و بعضا همراهی این دو، این ستارگان نیز به خاموشی گراییده شده‌اند و یکی از این مقاطع دورانی است که شهید امیرکبیر به پا خواست.
وی به وضعیت کشور در زمان امیرکبیر اشاره کرد و یادآور شد: در آن دوران ایران به خاطر دو جنگ پی در پی شکست‌های گسترده‌ای را متحمل شده بود، بخش‌هایی از ایران جدا شده بود، وضعیت اقتصادی نابسامان و شرایط روحی ملت ایران شکننده بود، بیگانگان بر مقدرات کشور حاکم شده‌ بودند و سردمداران حکومت برای دفاع از خود و جلو بردن کارهای خود به پرچم بیگانگان متکی بودند، سرحداد در هم ریخته و بیگانگان در ایران حکومت می‌کردند و ملت مظلوم ایران در خارج از صحنه حضور داشتند؛ سران حکومت در برابر ملت مستبد، دیکتاتور و خشن بودند و در برابر اجنبی تسلیم و در واقع بی‌کفایت‌ترین مردان تاریخ در این کشور حاکم شده بودند. از سوی دیگر بخش وسیعی از دنیا در حال پیشرفت‌های علمی و صنعتی بود. در چنین شرایطی یک مرد برخاست و آن میرزاتقی‌خان امیرکبیر بود. امیرکبیر در آن مقطع کار سختی در پیش داشت. چون باید در چندین جبهه می‌جنگید.
رییس‌جمهور در ادامه به خصوصیات و ویژگی‌های امیرکبیر اشاره کرد و گفت: امیرکبیر از دل ملت، وابسته به ملت و مردی مومن و موحد بود. به توانمندی‌های ملت ایران جایگاه و عظمت‌شان اعتقاد داشت، به تاریخ ایران آشنا بود و به دنبال استقلال و پیشرفت این سرزمین بود، امیرکبیر پایبند به عدالت بود و در راستای صیانت از امنیت و کرامت تلاش می‌کرد. او دشمن حاکمیت اجنبی بر این سرزمین نورانی بود.
وی در ادامه با اشاره به شرایط سختی که امیرکبیر در آن قرار داشت و طرح این پرسش که امیرکبیر باید در این شرایط چه کاری انجام می‌داد؟ گفت: او باید از حقوق ملت ایران دفاع می‌کرد. باید در برابر استبداد و بیگانگان و خودخواهی‌ها می‌ایستاد، امنیت را برقرار می‌کرد، آبادانی و پیشرفت ایجاد می‌کرد و او در طول دوران صدراعظمی خود کارهای بزرگی را انجام می‌داد. دست اشرار را قطع کرد، بینی دشمنان را به خاک مالید، بازار را کنترل کرد، کارخانه‌هایی ایجاد کرد، ارتش ایران را بازسازی و دارالفنون را تاسیس کرد.
وی با تاکید بر این‌که «امیرکبیر نماد قهرمانان این ملت است» گفت: امیرکبیر در دورانی ظهور کرده بود که ملت ایران در خواب عمیقی که از سوی دشمنان به این ملت تحمیل شده بود، فرو رفته بود.
احمدی‌نژاد خطاب به امیرکبیر گفت: ای بزرگ، ای شهید؛ امروز ملت ایران در اوج بیداری است و صدها و هزاران امیرکبیر در این سرزمین می‌بالند. خون تو در رگ‌های این میهن جاری شده است و دشمنانی که یک روز فقر و تحقیر را به ملت ایران تحمیل می‌کردند، امروز در فراز و نشیب سقوط قرار دارند.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های ملت ایران نیز گفت: ملت ایران در مسیر صعود قرار گرفته است و البته این به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد و یا این‌که من یا امثال بنده خیلی خوب کار می‌کنیم، بلکه امروز روح جمعی ملت ایران بیدارتر، مصمم‌تر و حاضرتر از همه مقاطع تاریخی این سرزمین در صحنه حضور دارد و من یقین دارم هرکسی تحت هر عنوان و منصبی تصور کند که می‌تواند شرایط دوران امیرکبیر را به ملت ایران تحمیل کند، حتما در اشتباه بزرگی قرار دارد و به زودی به اشتباه خود پی می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: ملت ایران بیدار شده است، اقیانوس ملت ایران به تلاطم آمده است و این اقیانوس تمام آلودگی‌ها را پاک می‌کند. حتی اگر این آلودگی‌ها خیلی بزرگ و در درون ملت و یا سیستم حکومتی باشد. ملت ایران امروز در حرکت است؛ گرچه آرزوی حسودان و دشمنان جهت در بر کشیدن ملت ایران و خاموش کردن روح جمعی ملت ایران پابرجاست ولی من به عنوان عضو کوچکی از ملت ایران به شما اطمینان می‌دهم هرگز آن دوران تاریک در آینده ملت ایران تکرار نمی‌شود و حرکت ملت ایران به فضل الهی این ملت را تا اوج قله‌های عزت به پیش خواهد برد. البته موانعی از درون و بیرون هست، دست‌اندازی‌هایی وجود دارد اما من اطمینان دارم که ملت ایران از این موانع عبور می‌کنند و آینده متعلق به ملت ایران است. ملت ایران در طول تاریخ پرچم‌دار توحید و عدالت بوده است و امروز جهان تشنه عدالت و توحید است و تجسم عشق و عدالت و پرچمدار عشق و عدالت در انتظار ملت ایران و جامعه بشری است.
رییس جمهور گفت: مطمئن هستم تمام آرزوهای امیرکبیر و امیرکبیرها و قائم‌مقام‌ها و بزرگان این سرزمین با عزت و افتخار محقق می‌شود و امیرکبیر زنده است چون ایران زنده است.
به گزارش ایسنا در حاشیه این مراسم از سند تقسیم آب رودخانه کرج در زمان امیرکبیر رونمایی شد.
حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، بقایی معاون اجرایی رییس‌جمهور، حسینی وزیر ارشاد، طریقت منفرد سرپرست وزارت ارشاد، ملک‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی، ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس‌جمهور، همسران شهدای هسته‌یی از جمله شهید علی‌محمدی و شهید شهریاری و تعدادی از هنرمندان از جمله ایرج راد، داریوش ارجمند، شریفی‌نیا حضور دارند.
در این مراسم همچنین، بانک جامع اطلاعات میراث فرهنگی نیز رونمایی شد.
در پایان این مراسم نیز از سوی یک هنرمند اصفهانی به نام استاد شمس‌علی، ردایی سنتی به رییس‌جمهور اهدا شد.
ارکستر آکادمیک تهران به خوانندگی سالار عقیلی و به رهبری امین صارمی به اجرای برنامه پرداخت و استاد کریمخان نیز به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام رضا(ع) با خواندن اشعاری مداحی کرد.
کد مطلب: 19215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *