۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

جمع‌آوری نظرات معلمان در خصوص کتاب‌های درسی

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۳۹ هزار ساعت آموزش توسط گروه‌های آموزشی درسی در دوره ابتدایی در سراسر کشور برگزار می‌کنیم که هدف از دوره ها این است که نظرات معلمان از دل کلاس‌های درس در خصوص کتب مدارس و برنامه‌های درسی، شیوه‌های ارزشیابی و تدریس جمع آوری شود.
جمع‌آوری نظرات معلمان در خصوص کتاب‌های درسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «محمد محمدی» مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد محتواهای کتب درسی و پیشنهادات معاونت ابتدایی به سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: در خصوص محتوای برنامه درسی چند سالی است روی بسته آموزشی صحبت می‌شود که یکی از اجزای این بسته، کتب درسی است. ما به دنبال بسته‌های آموزشی هستیم که می‌تواند شامل کتاب، نرم افزارهای مختلف، ابزارها و تجهیزات گوناگون شود. 
او تصریح کرد: آموزش و پرورش ما متمرکز است و کتاب درسی به همین جهت از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است. متولی محتوای کتب اگرچه سازمان پژوهش و برنامه ریزی است، اما ما با شبکه گروه‌های آموزشی که در سراسر کشور داریم، کارهایی انجام می‌دهیم. ما حدود ۳۹ هزار ساعت آموزش توسط گروه‌های آموزشی درسی در دوره ابتدایی در سراسر کشور برگزار می‌کنیم که هدف از دوره ها این است که نظرات معلمان از دل کلاس‌های درس در خصوص کتب مدارس و برنامه‌های درسی، شیوه‌های ارزشیابی و تدریس جمع آوری شود. این نظرات در منطقه پالایش می‌شوند و در استان نیز مجدد پالایش و جمع‌بندی می‌شود و وقتی به دست ما می‌رسد، ما نیز نتایج را به سازمان پژوهش تقدیم می‌کنیم و این ارتباطی مستمر است. 
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: نکات جمع آوری شده ای که سازمان پژوهش در خصوص آن پاسخی دارد را به سرعت در کانال خودمان بارگذاری می‌کنیم و از سوی دیگر نظراتی که لازم است در کتب درسی اعمال شود را به مولفین و مسئولان تالیف کتب و چاپ می‌رسانیم. 
محمدی در ادامه افزود: بحث محتوای کتب و برنامه درسی پیچیده و فنی است و به راحتی نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. در مورد کلیات موضوع و علم نافع و غیرنافع بودن، هر هفته با همکاران ارتباط داریم و بحث می‌کنیم که کدام مباحث امروز نافع و کدام غیرنافع است. ما روی ارتباط محتوای کتاب درسی با زندگی دانش آموز، جامعه و خانواده متمرکز هستیم. همچنین انطباق داشتن محتوای درس با اقتضائات روز فناوری نیز برای ما مهم است و خیلی از طرح‌هایی که قرار است در قالب کتاب درسی به بچه‌ها ارائه شود را در جامعه‌ای محدود آزمایش می‌کنیم. 
او اضافه کرد: در محتوای کتب درسی نظرات متخصصان این امر، نیاز جامعه و ذی نفعان (دانش آموز، والدین و همکاران آموزش و پرورش) باید مدنظر قرار داد. ما مدام برنامه گروه‌هایی که داریم را رصد و پالایش می‌کنیم و نتایجش را به صورت دسته‌بندی شده به سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم. 
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در مورد بسته‌های آموزشی و محتوای آن نیز توضیح داد: بسته‌ها به این صورت است که شامل کتاب دانش آموز، طراحی آموزشی تلفیقی، راهنمای گام به گام تدریس برای معلم و… می‌شود. در این بسته فایل‌های گوناگون، صوت و… وجود دارد و معلم می‌تواند از آنها در تدریس خود استفاده کند. معلمان در ۸ هزار و ۳۰۰ کلاس اول ابتدایی کشور از مهرماه سال جاری با بسته‌ای کاملا آموزشی و به روز درس می‌دهند. بنابراین ما در بلند مدت دنبال چنین طرح‌هایی هستیم که در برگیرنده دروس در مقاطع مختلف است. 
محمدی با بیان اینکه چنین بسته‌های آموزشی برای کلاس‌های چندپایه نیز طراحی شده است، بیان کرد: ما برای حدود ۵۰ هزار کلاس چندپایه‌ای که در کشور داریم، بسته آموزشی تلفیقی را طراحی کرده‌ایم معلم کلاس چند پایه مشکلات متعددی دارد؛ زمانش کافی نیست، باید به دانش آموزانی با پایه‌های تحصیلی مختلف درس بدهد.ما برای چنین معلمی در بسته‌های آموزشی، ابزار و چگونگی تدریس در شرایط خاصی که تجربه می‌کند را طراحی کرده ایم.
کد مطلب: 192196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *