۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰

اهداف روسیه از تجاوز به اوکراین محقق نشده است

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: در جریان تجاوز روسیه به اوکراین، ناتو تقویت شد و اتحاد میان آمریکا و اروپا قوت گرفت و همه این‌ها دستاوردهایی بود که رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هدیه کرد.
اهداف روسیه از تجاوز به اوکراین محقق نشده است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، افشار سلیمانی، در پاسخ به این پرسشکه در ماه پایانی سالی که گذشت شاهد یک ساله شدن تهاجم روسیه به اوکراین بودیم؛ ارزیابی شما از این یک سال و فراز و نشیب آن چیست، گفت: ارزیابی در خصوص اقدام‌های تجاوزکارانه ولادیمیر پوتین در تهاجم به اوکراین بسیار راحت‌تر از گذشته است چرا که بیش از یک سال از این تهاجم گذشته و روسیه هیچ دستاوردی نداشته و هیچ کدام از اهداف این اقدام کرملین محقق نشده است و رئیس‌جمهور این کشور نه تنها در میان سیاستمداران دنیا به عنوان یک رهبر ضعیف و شکست خورده است، در میان افکار عمومی جهان هم باخته و موقعیت روسیه را به قدری ضعیف کرده که دیگر از این کشور به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای هم نمی‌توان یاد کرد. اگرچه امروز مسکو به داشتن بمب اتم می‌نازد اما این هم جزو موارد بلوف روسیه است که هرچند ابراز نگرانی هم می‌شود اما چنین اقدامی موجب محو روسیه خواهد شد.
وی ادامه داد: پوتین نه تنها در داخل نیز به مردم کشورش سودی نرسانده و به ویژه جوانان از این کشور فرار می‌کنند، توسعه و پیشرفت این کشور انتظارها را برآورده نکرده است. پتانسیل انرژی را از دست داده و امنیت حمل و نقل به اروپا را از دست داده و تا اینجای کار که ایستاده در مقابل کشوری است که به مراتب از روسیه ضعیف‌تر است. روسیه در این تجاوز دچار اشتباه استراتژیک شد و تنها روی کاغذ بخشی از خاک اوکراین را به خود ضمیمه کرده است اما چیزی عایدش نشده و آن‌ها هم امروز صحنه نبرد هستند. روسیه به عنوان یک کشور بزرگ با مواهب خدادادی می‌توانست بدون نیاز به کشورگشایی قدرت خود را داشته باشد. 
وی افزود: رئیس‌جمهوری روسیه از یک طرف می‌خواهد پیروز میدان نبرد باشد و با همان مناطقی که به خاک این کشور ضمیمه شده جنگ را به پایان ببرد اما اجازه این اقدام به مسکو داده نمی‌شود. کرملین می‌خواست از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کند که با همین اقدام ناتو با روسیه همسایه شده است و بیشترین کمک را هم اعضای ناتو به کی‌یف می‌کنند و روسیه حتی در زمستان هم نتوانست با بمباران زیرساخت‌های اوکراین کار به جایی ببرد و مردم و رئیس‌جمهوری اوکراین در کنار هم ایستادند و دستاوردهای زیادی در عرصه بین‌الملل کسب کردند.  
این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز پیش روی روسیه در فصل بهار و اینکه آیا صحنه میدانی این بحران در ماه‌های آینده تغییر محسوسی خواهد داشت، گفت: در فصل بهاری که در پیش داریم و هوا مساعد می‌شود با توجه به اینکه نظرات عوض نشده و روسیه نمی‌خواهد خاک اوکراین را ترک کرده و شرایط را به پیش از حمله بازگرداند، طبیعتا جنگ ادامه پیدا خواهد کرد و ناتو و متحدان آسیایی آمریکا موضوع امنیت خود را در دستور کار قرار می‌دهند تا مانع از پیروزی روسیه شوند. زمستان سختی که روسیه و حتی ایران روی آن حساب باز کرده بودند دستاوردی برای روسیه نداشت و غرب تلاش کرد تا از این چالش عبور کنند چرا بحث امنیت مطرح بود و ایستادگی صورت گرفت.
وی افزود: در جریان این تجاوز روسیه ناتو تقویت شد و اتحاد میان آمریکا و اروپا قوت گرفت و همه این‌ها دستاوردهایی بود که پوتین به غرب هدیه کرد و تحریم گسترده روسیه تاثیر خودش را در آینده بیشتر خواهد گذاشت و امروز کرملین در بدترین شرایط خودش قرار دارد و تداوم این شرایط ممکن است تحولات داخلی را در روسیه در پی داشته باشد.  امروز بهترین کار برای پوتین این است که برای پایان جنگ وارد مذاکره شود. 
سلیمانی در پاسخ به این پرسش که بازیگران مهم این صحنه در ماه‌های آینده چه استراتژی‌ای را در دستور کار قرار می‌دهند، گفت: به نظر می‌رسد این جنگ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد چرا که روسیه همچنان بر مواضع خودش ایستاده و اوکراین و حامیانش هم مصمم هستند که مانع از پیروزی روسیه شوند و قطعا حمایت‌های تسلیحاتی از کی‌یف ادامه خواهد یافت و احتمالا سلاح‌های جدیدی هم که تا امروز استفاده نشده به این کشور ارسال خواهد شد. آموزش‌های نظامی سربازان اوکراین همچنان ادامه دارد و بودجه‌های زیادی اختصاص داده خواهد شد. تلاش چین برای آتش‌بس به جایی نرسید و مورد استقبال قرار نگرفت. شواهد حاکی از این است که شرایط تداوم خواهد یافت.  
وی افزود: استراتژی بازیگران بین‌المللی این است که اجازه پیروزی روسیه را ندهند چرا که این پیروزی احتمالی تبعات سنگین امنیتی و سیاسی برای غرب خواهد داشت و فرصتی که پوتین در اختیار رقبا گذاشته به خوبی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و اتحاد غرب بیش از پیش تقویت خواهد شد تا روسیه تا جایی که ممکن است تضعیف شود. 
کد مطلب: 192197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *