۰
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰

فروش متری مسکن چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

در سالی که گذشت بحث راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بورس داغ شد؛ ابزار جدیدی که بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند به تنهایی در بازار مسکن اثرگذار نخواهد بود و دولت باید علاوه بر این طرح بر روی تولید و عرضه مسکن و همچنین تقویت قدرت خرید مسکن اقدام و تمرکز کند.
فروش متری مسکن چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالی مسئولان بازار سرمایه معتقد هستند فروش متری مسکن باعث دور زدن رکود این بازار می‌شود که بسیاری از کارشناسان مسکن اعلام کرده‌اند، دولت علاوه بر این طرح، باید بر روی تولید و عرضه مسکن تمرکز کند.
در سالی که گذشت بحث راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بورس داغ شد؛ ابزار جدیدی که بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند به تنهایی در بازار مسکن اثرگذار نخواهد بود و دولت باید علاوه بر این طرح بر روی تولید و عرضه مسکن و همچنین تقویت قدرت خرید مسکن اقدام و تمرکز کند.
فرشید ایلاتی کارشناس مسکن با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات و فروش متری مسکن اثر چندانی بر بازار مسکن نخواهد گذاشت و بالعکس این بازار با فروش متری و سانتی‌متری با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، گفت: بازار مسکن نیازمند افزایش تولید و عرضه است.
او ادامه داد: تنها اثری که صندوق املاک و مستغلات و فروش متری بر جای خواهد گذاشت، بر بازار بورس است.
همچنین عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: بازار مسکن با طرح فروش متری مسکن به سرانجام نمی‌رسد و این بازار همچنان در رکود تورمی به سرخواهد برد.
او گفت: بازار مسکن نیاز به طرح فروش متری ندارد بلکه در این بازار باید عرضه و تقاضا برابر باشد تا شاهد بهبود شرایط باشیم.
طبق بررسی‌های صورت گرفته نیز مشخص شد وزارت راه وشهرسازی تمایلی به اجرای این طرح ندارد و تمرکز بیشتر دولت بر روی طرح نهضت ملی مسکن و اجرایی شدن طرح تخصیص زمین به متقاضیان است. براساس این گزارش  سال ۹۶ صندوق زمین و ساختمان نسیم راه‌اندازی شده بود که بعد از گذشت چند سال این صندوق ورشکست و تمامی املاک و واحدهای این صندوق توسط بانک مسکن خریداری شد.
مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات اعلام کرده بود با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه‌گذاری کند احتیاج به سرمایه زیادی دارد، اما در این صندوق‌ها سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند از سود این بازار بهره‎‌مند شود.
وی در ادامه گفت: این صندوق‌ها نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در املاک را بالا برده و با دور زدن رکود بازار مسکن به دلیل وجود بازارگردان و خرید و فروش روزانه می‌توان هر زمانی دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرد. همچنین سرمایه‌گذار علاوه بر کسب سود از افزایش قیمت این املاک، می‌تواند از اجاره این املاک به صورت سالانه و شش ماهه سود کند.
عشقی ادامه داد: همچنین دیگر هدف این صندوق‌ها تامین مالی برای ساخت مسکن به دلیل مقاوم سازی دارایی مردم است. چون سیاست دولت کنونی جذب این سرمایه‌های بلااستفاده در حوزه‌های فعال است.
خرید و فروش متری مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک
رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فروش متری در بازار سرمایه نیز با همین ابزار قابل اجراست. سرمایه‌گذار می‌تواند به‌جای خرید یک ملک کامل که سرمایه زیادی می‌خواهد، ملک را به صورت متری خریداری کنند.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم فروش متری مسکن را با این ابزار محقق کنیم یعنی شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود امکان خرید یک تا دو متر یا متراژ کمتر را داشته باشد.
دولت در حال حاضر برای رونق بازار مسکن باید با توجه به آنکه دو سال از شروع به کارش می‌گذرد تمرکز خود را بر تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن قرار دهد و با افزایش میزان تولید و عرضه مسکن، اقدامات لازم جهت تقویت قدرت خرید متقاضایان را انجام دهد. چراکه به گفته بسیاری از مسئولان تنها راه خروج رکود و ایجاد رونق در بازار مسکن افزایش میزان تولید است.
گفتنی است فروش متری و یا سانتی متری مسکن  در حالی می تواند به بازار مسکن کمک کند که بتواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش دهد. از سوی دیگر با توجه به آنکه بخش عمده ای از متقاضیان مسکن اقشار کم درآمد و یا متوسط جامعه هستند، بنابراین دولت باید در این حوزه، برنامه‌ریزی لازم را در کنار فروش متری مسکن برای رشد تولید مسکن انجام دهد.
 
کد مطلب: 192208
برچسب ها: بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *