۰
شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۰۰

بخور نخورهای «روزه داری» در ماه مبارک رمضان

یک کارشناس علوم تغذیه در توصیه‌ای به روزه داران گفت: از آنجایی که امسال عید نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان است، روزه داران توجه کنند در مهمانی و دید و بازدیدها باید از خوردن بیش از اندازه آجیل و شیرینی‌جات پرهیز کنند چرا که در طول روز با مشکل روبه رو می‌شوند.
بخور نخورهای «روزه داری» در ماه مبارک رمضان
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ اوایل دهه 70 هجری شمسی بود که عید نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شد و سفره افطاری پیوند خورد با پذیرایی از مهمانان و همه مردم دید و بازدید را به افطار تا سحر موکول کردند. حالا که پس از گذشت چندین دهه باز هم شاهد چنین تقارنی هستیم بد نیست درباره نحوه تغذیه در ماه رمضان که آمیخته‌ست با خوراکی‌های خوشمزه نوروز، بیشتر بدانیم.
حسین عزیزی، کارشناس علوم تغذیه در پاسخ به این سوال که مردم در ماه مبارک رمضان باید چه نکاتی درخصوص تغذیه رعایت کنند، گفت: کماکان به روزه داران توصیه می‌شود حتما سحری خورده شود در غیر این صورت باعث افت شدید قند شده و ایجاد سرگیجه، بی‌حالی، کسالت، سستی و سردرد می‌کند. در وعده افطار قند خون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و بهتر است برای باز کردن روزه از مایعات گرم همراه با قندهای ساده و طبیعی(آب جوش با 3-2 عدد خرما و یا یک لیوان شیر گرم با یک قاشق غذاخوری عسل و یا چای کم‌رنگ با خرما) سپس نان ، پنیر،گردو و سبزی استفاده شود. آب سرد در هنگام افطار خورده نشود زیرا ایجاد سوءهاضمه می‌کند. در وعده افطار نباید حجم زیادی از غذا و مایعات وارد معده کرد زیرا پر‌شدن ناگهانی معده باعث ایجاد نفخ و سوءهاضمه می‌شود همچنین نوشیدن مایعات سرد و مایعات گازدار باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.
او با اشاره به مواد غذایی که باید دور آنها خط کشیده شود، بیان کرد: در وعده‌ی سحر و افطار از غذای سرخ‌شده، پر‌ ادویه، پر‌چرب و بسیار شیرین پرهیز شود. در وعده شام در ماه مبارک رمضان از خوردن غذاهای پر‌چرب مانند انواع حلیم‌ها و آش با پیاز‌داغ زیاد و پر‌چرب که از عادات غلط می‌باشند، خودداری کنید؛ چون باعث تشنگی و اختلالات گوارشی و افزایش وزن می‌شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: غذاهای شور، پر‌چرب، سرخ کردنی و پر‌گوشت برای سحر مناسب نیستند. برای جلوگیری از عطش، مصرف گوشت یا پروتئین بالا در سحر مصرف نشود. مصرف غلات و حبوبات در کنار هم می‌توانند از گرسنگی و تشنگی جلوگیری کنند. بهتر است بعد از افطار تا سحر 2-3عدد میوه مصرف شود. مصرف یک لیوان لبنیات در وعده‌ی غذایی سحر و افطار(شیر، ماست، شیرو ماست با هم یا دوغ) مفید است. نوشیدن چای غلیظ و قهوه و نوشابه در سحر به علت این‌که باعث دفع آب بدن می‌شوند و ایجاد عطش می‌کنند، مناسب نیستند. 
او درباره میزان آبی که توسط روزه داران باید مصرف شود، گفت: برای تامین آب بدن از افطار تا سحر 4-6 لیوان آب ساده استفاده شود. مثل همیشه خوردن زولبیا و بامیه به علت روغن‌های نامناسب و داشتن کالری زیاد توصیه نمی‌شود چرا که باعث بیماری، اضافه وزن و چاقی می‌شود.
عزیزی در توصیه‌ای به روزه داران که به دید و بازدید می‌روند، عنوان کرد: از آنجایی که امسال عید نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان است، روزه داران توجه کنند در مهمانی و دید و بازدیدها از خوردن بیش از اندازه آجیل و شیرینی‌جات پرهیز کنند چرا که باعث تشنگی می‌شود به جای آن توصیه می‌شود از انواع میوه و نوشیدنی‌ استفاده کنند تا در طول روز دچار مشکل نشوند.
کد مطلب: 192361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *