۰
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸

راهکار سوری - سوری صالحی

وزیر امور خارجه با بیان این‌که «هدف جمهوری اسلامی ایران دخالت در امور سوریه نیست» تاکید کرد: به عنوان دوستان ملت و دولت این کشور باید به صورتی عمل کنیم که منطقه از عواقب ناگوار برحذر باشد.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی چهارشنبه شب پس از ورود به فرودگاه قاهره در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا طرح بشار اسد رییس‌جمهور سوریه محور مذاکرات با مقامات مصری خواهد بود؟ اظهار کرد: تاکنون برای حل بحران سوریه طرح‌های متعددی همچون طرح کوفی‌عنان، طرح ژنو، طرح اتحادیه عرب، طرح دولت ترکیه و طرح جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است و طرح سوریه نیز اخیرا از سوی بشار اسد رییس جمهوری این کشور مطرح شده است. باید دید نقاط مشترک این طرح‌ها چیست و تا جایی که ممکن است آرا و نظرات کشورهای نقش‌آفرین را باید به یکدیگر نزدیک کنیم تا بتوانیم تسهیل کننده موضوع سوریه به صورت سوری - سوری باشیم.
وی با تاکید بر این‌که «هدف دخالت در امور سوریه نیست و هیچ کشوری طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی حق ندارد در امور دیگران دخالت کند، گفت: اما می‌توانیم به عنوان دوستان ملت و دولت سوریه به صورتی عمل کنیم که منطقه را از عواقب ناگوار برحذر داریم و منطقه نیز هرچه زودتر به آرامش و ثبات برسد.
وی با اشاره به این‌که هدف از سفرش به مصر گفت‌وگو با مقامات این کشور در مورد مسایل دوجانبه است، افزود: همچنین موضوعات منطقه‌ای از جمله مساله سوریه که برای منطقه مهم است از دیگر محورهای گفت‌وگو با مقامات مصری خواه بود.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشور مصر به عنوان کشور اثرگذار و مهم می‌تواند نقش عمده‌ای در حل و فصل مساله سوریه داشته باشد و ما باید بتوانیم به شکلی عمل کنیم که بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز و بدون دخالت خارجی‌ها برطرف شود.
وی تاکید کرد: مردم سوریه باید خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند و نه این‌که نسخه‌ای از خارج از این کشور نوشته شود.
وی گفت: در سفر به مصر با محمد مرسی رییس‌جمهور و محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر و همچنین برخی مسوولان دیگر ملاقات و درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو می‌کنم.
صالحی سفر به مصر را اولین سفر رسمی دوجانبه به این کشور عنوان کرد و افزود: البته یک بار برای شرکت در نشست وزیران جنبش عدم تعهد و یک بار هم برای حضور در اجلاس گروه تماس که با شرکت ایران، مصر وترکیه برگزار شد، به این کشور سفر کرده بودم.
وی اظهار امیدواری کرد که در جریان این سفر مسایل دوجانبه با مقامات مصری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که «روابط ما با مصر روز به روز در حال گسترش است» گفت: امیدواریم قدم‌های موثرتری در این مسیر برداشته شود.
به گزارش ایسنا صالحی آزادی ۴۸ زائرگروگان ایرانی در سوریه را نیز به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس‌جمهور و ملت ایران تبریک گفت و از تلاش‌های دولت‌های قطر، ترکیه و سوریه و مجموعه خیرین ترکیه، کارکنان وزارت امور خارجه ایران و سایر دستگاه‌هایی که با همدلی توانستند این زائران را آزاد کنند تشکر کرد.
کد مطلب: 19243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *