۰
چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۱

طرح صیانت به کما رفت یا چراغ خاموش اجرا می شود؟ 

از شهریور ماه سال ۹۹ که نطفه طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» بسته شد تا به امروز که از آن تحت عنوان طرح «نظام تنظیم گری فضای مجازی» یاد می شود، این طرح فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. از اصل ۸۵ ای شدن این طرح که با جنجال زیادی همراه شد تا تغییر نام برای کم کردن حساسیت ها.
طرح صیانت به کما رفت یا چراغ خاموش اجرا می شود؟ 

به گزارش مردم سالاری آنلاین،اوج حاشیه ها اما زمانی رخ داد که کمیسیون مشترک با حضور ۱۸ عضو خود طرح صیانت را تصویب کرد، اما اداره کل قوانین مجلس شبانه این مصوبه را لغو کرد. تصویب کنندگان طرح معتقد بودند فضا سیاسی شده و علت اصلی مخالفت ها نه نقدهای کارشناسی بلکه گرایش های سیاسی نمایندگان است ؛اما بسیاری از متخصصان حوزه اینترنت و فضای مجازی نیز با این طرح مخالفت کردند. تعداد مخالفان در مدتی کوتاه چنان زیاد شد که حتی وزیر ارتباطات نیزاز اشکالات در این طرح سخن گفت.

اعتراضات مردمی بعد از فوت مهسا امینی که از اواخر شهریور ماه کلید خورد فضا را به سمت فیلترینگ سفت و سخت از سوی دولت برد تا اجرای طرح صیانت آنگونه که پایداریچی ها به دنبال آن بودند کم کم در چنین فضایی کلید بخورد.

افزایش قیمت اینترنت، کاهش شدید سرعت اینترنت و در نهایت فیلتر برخی شبکه های اجتماعی طی چندماه اخیر از نگاه بسیاری پازل های همان طرح صیانت مسکوت مانده هستند که یکی بعد از دیگری چیده می شوند.

آرام شدن فضای اعتراضات که باعث شد تا حدودی وضعیت اینترنت از شرایط سخت خارج شود، گویا صیانت چی ها را به وحشت انداخته که مبادا اینترنت و فضای مجازی به حالت قبل بازگردد. از همین رو در ماه های پایانی سال قبل دوباره تلاش شان برای قانونی کردن این طرح شروع کردند.

مرتضی آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری و از حامیان سرسخت طرح صیانت در بهمن ماه مدعی شد که این طرح در مراحل پایانی بررسی خود در مجلس است.

چند روز بعد خبر رسید حامیان طرح صیانت تلاش جدیدی را برای جمع بندی این طرح در همان کمیسیون مشترک کلید زده اند و می خواهند با سرعت زیاد این طرح به شورای نگهبان برود.
منبع:خبر آنلاین 

کد مطلب: 192659
برچسب ها: مجلس یازدهم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *