۰
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۱

استخدام جدید نداریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: موفقیت کانون پرورش فکری کودکان در این است که وارد مدرارس شود.
 حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه آیین تجلیل از نوگلان حسینی، درباره تغییر و تحول کانون‌های زبان و فعالیت آنها در نوبت عصر مدارس اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که در گذشته به مدارس می‌گرفتیم، این بود که قسمت عمده‌ای از اموری که گرمایش تربیتی محسوب می‌شوند، در بیرون از مدرسه شکل گرفته و اجرا می‌شود به عنوان مثال کارهای پرورشی مانند فعالیت‌های کانون پرورش فکری و فعالیت‌های ورزشی، ازجمله کارهایی هستند که در خارج از محیط مدرسه انجام می‌شوند.
وی ادامه داد: بر اساس یک سیاست کلی که بخشی از آن نیز در سند تحول بنیادین و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ دیده شده، بحثی را شروع کرده‌ایم که در حال حاضر نوبت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایگاه بی‌بدیل در بحث تولید کتاب و نرم‌افزارهای تربیتی برای دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان دارد. این مرکز همان‌طور که گفته شد، مقداری جدا از مدرسه کار می‌کرد و در عین حال که کارش بسیار موفق بود اما موفقیت عظیم این کار در این است که وارد مدرسه شود.
به گفته حاجی‌بابایی، تغییرات در کانون شامل دو بخش می‌شود که یکی این است که کانون نمایشگاه کتاب، انیمیشن و برنامه فیلم‌های کوتاه و سایر کارهایی را که به انجام می‌رساند را در سطح مدارس عرضه و اجرا کند به گونه‌ای که در مدارس نمایشگاه‌های دائمی برگزار کنند و دانش‌آموزان بتوانند کتاب‌های منتشر شده از سوی این کانون را از مدارس خود تهیه کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید در مدارس نمایشگاه‌های دائمی دایر باشد تا دانش آموزان هر کتابی را که می‌خواهند از کانون خریداری کنند از مدرسه بخرند یا اگر قصد پخش فیلم دارند در اختیار مدارس قرار دهند تا در آنجا پخش شود، قراردادهای آنها با مدارس منعقد شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام در جهت حل مشکل سرانه مدارس است؟ اظهار کرد: نه، ربطی به سرانه ندارد. ما کتاب تولید می‌کنیم برای کودکان که از پیش دبستانی تا دبستان و دبیرستان را شامل می‌شود. پس بهترین مکان برای قرار دادن کتاب و فیلم در اختیار دانش‌آموزان، مدرسه است. کانون قصد دارد پنج نمایشگاه ایجاد کند و دنبال ساختمان است، بنابراین فعالیت‌های کانون پرورش فکری می‌تواند در مدارس انجام شود و هیچ ربطی به بحث اقتصاد ندارد.
تلفیق فعالیت‌های کانون‌ زبان با آموزش مدارس
حاجی‌بابایی همچنین درباره کانون زبان نیز، گفت: کانون زبان موفق عمل کرده است ولی شاید بسیاری از افراد اطلاع نداشته باشند که کانون زبان متعلق به آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مطرح این است که نوع آموزش زبان در مدارس اشکالاتی دارد که لازم است برطرف شود. از سوی دیگر کانون زبان موفق عمل کرده این در حالی است که هم آموزش زبان در مدارس و هم کانون زبان متعلق به آموزش و پرورش است. بعدازظهر مدارس را طبق سند تحول قصد داریم تا شب فعال کنیم، لذا در کنار راه اندازی ۱۰ هزار مدارس قرآنی، بخش‌های گوناگون از جمله ورزشی در کنار آن کانون زبان هم باید در مدارس فعالیت کند.
وی تاکید کرد: با این اقدام هم ارزش‌ها و هم نوع کاری که انجام می‌پذیرد استاندارد می‌شود، هم دانش‌آموزان و معلمان خودمان وارد این عرصه می‌شوند و هم زبان در مدارس از موقعیتی برتر برخوردار و تقویت می‌شود، تلفیق بین کانون‌های زبان و نوع آموزش در مدارس که باعث می‌شود خیلی از معایب موجود برطرف می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: از همین الان باید به دنبال امضای توافقنامه‌های مشترک بین معاونت پرورشی، معاونت متوسطه و معاونت ابتدایی و کانون پرورش فکری باشند.
فعلا استخدام جدید نداریم
حاجی‌بابایی درباره استخدام نیز اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش بحث تبدیل وضعیت بر اساس قانون را دنبال می‌کنیم فعلا استخدام جدید نداریم به عنوان مثال فردی پس از پیدا کردن شرایط از حق‌التدریس تبدیل وضعیت می‌شود و فرد دیگری بر اساس قوانین موجود کار معین است و تبدیل وضعیت می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان چگونه قصد دارید جای خالی آنها را پر کنید، گفت: امسال ۲۵ هزار نفر را استخدام کردیم. آنان را به عنوان دانشجو به دانشگاه فرهنگیان فرستادیم. امسال بر اساس کنکور سراسری حدود ۲۵ هزار نفر دیگر را نیز جذب می‌کنیم. سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر بازنشسته و ۲۵ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شود البته این امر به معنای آن نیست که در آینده نیروی جدید نخواهیم گرفت. لازم است در این زمینه نیازسنجی انجام شود.
ششم ابتدایی، یک طرح بسیار موفق است
حاجی‌بابایی درباره ارزیابی خود از پایه ششم گفت: در حال حاضر در حال انجام ارزیابی در سراسر کشور هستیم. در طول دو ماه گذشته ۱۹ گروه شهر تهران، حدود ۲۴ گروه شهرستان‌های استان تهران و ۱۰ گروه سمنان را بررسی کردند. برای دو هفته آینده استان‌های قزوین و البرز را انتخاب کردیم و حدود ۲۰ گروه آنها را بررسی می‌کنند. مسئول همه گروه‌ها، معاونان وزارتخانه و روسای مراکز هستند. آنها از نزدیک تحول بنیادین در منطقه را بررسی و تحقیق می‌کنند و گزارش می‌دهند.
وی در زمینه نتایج بازدیدهای انجام شده اظهار کرد: ششم ابتدایی یک طرح بسیار موفق است، چرا که روش‌ها و شیوه‌هایی که باید در نظام تعلیم و تربیت در ابتدایی را پیش‌بینی می‌کردیم اصلاح شده است، البته این حرف به معنای آن نیست که این طرح اشکالی نداشته باشد. قطعا ممکن است ایراداتی داشته باشد اما اشکالات در مقایسه با کار مثبتی که در حال انجام است بسیار ناچیز است. برخی از ایرادات ناشی از شروع کار است به عنوان مثال گفته شود ریاضی ششم ابتدایی مشکل است البته سال گذشته نیز بحث سخت بودن ریاضی سال اول مطرح شده بود ولی در حال حاضر بحثی در این زمینه مطرح نیست چون مشکلات موجود در این زمینه برطرف شده است. علاوه بر آن در طول یک سال رابطه بین مدرسان و معلمان برقرار می‌شود و مشکلات خود به خود برطرف می‌شود و در صورت وجود مشکل در کتاب این موارد گزارش و برای کتاب‌های سال آینده اصلاح می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: روند شش ساله شدن ابتدایی یک کار پرورشی و تربیتی است. مقطع ششم هم یکی مانند سایر مقاطع ابتدایی ممکن است با اشکالاتی همراه باشد.
وی با اشاره به استاندارد کلاس‌های مدارس گفت: ممکن است در سراسر کشور یک کلاس استاندارد نباشد. وقتی که در کشور ۳۲۰ هزار کلاس ابتدایی داریم اگر ۱۰ هزار کلاس ابتدایی استانداردهای لازم را نداشته باشند این رقم حدود سه درصد از کلاس‌های ابتدایی را تشکیل می‌دهد حتی اگر ۱۰ درصد از کلاس‌ها نیز چنین ایرادی داشته باشند جزئی است البته ما می‌پذیریم اما در کلیت موفق بوده‌ایم و گزارش‌های تهیه شده نیز موید همین نکته است.

در حال تغییر نوع کتابت هستیم
حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت ایرادات کتاب‌های درسی از نظر ویرایشی و محتوایی نیز، اظهار کرد: اگر چنین ایراداتی وجود داشته باشد موارد به ما گزارش داده شود چون کتاب‌ها همان کتاب‌های سال قبل است. ما در حال تغییر نوع نگارش هستیم یکی از ایرادهای اساسی که به آموزش و پرورش می‌گرفتند این بود که یک فرد پس از دیپلم گرفتن، خط خوشی ندارد و ما درصدد اصلاح این اشکال برآمدیم. این کار سخت است چرا که در حال تغییر نوع کتابت هستیم. ما دو نوع کتاب طراحی کرده‌ایم که یکی بخوانیم است و یکی بنویسیم، کتاب "بنویسیم" دشوار است چرا که باید بر اساس رسم‌الخط‌های موجود کار کرد.
وی تاکید کرد: تفاوت کتاب‌های جدید و قدیم این است که دانش‌آموز، معلم و افراد دیگر را به کنکاش و کار مضاعف وادار می‌کند و باعث افزایش تمرینات می‌شود و حالت حفظی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش درباره کیفیت لوح‌های فشرده‌ای که همراه کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان داده می‌شود نیز اظهار کرد: همه این موارد را داخل شورا می‌آورند. ما ستاد تحول بنیادین داریم که تمام امور در آن تصمیم‌گیری و به کشور ارائه می‌شود. همه کشور از این لوح‌های فشرده دریافت کرده‌اند البته ممکن است برخی از مناطق زودتر و برخی دیرتر دریافت کرده باشند البته پایه‌های دیگر لوح فشرده ندارند و لوح‌های فشرده۹۰ درصد مزیت و ۱۰ درصد اشکال دارد.
وی تصریح کرد: بسته‌های آموزشی قبلا وجود نداشته است اما در حال حاضر به صورت کشوری توزیع می‌شود و در مقطع ابتدایی ۱۲۰ هزار بسته را می‌دهیم البته ممکن است دو سه ایراد نیز داشته باشد البته باید تلاش کنیم پایه‌های دیگر نیز از این بسته‌ها استفاده کنند.
حاجی‌بابایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش یک بودجه گلوگاه است علیرغم کاهش بودجه جاری کشور اما این کاهش در آموزش و پرورش خیلی وجود نداشته ولی به هر حال باید اولویت‌بندی و براساس آن هزینه شود. اول باید حقوق را بپردازیم و در صورت وجود شبانه‌روزی به آن بودجه اختصاص دهیم.
وی همچنین گفت: در زمینه سرانه مدارس هم رییس‌جمهور و هم اعضای دولت قول داده‌اند کمک کنند البته بعضی از محدودیت‌های اعتباری و تخصیصی که کوتاه‌مدت است، باعث می‌شود که دست ما در برخی از زمینه‌ها بسته شود.
حاجی‌بابایی در پاسخ به میزان سرانه هر دانش‌آموز نیز اظهار کرد: سرانه، پارامترهای گوناگونی دارد به عنوان نمونه یکی از سرانه‌های دانش‌آموز این بود که پول برق، ‌آب و تلفن می‌داد اما در حال حاضر این مبالغ را نمی‌پردازد. در حال حاضر در کشور گاز، آب و برق هیچ مدرسه‌ای به خاطر پرداخت نکردن پول قطع نمی‌شود.
وی افزود: همچنین ارقامی را تحت عنوان فناوری به مدارس می‌دهیم که این کار خودش کمک به مدرسه است یا مدارس را نوسازی و تجهیز می‌کنیم که این مورد هم جزو سرانه محسوب می‌شود. یک قسمت از سرانه نقدی است که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد تا کارهای روزمره خود را انجام دهد. مقداری در این زمینه مشکل داریم البته تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم و در دولت نیز مطرح شده که برای تامین آن کمک کنند.
کد مطلب: 19346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *