۰
جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۲

آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

وزارت نیروی دولت سیزدهم سال گذشته موفق شد با برنامه ریزی تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم و این مسیر برای تابستان ۱۴۰۲ نیز طراحی شده تا مردم خاطره خاموشی‌ها را برای همیشه از یاد ببرند که در این راستا برنامه ۱۴۰ اقدامی تنظیم و اجرا شده است.
آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، تابستان ۱۴۰۰ بود که شرایط خاصی ایجاد و خاموشی‌های گسترده آسیب‌های زیادی هم به وجه اقتصادی و هم وجه اجتماعی کشور وارد کرد. بر این اساس برنامه‌ریزی برای عبور از این شرایط و مدیریت کردن تراز منفی برق در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

پیش‌بینی فعالان صنعت برق باتوجه‌به وضعیت منابع مالی و مصارف این بود که در تابستان ۱۴۰۱ هم تراز منفی تولید و مصرف برق همچنان تداوم داشته باشد که بر همین اساس وزارت نیرو برنامه‌ای تحت عنوان یک‌صد اقدام عملیاتی طراحی و اجرا کرد.
عمده این برنامه‌ها حول محور مدیریت مصرف بود و هدف‌گذاری شد تا در بخش خانگی خاموشی نداشته باشیم. برای بخش صنعت با یک هماهنگی انجام شده مقرر شد مصارف این بخش مدیریت شده و با جابه‌جایی مصارف شرایطی ایجاد شود که این بخش شاهد یک مصرف مدیریت شده باشند و از این طریق تولید آسیب نبیند.

در بخش خانگی نیز تلاش شد مدیریت مصرف به طور جد موردتوجه قرار گیرد که این شرایط سبب شد بتوانیم تابستانی بدون مشکل داشته باشیم.
تدوین این برنامه‌ها سبب شد تا مردم تابستان ۱۴۰۱ را بدون خاموشی سپری کنند. امسال نیز وزارت نیرو عزم خود را جزم کرده تا تجربه موفق سال گذشته را تکرار کرده و تابستانی بدون خاموشی برای مردم رقم بزند.

در همین رابطه سخنگوی صنعت برق از تدوین ۱۴۰ برنامه برای عبور از اوج مصرف تابستان امسال خبر داد و گفت: تولید و تامین برق محور اصلی برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از اوج مصرف تابستان است.
مصطفی رجبی مشهدی افزود: وزارت نیرو در سال جاری یک برنامه ۱۴۰ اقدامی را در سه محور اصلی برای عبور از تابستان ۱۴۰۲ تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده است که ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود که بخشی مربوط به نیروگاه‌های تازه تاسیس وزارت نیرو به ظرفیت ۳ هزار و ۲۶ مگاوات می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفت: همچنین به واسطه برقراری تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت، نیروگاه‌هایی به ظرفیت یک هزار و ۴۷۸ مگاوات شامل ۶ واحد در پنج ساختگاه احداث خواهد شد.

رجبی مشهدی درباره برنامه‌ریزی جدی و منسجم برای تعمیر نیروگاه‌های از مدار تولید خارج شده، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات تعمیر نیروگاه‌هایی که به صورت جدی آسیب دیده بودند و امکان استفاده از تولید برق این نیروگاه‌ها نبود آغاز شده و این نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار می‌گیرند؛ بر این اساس سه واحد نیروگاهی با ظرفیت ۷۳۰ مگاوات وارد چرخه تولید برق خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مرتفع کردن مشکلات واحدهای نیروگاهی که به دلایل مختلف از جمله کمبود آب با محدودیت تولید روبرو بودند در دستور کار قرار گرفت که ظرفیت این نیروگاه‌ها حدود ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق از ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود خبر داد و گفت: ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از دیگر اقدام‌هایی است که برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، پیش‌بینی شده ۱۸۸ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار تولید قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه شبکه‌های انتقال، ۴۷ برنامه توسعه شبکه‌های برق و احداث پست‌های جدید پیش‌بینی شده است، این امر شامل ۶۵ پروژه می‌شود.

رجبی مشهدی درباره اهمیت مدیریت مصرف به ویژه در بخش خانگی، خاطرنشان کرد: در سال جدید با تاکید بر اجرا و پیشبرد طرح‌های تشویقی در حوزه خانگی طرح‌هایی به صورت گسترده اجرایی می‌شود؛ همچنین بخش عمومی و اداری کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و در این باره برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، به طوری که صرفه‌جویی ۱۰۰۰ مگاواتی در بخش اداری کشور پیش‌بینی شده است.
منبع:ایسنا

کد مطلب: 193756
برچسب ها: وزارت نیرو برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *